Kotimaa |

Kaasujalka painaa liikaa yhä useammin

Vain muutama prosentti autoilijoista ajaa enää nopeusrajoitusten mukaan maanteillä. Ylinopeutta pidetään sallittuna, koska lievistä rikkomuksista ei sakoteta. Myös puskurissa kiinni ajavat kanssa-autoilijat saavat vauhdin kiihtymään.

Liikennettä Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Yle

Lähes kaikki autoilijat ajavat nykyisin ylinopeutta. Sitä pidetään sallittuna, koska lievistä ylinopeuksista ei sakoteta. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan vain neljä prosenttia suomalaisista noudattaa enää nopeusrajoituksia. Määrä on puolittunut kymmenen vuoden takaisesta. Liikenneviraston virallisten mittauspaikkojen mukaan noin puolet ajajista kulkee ylinopeutta.

Liikenneturvan tutkimusten mukaan joka viides kuljettaja myös kokee takana ajavan pakottavan ajamaan kovempaa kuin haluaa. Perässä roikkujista onkin tullut monelle pelottava riesa.

Esimerkiksi Aamulehti kertoi elokuun lopussa henkilöauton kuljettajasta, jota auton takapuskurissa roikkunut rekka yritti saada ajamaan lujempaa. Kuljettajan kysyttyä neuvoa hätäkeskuksesta häntä kehotettiin ajamaan yli rajoitusten. Viranomaisyhteistyön johtaja Juha-Veli Frantti hätäkeskusten pääpaikalta Porista olisi neuvonut toisin.

- Mikäli joku henkilö toimii liikennesääntöjen vastaisesti, se ei oikeuta muita näin toimimaan, jos ei tule pakkotilannetta, että olisi pakko väistää johonkin, Frantti korostaa.

Pidä pääsi ja turvaväli

Huolestutttavaa on se, jos edellä ajavia pakotetaan ajamaan nopeammin kuin rajoitukset sallivat, mutta myös se on huolestuttavaa, jos ihmiset itse kertovat etteivät noudata sääntöjä.

– poliisitarkastaja Pari Pajunen

Franttin mukaan vastaavankaltaisessa tilanteessa kannattaa ensin itse tarkistaa oma nopeutensa, ja jos se ei auta, siirtyä tien sivuun ja päästää rekka ohi. Huristelijan rekisterinumeron voi sitten ilmoittaa hätäkeskukselle. Frantti myös muistuttaa, että turvaväli on syytä pitää, jos vain mahdollista.

- Mitä raskaampi ajoneuvo, sitä enemmän tätä täytyy ottaa huomioon. Turvaväli on juuri siksi, että estettäisiin onnettomuuksia.

Auto- ja kuljetusalan etujärjestön AKT:n palkkasihteeri Markku Viitanen myöntää, että kuljettajat ajavat usein esimerkiksi 80 rajoitusalueella pientä ylinopeutta, sillä sakkoja niukoista ylityksistä ei juurikaan tule. Tiukat aikataulut ja kilometripalkka eivät kaasujalkaa ainakaan hillitse.

Sakotuskäytäntö kannustaa pieniin ylinopeuksiin

Poliisin yleinen sakotuskäytäntö tiedetään autoilijoiden keskuudessa tarkkaan: 80:n nopeusrajoitusalueella 86 km/h nopeudesta tulee huomautus ja 90 km/h nopeudesta rikesakko. Kun sakkorajat tunnetaan, lähes kaikki ajavat ylinopeutta, niin henkilöautot kuin peräkärrykuskitkin.

Poliisitarkastaja Pari Pajunen sisäministeriön poliisiosastolta on suuntauksesta syystäkin huolissaan.

- Huolestutttavaa on se, jos edellä ajavia pakotetaan ajamaan nopeammin kuin rajoitukset sallivat, mutta myös se on huolestuttavaa, jos ihmiset itse kertovat etteivät noudata sääntöjä. Kyllähän se ihmisten liikenneasenteista kertoo.

Vaikka rajoituksia rikotaan yhä useammin, suuret ylinopeudet ovat viime vuosina vähentyneet. Huomattavaa ylinopeutta ajaa kymmenesosa kaikista kuljettajista.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Politiikka

Stubb vihreiden lähdöstä: "Ero tapahtui rakentavassa hengessä"

Hallituksen tiedotustilaisuus.

Tapahtumat hetki hetkeltä

14.31

Stubb: TVO:n suhteen ei aikataulua ole lyöty lukkoon. En avaudu siitä, millainen luova ratkaisu siitä saadaan aikaan.

14.30

Rinne: TVO-asia on pöydällä ja muutama päivä harkitaan, mitä tehdään.

14.29

Rinne: SDP:ssä ei mitään erityistä peliä, vaan meillä on vapaat kädet äänestää. Kuudesta ministeristä neljä vastustaa ydinvoimaa. Eduskuntaryhmässämme ydinvoiman kannattajilla enemmistö.

Lue lisää

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä