Keski-Suomi |

Jyväskylän MM-ralli kurvaa etelään

Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailun reitti on käynyt läpi melkoisen mullistuksen. Rallin keskuspaikka pysyy Jyväskylässä mutta toisena kisapäivänä reitti vie kilpailijat Keski-Suomesta Päijät-Hämeeseen, Lahden seudulle. Kaikkiaan kilpailussa ajetaan 22 erikoiskoetta, joilla on mittaa yli 300 kilometriä. Suomen MM-ralli ajetaan 28.-30. heinäkuuta.

Kartta Jyväskylän MM-rallin perjantain reitistä.
Rallin reitti vie kilpailijat ja katsojat perjantaina Päijät-Hämeeseen vanhoille, tutuille teille. Kuva: YLE Keski-Suomi / Jussi Lindroos

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiaisen mukaan reittiä pitää uudistaa joka vuosi ja nyt rallikartalle haluttiin palauttaa joitakin takavuosien legendaarisia erikoiskokeita.

- Uusi reitti haluttiin tuoda lähemmäs etelän suuria asutuskeskuksia. Samalla halusimme käyttää joitakin perinteisiä erikoiskokeita hieman etelämpää kuin mihin viime vuosina on totuttu, toteaa Tarkiainen.

Tarkiainen uskoo, että Jyväskylän rallia pidempään seuranneille perjantaina ajettavat Hassin, Evon ja Mynnilän erikoiskokeet tuovat varmasti muistoja mieleen. Myös reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Seppo Harjanne uskoo, että rallikansa löytää tiensä tuttujen teiden varsille.

- Perjantain ensimmäisenä pätkänä ajetaan Hassin erikoiskoe, joka sisältää osia vanhasta Ouninpohjasta. Veikkaan, että tällä erikoiskokeella saadaan aikaan suuriakin eroja, Harjanne sanoo.

Etähuolto tuo rallihulinan Lahden keskustaan

Päijät-Hämeen alueella ajetaan perjantaina myös Hyväneulan, Koukunmaan ja Koivukehän erikoiskokeet.

Ilta huipentuu Lahden Jokimaalla kaasuteltavaan yleisöerikoiskokeeseen, jonne odotetaan jopa 30 000 katsojaa. Jokimaa ajetaan samaan tapaan kuin aiemmin rallin ohjelmassa ollut Killerin supererikoiskoe eli kilpailijat ajavat pareittain toisiaan vastaan.

Jokimaan raviradan supererikoiskokeen jälkeen kilpailijat suunnistavat Sysmän Mynnilän erikoiskokeen kautta takaisin Jyväskylään yötauolle.

Rallin huollot on jo vuosia keskitetty Jyväskylä Paviljongissa sijaitsevaan huoltoparkkiin. Myös tänä vuonna kisakeskus ja huoltoparkki sijaitsevat Jyväskylässä mutta perjantaina Lahdessa järjestetään etähuolto "mies ja hiace" -periaatteella.

Torstaina tositoimiin jo iltapäivällä

Jo rallin avauspäivä tuo mukanaan uutta. Aikaisemmin torstai on tiivistynyt yhteen yleisöerikoiskokeeseen mutta nyt tositoimiin päästään jo torstaina iltapäivällä. Aamu alkaa testierikoiskokeella ja varsinaisen kisan avaavat legendaariset Lankamaan ja Laukaan erikoiskokeet. Torstai-iltana ajetaan vielä viime vuodelta tuttu Laajavuoren yleisöerikoiskoe Jyväskylässä.

- Purimme yleisöpalautteet todella tarkkaan ja vastaamme yleisön toiveisiin. Ja yleisön toiveena oli, että torstaina olisi jotain muutakin kuin supererikoiskoe. Yleisö tykkäsi Laajavuoresta viime vuonna ja onhan se hieno pätkä muutenkin, sanoo toinen apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Lauantaina vanhoja tuttuja

Ralli ratkaistaan lauantaina tutuilla erikoiskokeilla. Listalta löytyvät niin Leustu, Surkee kuin Urriakin. Jukojärven erikoiskoe on jaettu tänä vuonna kahteen osaan: vanhan Jukojärven pohjilla ajetaan Jukojärven ja Isojärven erikoiskokeet.

- Tämä jako siksi, että uusien sääntöjen mukaan jokainen osakilpailu päätetään tällä kaudella maailmanlaajuisesti suorana televisioitavaan, niin sanottuun Power Stage´en, jolta jaetaan lisäpisteitä 3-2-1 kolmelle nopeimmalle kuljettajalle, Seppo Harjanne valottaa Neste Oil Rallin loppuhuipennusta.

Suomen MM-rallin voittajat palkitaan Jyväskylä Paviljongin kisakeskuksessa lauantai-iltana kello 21 alkavassa seremoniassa.



Rallin aikataulu

Torstai 28.7.



klo

Start Jyväskylä Paviljonki



16:00

EK 1 Lankamaa

24,00 km

17:13

EK 2 Laukaa

11,82 km

18:16

EK 3 Laajavuori 1

4,19 km

20:00







Perjantai 29.7.





EK 4 Hassi

20,90 km

9:00

EK 5 Evo

8,10 km

11:03

EK 6 Hyväneula 1

29,80 km

11:53

Lahden etähuolto



13:51

EK 7 Koukunmaa

13,30 km

14:59

EK 8 Koivukehä

18,40 km

15:37

EK 9 Hyväneula 2

29,80 km

16:20

EK 10 Jokimaa

2,00 km

18:00

EK 11 Mynnilä

12,10 km

19:46







Lauantai 30.7.





EK 12 Leustu 1

21,35 km

7:33

EK 13 Surkee 1

14,70 km

8:35

EK 14 Urria 1

12,75 km

9:30

EK 15 Jukojärvi 1

14,00 km

10:30

EK 16 Isojärvi 1

5,00 km

10:55

EK 17 Laajavuori 2

4,19 km

12:08

Huolto Jyväskylä Paviljonki



12:51

EK 18 Leustu 2

21,35 km

14:04

EK 19 Surkee 2

14,70 km

15:06

EK 20 Urria 2

12,75 km

16:01

EK 21 Jukojärvi 2

14,00 km

17:01

EK 22 Isojärvi 2 (Power Stage)

5,00 km

18:08

Podium



21:00



Rallin yhteispituus siirtymineen 1 346,32 km

Erikoiskokeiden yhteispituus 314,20 km

Kommentoi aihetta (19 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • positiivinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Luin kommenteja puolesta ja vastaan.Mielestäni tälläinen ralli tapahtuma(vaikka siitä seuraa myös lieve ilmiöitä) on hyvää mainosta Suomelle ja antaa myös katsojille paljon. Toivottavasti ja myös useimmille nuorille tapahtuma näyttää sen. että autoa hallitakseen täytyy olla kokemusta,eikä lähteä noin vaan kahva edellä kaahaamaan.Mitä tulee ympäristö ongelmiin minusta meillä on sillä saralla tekemistä muutoinkin kuin yksi ralli tapahtuma aiheuttaa. Jotta tälläistä tällä kertaa.

  • Prostituutio

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Prostituutio ja MM-ralli. Päivän uutinen on set että metelin ja roskan lisäksi maksulliset naiset ovat tarjolla MM-rallin katsojille. Kieltää saisi koko rallin, niin paljon sen ympärillä on negatiivisiä asioita.

  • voi vattu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    ihme uikuttavia pellejä nämä kommenttien kirjoittajat, saatte vapaasti muuttaa lappiin jos ei kestä 3 päivää vuodessa katsella rallimeininkiä

  • 111111111

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näin sai mähönen tahtonsa läpi!! sinne jää ralli lahteen!!!

  • jamo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    hyvä hyvä. viekää vain se ryyppäävä pellelauma kuseskelemaan etelän ihmisen nurkkiin. koko ralli pois Jämsän seudelta. Jos siitä kauppiaat jotain hyötyy, niin veronmaksajien varoilla korjataa jälkiä kauan.

  • Reijo S

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Rallit ovat aivan turhaa saastutusta ja tuottaa Suomeen vain lisää asennevammaisia kuljettajia. Rallia ihannoivat "kansa tahtoo" mielipiteet on lopettava. Jokainen puhukoon vain omasta puolestaan.

  • Green City

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tekikö Green City Lahti riittävästi töitä estääksen rallin tulon?

  • Karppa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Aika hämmentävää... Ouninpohjan pois jättäminen perusteltiin aikoinaan liian suurilla keskinopeuksilla. Nyt kun autot ovat vaihtuneet ja keskinopeudet (ehkä) laskeneet olisi Ouninpohjan voinut palautaa takaisin. Hassissa on vanhaa Ouninpohjaa vajaa pari kilometriä ja lopussa onnetonta kärrypolkua... Kansa (ja kuskit) vaatii Ouninpohjan takaisin!

  • simoerkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hieno homma. Nyt saa muutkin maistaa tuota "herkkua". Ei yhtään harmita moisen hullutuksen vieminen oikeasti ihmisten ilmoille. Viimisen päälle nautinnollisia kesäpäiviä!

  • Vihreä kaupunki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Lahti, vihreä kaupunki. Ei oikein täsmää. Teot puhuu kylmää kieltä, Lahtelaisia ei kiinnosta ympäristöarvot.

  • jukepoksi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Loistavaa vihdoinkin Lahteen jotakin järkevää tapahtumaa.

  • pitempää

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi ton rallin pitää olla vaan just yli 300 km pitkä, tekisivät siitä niin pitkän kun vain säännöt sallii

  • Huh Huh

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minkä ihmeen takia rallia pitää siirtää etelään ralli kuluu jyväskylään on aina kuulunu isona osana jyväskylää ei kaikkia isoja tapahtumia tarvi siirtää etelään tuskin siellä ees tiedetään mikä on soratie

  • jukka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    joo olis törkeetä jos jyväskylän pohjoispuolen kaikki ek:t jäis pois, ne on kuitenki niin legendoja

  • sopuli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä vain että reitti laajenee, kunhan rallin keskuspaikkana pysyy jatkossakin Jyväskylä!

  • Saa nähdä julkaistaanko nytkään?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kun pirulle (Lahti) antaa pikkusormen, se vie koko käden. Siis malttia seuraavina vuosina reittisunnittelussa. Lahti varmaan maksaa moisesta kunnon suolarahat Jyväskylälle!?

  • Metu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    senhän vois siirtää koko paskan ajettavaks töölöön siellä ois yleisöö ja nuo nykyiset markkinat ei muutenkaan ole missään tekemisissä rallin kanssa. oispahan edes lyhempi matka kuskata jouppoja putkaan.

  • samat jätökset

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Siltä Riihelältä, vai mikä se oli, joka oli haastateltavana maanantaina iltapäivällä, haluaisin kysyä, että MITÄ EROA ON 30000 KUNINKUUSRAVIKATSOJALLA JA 30000 RALLIKATSOJALLA YMPÄRISTÖKYSYMYSTEN SUHTEEN. Jos ravikatsojat on sinne radalle sopineet ilman ympäristöselvityksiä, niin miksi ei rallikatsojat. Tietääkseni ravikatsojat tulevat paikalle yleisillä kulkuneuvoilla ja omilla autoilla kuten rallikatsojatkin. Aika harva niistä taitaa hevospelillä kulkea. Samanlaisia eväitäkin taitavat syödä kuin rallikatsojat, samanlaisista astioista syövät ja juovat. Nämä samat lait pätevät myös kisoihin joita on järjestetty siellä kisamontussa jopa isommille yleisömäärille. Ei sekään yleisö sinne hiihtämällä tule, ja jos tulisivatkin olisi se kaupungille liikenteellisesti suurempi ongelma kuin autot.

  • Jes!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei enää rallia, ruuhkaa, roskaamista, rähjäämistä, ryöstelyä eikä ryyppäämistä tänne meijän kylälle. Kiitoksia!

Tuoreimmat aiheesta: Keski-Suomi

Pääuutiset

Kotimaa

Onko Sveitsiin menijöitä? – pankkisalaisuuden murtuminen innostaa myös suomalaisia rahanhakumatkoille

Suomalaisilla on edelleen jopa miljoonaluokan talletuksia Sveitsin pankeissa. Tulli ja keskusrikospoliisi ovat nyt erityisen kiinnostuneita suomalaisten Sveitsin-matkoista, sillä Sveitsin tiukka pankkisalaisuus on avautumassa ensi vuoden alusta. Odotettavissa on, että moni yrittää vielä ennen vuodenvaihdetta tuoda verottajalta piilottamiaan rahoja Suomeen käteisenä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä