Terveys |

Kahvinjuonti keski-iässä ehkäisee dementiaa vanhempana

Kahvinjuonti keski-iässä voi pienentää dementiaan ja Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä, ilmenee tuoreesta suomalaistutkimuksesta. Keski-iässä kahvia juoneilla on pienempi riski sairastua dementiaan ja Alzheimerin tautiin kuin niillä, jotka eivät juo lainkaan kahvia tai juovat vain vähän.

Pienin sairastumisriski on niillä, jotka juovat keski-iässä kohtalaisesti kahvia eli 3 - 5 kuppia vuorokaudessa. Kohtalaisesti kahvia juovilla sairastumisriski on 65 prosenttia pienempi kuin muilla.

Kahvinjuonti luokiteltiin tutkimuksessa siten, että matala kulutus oli 0 - 2 kupillista, kohtalainen kulutus 3 - 5 kupillista ja korkea kulutus yli viisi kupillista vuorokaudessa. Teenjuojiksi luokiteltiin ne, jotka joivat vähintään kupillisen teetä vuorokaudessa.

Tutkimusjohtajan, dosentti Miia Kivipellon mukaan kahvin kulutuksella voisi tulosten perusteella olla tärkeä tehtävä dementian ja Alzheimerin taudin ehkäisyssä tai viivästyttämisessä, koska kahvia nautitaan runsaasti ympäri maailmaa. Hän huomauttaa, että toisten tutkimusryhmien täytyy vielä vahvistaa saadut tutkimustulokset, mutta on mahdollista, että ravintointerventioilla voidaan muokata dementian ja Alzheimerin taudin riskiä.

Tutkimus toteutettiin Kuopion yliopistossa yhteistyössä Tukholman Karoliinisen Instituutin ja Helsingin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Se julkaistiin Journal of Alzheimer's Disease -lehden tammikuun numerossa.

Kommentoi aihetta

(0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.

Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.

Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.

Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Suosittelemme

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä