Blogi |

Kari Haakana: Kiiltävä laatta on helppo ja väärä ratkaisu

iPad on hieno laite. Mutta onko se oikea laite kouluun? Vai pitäisikö kouluihin hankkia laitteita, jotka oikeasti opettavat jotakin?

Kari Haakana
Kuva: Olli Sulopuisto

Internetin ja tietotekniikan vaikutus kaikkeen mahdolliseen panee erilaiset päättäjät ahtaalle.

Muutoksen vauhti tuntuu huimalta ja pakottaa tulevaisuutta edes osittain työkseen pähkäilevät ihmiset tekemään arvailuja, usein vaillinaisella tietopohjalla.

Jatkuvaan ja yhä kiihtyvältä tuntuvaan muutokseen törmätään koulussakin.

Lapsille pitäisi opettaa taitoja, joiden avulla voisi opiskella eteenpäin.

Mutta taitojen pitäisi olla relevantteja ainakin jonkin aikaa. Jatkuvat muutokset tuntuvat vanhentavan nyt olennaisilta tuntuvat taidot nopeasti.

Hyvä esimerkki on suhtautuminen tietotekniikkaan. Tietotekniikan kehittymisen jonkinlaiseksi ikoniksi ovat nousseet paitsi matkapuhelimet myös tablettitietokoneet, erityisesti iPad.

Suomessakin on muutamia kokeiluhankkeita, jossa muutaman luokan oppilaille on hankittu iPadit.

IPadin ytimessä on digitaalisen sisällön passiivinen kuluttaminen, ei uuden luominen.

Kiiltävien laitteiden kanssa suhraavat lapset näyttävätkin täyttävän tavoitteen: nyt ollaan edistyksen aallonharjalla, kun lapsilla on uusimmat mahdolliset laitteet! Tästä ei modernimmaksi pääse!

Käyttämällä iPadia lapset oppivat kuitenkin lähinnä käyttämään iPadia. Tablettitietokoneen käyttäminen ei erilaisten nettivideoiden perusteella ole erityisen suurta ponnistusta vaativa taito.

Pitäisikö opetuksen siis suuntautua johonkin muuhun kuin tietynlaisen käyttöliittymätason hallintaan?

Käyttöliittymä nimittäin vaihtuu todennäköisesti suhteellisen nopeasti: oman kouluaikani atk-opetus (kyllä, silloin 30 vuotta sitten näitä härpäkkeitä kutsuttiin atk:ksi) totutti koulukkaita merkkipohjaiseen käyttöliittymään. Ja joku hiiriperustainen hommakin oli tässä välissä.

Lisäksi iPad on lähinnä sisällön kuluttamiseen tarkoitettu laite. Sillä voi toki luodakin asioita, mutta sen ytimessä on digitaalisen sisällön passiivinen kuluttaminen, ei uuden luominen.

Tällainen laite ja filosofia tuntuvat jotenkin ikäviltä kouluympäristössä. Tuntuisi mielekkäämmältä edistää oppilaiden valmiuksia luoda itse.

Tästä näkökulmasta Iso-Britanniassa syntynyt Raspberry Pi -tietokone tuntuu fiksulta idealta. Raspberry Pi on luottokortin kokoinen ja muutaman kympin hintainen tietokone. Se toimii Linuxilla tai jollakin muulla avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmällä.

Se on iPadin täydellinen vastakohta: edullinen, kömpelö ja opettelua vaativa.

Raspberry Pin koko idea on saada opiskelijat kiinnostumaan paitsi teknologian käytöstä myös teknologian tekemisestä ja uuden luomisesta.

Muutaman kympin hintainen tietokone on tarkoituksella vailla koteloa: sen idea on näyttää, mitä tietokoneen sisällä on ja lisätä uteliaisuutta ja tietämystä.

Se on iPadin täydellinen vastakohta: edullinen, kömpelö ja opettelua vaativa. Raspberry Pi on liki täydellinen vastaus avoimen tekniikan vaatimuksille siinä missä iPad on näiden vaatimusten täydellinen vastakohta.

Epäilen, että Raspberry Pin tulosta kouluihin ei tulla intoilemaan samaan tapaan kuin tablettitietokoneiden tulosta.

Syy on yksinkertainen: me, lastemme asioista päättävät aikuiset, emme näe tämän hetken tarpeiden yli.

Koska osaamme kuitenkin käyttää iPadia, uskomme, että iPadin käyttötaidosta on hyötyä tulevaisuudessakin.

Kari Haakana
Kirjoittaja on Yle Internetin palvelupäällikkö

Kommentoi aihetta (67 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Markku

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Loistava kirjoitus. Asia on juuri näin. Tulevaisuuden tekijöitä tuliis opettaa olemaan luovia, ajattelemaan ja opettelemaan asiat vaikeimman kautta. Näinhän tehdään muussakin opetuksesa, eihän matematiikkaakaan opi taskulaskimella. Kuluttajatasolle tarkoitettu laite ei tätä tue.

    Linuxista löytyy työkalut ohjelmointiin,kuvankäsittelyyn ja ihan mihin vain, eikä niiden käytöstä tarvitse maksaa. Kiiltävien trendien perässä juoksijat ovat hölmöjä.

  • Nykyopettaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tietoteknisesti keskimääräinen opettaja käyttää koulussa tietotekniikkaa valmiiden yleensä kustantajien tekemän materiaalin muodossa. Siis oppilaat tekevät tehtäviä tietokoneella tai tabletilla. Etevämmät opettajat yrittävät saada oppilaat luomaan tekniikalla kuten he loisivat kynällä ja paperillakin. Tässä tullaan siihen faktaan että varsinaista käyttöliittymää ei oikeastaan opeteta ollenkaan. Vedotaan vaan, että kyllä ne lapset osaa kun ne on niin taitavia. Samaan aikaan suurin osa lapsista ei tunne tietotekniikan suurinta lahjaa ihmiskunnalle, "undo" ominaisuutta. Jotta lapset voivat luoda pitäisi heidän osata käyttöliittymän ja ohjelmiston perusteet, rajallisella ajalla ja lasten oppimisnopeudella tämä on haasteellista. Siinä kosketuspohjaiset käyttöliittymät hurauttavat ohitse. Intuitiiviset käyttöliittymät ohjaavat itsestään käyttäjää ja tarjoavat aina rajattuja mutta mahdollisia vaihtoehtoja työn jatkamiseksi. Klikkaa kenttää, saat näppiksen mallilla. Tämä on helpotus lapsille.

    • Jake

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kerrankin täytyy todeta, että opettaja on paremmin luovuuden vahvistamisessa kuin tuo Haakana.

      Ei ankea työkalu ja koneen sisällön näkeminen monia innosta ...paitsi insinööriajattelu-ihmisiä.

      Luovuus on vallan muuta kuin teknisten vempaimien käytön ymmärrystä.

    • valkotaulu on iPadia luovempi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      "Luovuus on muuta kuin teknisten vempaimien käytön ymmärrystä."

      Mitä se sitten on, tai mitä sellaista luovaa iPadilla voi tehdä, joka ei onnistuisi perinteisillä välineillä? Tämä on se oleellinen kysymys. Jos halutaan hankkia teknisiä laitteita, niiden kanssa on järkevä opetella sitä "insinööriluovuutta", mutta ei voi väittää, että tekninen laite parantaisi lähtökohtaisesti luovuutta millään muulla tavalla.

      Perustelen tätä väitettä sillä, että edes kovimmilla insinöörialoilla (esim. ohjelmistoala) varsinainen luova prosessi alkaa yhä lähes aina valkotaulun ääressä ilman hienoja teknisiä laitteita. Toki myöhemmin tulevat mukaan hienommat välineet, mutta näissä puhutaan ammattilaistason työkaluista, joihin koulujen on turha panostaa.

      Kaiken kaikkiaan on hölmöä kuvitella, että kiiltävä iPad parantaisi jotenkin luovaa prosessia. Todellisten luovien ammattilaisten välineet ovat aivan eri asioita. Mieluummin opetetaan kouluissa, kuinka perinteisiä välineillä ollaan luovia.

  • Tommi Kokko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvin analysoitu tämä nykymeno; jättiläiset hallitsevat meitä, ja kaikkialla vai ihastellaan näitä ipadea sun muita jotka teettävät meillä mitä itse haluavat!

  • Fossiiliope

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä että koulujen tekniikasta on alettu puhua myös kriittisesti. Oma kokemukseni on, että mitä hienommat vempeleet lapsille annetaan, sitä vähemmän huomiota jää sisällölle. Yläasteella ei jakseta edes lukea läpi niitä Wikipedian artikkeleita, jotka sitten copypastetaan esitelmään ja lukea tankataan paperista esittelytilanteessa. Kyllähän oppilailta syntyy vaikka miten hienoja Prezejä, powerpointteja, linkityksiä sinne sun tänne ja lyhyitä itsekuvattuja videoita, mutta valitettavasti niiden informatiivinen sisältö on köyhä eikä niistä jää mieleen mitään jälkikäteen - ei oppilaalle eikä tämän kanssaopiskelijoille.

    • Fossiiliope 2

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Plakkarissa on 30 vuotta opetusta. Odotan innolla, että pääsen käyttämään tablettilaitteita oppilaideni kanssa. Vempeleet eivät toki sinänsä paranna oppimista, mutta ne lisäävät oppijan innostusta. Hyvässä ja tiukassa ohjauksessa ja opastuksessa ne vahvistavat myös opetuksen vaikuttavuutta. Wikipediat, copypasteaminen ja kököt esitykset eivät tarvitse olla todellisuutta. Opettajan pitää olla tietenkin itse kiinnostunut niin opettamastaan asiasta kuin opettamisesta. Ope on paljon vartija.

  • opettajan taidot ratkaisevat

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kynää, paperia ja liitutauluakin voi käyttää opetuksessa oppimisen kannalta mielekkäästi tai siten, että oppi valuu oppijasta kuin vesi hanhen selästä. Pedagogiset valinnat on asian ydin, eikä mikään väline.

  • Timo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olipa harvinaisen terve kirjoitus oppimisen edellytyksistä

  • Antti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ipad ei ole yhtä kuin tabletti, niitä on muitakin. Parempia ja halvempia. Koululaiset eivät tarvitse ylihinnoiteltua trendiroskaa vaan aidosti hyödyllisen oppimisvälineen. Sitäpaitsi, millä rahalla muka hankitaan yli 500€ laite kymmenille tuhansille koululaisille rikottavaksi (ikävä yleistys, mutta lapsille sattuu ja tapahtuu). Jo huoltokustannukset vuosittain olisivat huimat.

    • Hamara

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      No, eihän nämä instituutiot maksa noista härpäkkeistä kuin murto-osan siitä mitä normi kuluttaja. Kaikkia tunnetuimpia käyttöjärjestelmiä ja käyttöliittymiä käyttäneenä voin todeta, että niin paljon kuin se joitakin tuntuu jurppivan niin ylivoimaisesti helpoin, yksinkertaisin ja mukavin käyttöliittymä on tuossa iPadissa ja ompun koneissa yleensäkin. Niissä kun ei sen opetteluun mene juurikaan aikaa sillä jokainen, etenkin lapsi oppii käyttämään sitä hetkessä. Tai, paremminkin osaa siitä hetkestä lähtien kun ensimmäisen kerran sormensa näytölle tai näppäimistölle laskee. Win tulee hyvin perässä nyt kun ovat vihdoin tajunneet käyttöliittymän vaivattomuuden ja mukavuuden merkitsevän jotain. Anroidit toimivat joo, mutta tökkivät ja töksähtelevät huomattavasti enemmän. Kun käyttöliittymän hallinnan opetteluun ei mene aikaa niin jää aikaa sille olennaiselle, siis muullekin kuin sisällön passsiiviselle kuluttamiselle.

    • Nemesis

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Eipö ole vieläkään tullt vastaan sitä "parempaa ja halvempaa" tablettia. Olen testannut Samsungin tabletteja, jotka on suunnilleen samanhintaisia, ja käyttökokemus on jossain valovuosien päässä iPadiin verrattuna. Sovellukset oli kömpelöitä, käyttö oli töksähtelevää. Joillekkin propellipäille ne Android-tabletit voivat olla se sopivin vaihtoehto, niissä kun pääsee kääntämään kerneleitä ja asentamaan palvelimia, mutta kenellekkään muulle ne ei sitten sovikkaan.

      Kyllä tabletteihin pätee sama viisaus kuin melkein kaikkeen muuhunkin: köyhällä ei ole varaa halpaan. Sikahalpoja tabletteja on pilvin pimein. Ja ne on järjestään niin huonoja ja kömpelöitä, että ne jäävät laatikon pohjalle pölyttymään.

      Ja eihän ne oppilaat opettelisi iPadin käyttöä, vaan he käyttäisivät iPadia oppikirjojen lukemiseen, sisällön luomiseen. iPad olisi väline, ei päämäärä. Ja sen välineen tulee olla taustalla näkymättömissä. Ja juuri tuossa iPad olisi parhaimmillaan.

  • Opettaja ala-asteelta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    iPadeilla nimenomaan harjoitetaan sisällön tuottamista: musiikkia, videoita, e-kirjoja, valokuvia, stop-motion animaatioita jne. Tässä käytössä iPad on toimiva, tietysti parannettavaakin löytyy, eihän laitetta ensisijaisesti opetuskäyttöön ole suunniteltu. Se mitä iPadeilla/muilla laitteilla tehdään, riippuu pitkälti ohjelmistojen suunnittelijoista. iPadeihin on tällä hetkellä paras tarjonta erilaisia opetukseen soveltuvia ohjelmia. Eikö olisi melkoinen riski satsata "tulevaisuuden" laitteeseen, siihen seuraavaan todennäköiseen hittiin?

    • luokanopettaja

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Haakanan kirjoitus floppaa lähtiessään siitä, että TVT:tä tuodaan kouluun teknologian oppimisen vuoksi. Samalla logiikalla paperia käytetään, jotta opittaisiin käyttämään paperia. Haakanakin on kuitenkin tn. oppinut lukemaan, kirjoittamaan ja paljon muuta paperin avulla.

  • Sähköjänis

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ehkäpä ipadeja ei hankitakaan kouluihin jotta oppilaat oppisivat niitä käyttämään; kuten kirjoittaja toteaa, se on triviaalia. Ehkä niitä hankitaan juuri siksi että niiden käyttäminen on niin helppoa että oppilaat voivat keskittyä sisältöön; tiedon hakuun, yhdistämiseen, tuottamiseen.

    Varmasti myös pedagogisten sovellusten määrä kasvaa laitteiden yleistyessä opetusympäristöissä.

    Lieneekö kirjoittajalla omakohtaista kokemusta siitä mihin laitteita käytetään kouluissa vai perustuuko juttu vain aamukahvipöydässä syntyneeseen mutuun?

  • Risto

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen jo jonkin aikaa ollut huolissani opiskelun tuloksista nykyisillä tekniikoilla. Kun opiskelijoille jaetaan kannettava tietokone tai muu vastaava laite opiskelukäyttöön, usein näyttää käyvän niin, että kyseistä laitetta käytetään muuhun kuin asian opiskeluun ja että varsinainen oppiminen jää puuttumaan. Nyt opiskelijat oppivat hakemaan tietoa nopeasti ja liittämään hakemansa tiedon uusiin yhteyksiin. Koska opiskelijat ainoastaan oppivat hakemaan tietoa nopeasti, milloin he oppivat varsinaisen asian? Eivät he työssään voi jokaisessa eteen tulevassa tilanteessa käydä nopeasti googlettamassa vastauksia ongelmiin.

  • MS

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Uskallan olla erimieltä. Olin auttamassa alkuun erästä koulua jossa oli alkamassa kaksi erillistä sähköisen oppimisympäristön pilottia. Kumpaakin testattavaa palvelua voi käyttää millä tahansa selaimella. Kyseinen koulu oli saanut veloituksetta käyttöön runsaan määrän iPadeja. Kaupunki ei tosin saanut koululle aikaiseksi tarvittavaa Wlan-verkkoa 8kk aikana ja hanke viivästyi siitä syystä.

    Ainakin tämän koulunja hankkeen osalta iPad on ainoastaan palvelun käyttöön annettu laite jonka käyttöä itsessään ei opeteta koska oppilaat pitkälti jopa osaavat laitteiden käytön.

  • opettaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Aika suppea näkemys tablet laitteiden käyttömahdollisuuksista kouluissa. Tablet laitteilla varmasti helposti keskitytään vain "digitaalisen sisällön passiiviseen kuluttamiseen", mutta niillä voidaan kyllä koulussa luoda helposti uuttakin, kun otetaan käyttöön laitteen tarjoamat mahdollisuudet. Esim. tablet laitteen kamera + pilvipalvelu luovat opppilaille mahdollisuuden mm. yhteistoiminnalliseen oppimiseen, jossa kootaan, luodaan ja jaetaan tietoa.

  • Wanha nörde

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kouluissa ei tulla intoilemaan Raspberry Pi:stä siksi, koska opettajat eivät ymmärrä moisesta kavioeläimen ulkosynnyttimen vertaa. Olen kotona saadusta kokemuksesta havainnut, että lapset sen sijaan ottavat RPi:n haltuun nopeasti, ja sehän voisi käydä opettajan itsetunnolle. Olen täsmälleen samaa mieltä, että tablettitietokoneet passivoivat ja pakottavat ihmisen tyhmäksi. Eivät ne edistä luovuutta, vaan sisällön kulutusta. Ja onhan se niin hip'n'cool omistaa paljon Applen laitteita. Tässä talossa niitä on tasan nolla, Raspberry Pi:tä ja muita härpäkkeitä sen sijaan löytyy useita.

    • Nördeilyyn kyllästynyt

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Olen näpertänyt tietokoneiden parissa C64:sta alkaen. Aikaisemmin kokosin kaikki omat ja lähisukulaisten PC-tietokoneet 286:sta Pentiumeihin. Valvoin öitä käyttiksiä asennelle, ajureita päivitellen ja toimimattomien sovellusten kanssa tapellen. Lopulta tympäännyin totaalisesti koko touhuun. Peeceily on ihan kiva harrastus siinä missä mopoautojen tuunauskin, mutta tässä talossa niitä on nykyisin tasan nolla.

    • Juba - toinen wanha nörde

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kaikkeen kyllästyy jos ei osaa... On oma valinta jos ymmärrä vaihtaa järjestelmää. Meidän talossa kersasta mummoon käytetään turvallisia Linux -järjestelmiä ja Windowsia pelaamiseen.

      Kehityksen este on me vanhemmat ja meidän ymmärtämättömyys sekä harhaiset käsityksemme.

  • Käyttäjä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Parhaiten se iPad toimii nimenomaan oppimisessa. Pienen koululaisporukan on helppo etsiä projektiinsa tietolähteitä ja siirrellä sitä padiä pöydän yli kaverille löydöksiään esitellen. Samalla vehkeellä voi ottaa projektia varten kuvat, videot ja äänet, ja sitten editoida ja tuutata ne helposti haluamaansa muotoon. Käyttöliittymän helppous on tässä tapauksessa juuri se valtti. Lapset kun ovat jo räplänneet älypuhelimiaan, niin padin käytön ne oppii minuuteissa. Toki kaikki tuotokset saa tehtyä kunnon tietokoneilla, ohjelmistoilla ja kameroilla paremmin, mutta niiden käytön kunnollinen opettelu on liian iso kakku jopa nykylapsille, ja vie tuhottomasti aikaa tuomaansa hyötyyn nähden; koulussa kun pääpaino on niillä sisällöillä, ei välineillä.

    • Onko yksinkertaisin paras?

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      "Toki kaikki tuotokset saa tehtyä kunnon tietokoneilla, ohjelmistoilla ja kameroilla paremmin, mutta niiden käytön kunnollinen opettelu on liian iso kakku jopa nykylapsille"

      Kuulostaa hassulta, ettei oikeiden työvälineiden opetteluun ole riittävästi aikaa, tai että se on liian vaikeaa. Ymmärrän, ettei itse työvälineet saisi viedä liikaa aikaa. Väitän kuitenkin, että monesti myös kunnollisten välineiden opetteleminen on tärkeää. iPadilla voi nimittäin pärjätä johonkin pisteeseen asti, mutta sen jälkeen vaaditaan kykyä opetella jotain monimutkaisempaa (ja toisaalta parampaa). Jos on aina käyttänyt sitä laitetta, jossa on kaikkein helpoin käyttöliittymä - eli usein myös kaikkein pelkistetyimmät ominaisuudet - tulee parempien työkalujen kanssa ongelmia.

      Tabletit ovat siis hyviä nettisivujen lukemiseen tai kuvien katseluun. Lapsien on kuitenkin ymmärrettävä, ettei niillä tehdä kuvanmuokkausta tai edes kunnollista tekstinkäsittelyä.

  • ATK-ajan poika

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hienoa, että mainostat tuollaista innovatiivisuutta ruokkivaa keksintöä!

    Mielestäni IT-alan koulutuksissa ei voida tarpeeksi painottaa sitä, että ala uudistuu ja kehittyy koko ajan ja uuden tiedon aallon harjalla pysyminen vaatii pientä ponnistelua.

    Ennen vanhaan teknologiaa kehitettiin säästämään meiltä aikaa, nykyisin sen tarkoitus on kuluttaa sitä - ja tätä juuri Ipad pahimmillaan edustaa.

  • Tytöille tekniikkaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kannattaa hankkia sellainen Raspberry Pin, että lapset oppivat edes vähän teknologiaa ja ohjelmointia. Myöhemmin tuollaisen luottokortin kokoisen koneen voi liittää ties mihin käyttöliittymään, kuten folio teknologiaan perustuvat näytöt. Puusepäntöiden lisäksi opettaisin lapsille esimerkiksi robotiikkaa. Kaikenmaailman laitteet alkavat halventua ja onneksi yhä useampi lapsi aasiassa ja afrikassa saat käteviä teknisiä työkaluja kehittymiseen. Voi olla että meidän lapset on aika kädettömiä varhaisnuoruus iässä heihin verrattuna, jos ovat oppineet vain painelemaan käyttöliittymän ruutuja valokuvien ja filmien selailuun.

  • isoisä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minulla on vahvasti erilainen näkemys iPadin hyödyllisyydestä. En ole markkinamies, näkemykseni perustuvat mm. lastenlasteni tekemisiin. Näille päätelaitteille saa melkoisen määrän lapsille kehitettyä opetusmateriaalia. Voit opiskella matematiikkaa, lukemista, biologiaa, kieliä. Näitä "oppimispelejä" on hiottu huippupedagogien kanssa ja kas kummaa kolmivuotias oppii lukemaan. Nelivuotias laskee monimutkaisia yhteen- ja vähennyslaskuja, paitsi iPadilla, myös paperilla. Eikö tämä ole sallittavaa, vai mitä te modernit luddiitit ajattelette? Lisäksi oppimisleikki on ollut hauskaa ja helppoa. Kuulin viime viikolla tapauksen suomalaisesta sairaalasta. Lapset oppivat kuvaamaan musiikkivideon iPadilla ja editoimaan sen. Lapset lauloivat laulut itse, vaativat opettajansa ja hoitohenkilökunnan laulamaan mukana ja hauskaa oli jälleen. Tehtiinkö tässä väärin? Hauska sosiaalinen tapahtuma, jossa opittiin samalla elokuvaleikkauksen perusteet. Muuttakaa asenteenne tälle vuosituhannelle.

    • Kaikki kiiltävä ei ole kultaa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Miksi lapsen pitää oppia lukemaan huippupedagogian avulla jo kolmevuotiaana, jos hän luonnollisesti oppii saman taidon 5-7-vuotiaana? Siksikö että isoisä saa kehuskella lastenlastensa etevyydestä?

      Miksi kaikella on "tällä vuosituhannella" aina hemmetin kiire? Nopeammin, enemmän, lisää, paremmin. Oi että kuinka ihana asenne tosiaan.

      Jo alle 1-vuotias aistii vanhempiensa (sopii myös isovanhempiin) ylisuuret odotukset itseään kohtaan. Eiköhän näitä lapsensa hamsteriksi juoksupyörään tunkevia vanhempia ole jo ihan tarpeeksi nähty. Lapsella on luontainen into oppia ja tutkia, mutta itsetuntoa terveellä tavalla vahvistavin kasvuilmapiiri on sellainen, jossa saa kokea olevansa rakastettu ja täysin hyväksytty ilman mitään erikoistemppuja ja/tai -taitoja. Näin myös koulussa.

    • oppiminen on hauskaa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kuka sanoo että lukemisen oppii "luonnollisesti" vasta 5-6 vuotiaana?

      Lapsella on into oppia, miksi sitä pitäisi rajoittaa?

      Ei kaikki kolmevuotiaana lukemaan oppivat ole vanhempiensa kunnianhimon uhreja. Itseasiassa luulen että suurempi ongelma on ne lapset, jotka eivät saa tarpeeksi virikkeitä ja huomiota.

  • Stratovaari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kirjakin on passiivinen, sillä kun ei voi luoda ja sivun kääntelynkin oppii helposti. Mutta kukaan ei kiistä kirjan merkitystä oppimisvälineenä. Iipatti tai muut läpykät on tarkoitettu sisältöjen käyttöön - interaktiivisesti ja multimediallisesti. Se on juuri sitä mitä opetuksen tukimateriaaleissa tarvitaan lisää. Tablet-tietokoneita hyödyntäen voi rakentaa vuorovaikutteisen jakelu- ja käyttöympäristön mitä moninaisimmille oppimissisällöille. Siinä tärkeätä on teknologian kypsyys ja yleisyys, muutoin oppimateriaalien tuotanto tulee liian kalliiksi. On myös vaikeata uskoa käyttöliitymän nopeaan muuttumiseen, kosketuseleet on jo aika pitkälle "standardoituneet". Ikkunana maailman tietoaarteisiin läpykät ja web ovat uskomattoman voimallisia. Tiedon hankkiminen ("kuluttaminen") on luovaa, ihmisen henkistä olemusta rakentavaa toimintaa.

  • Vesa M

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mutta silloinkin kun kouluissa opetettiin ATK:ta opetettiin muistelemaan missä järjestyksessä tiettyjä nappuloita oli painettava, jotta saatiin aikaan jokin tietty lopputulos. Olisi pitänyt opettaa tietotekniikkaan liittyviä konsepteja. Sama ongelma tahveleiden kanssa. Silläkin voisi opettaa toimintaan liittyviä konsepteja. Tai sen käyttöliittymän ei tarvitse olla motorinen tai kognitiivinen taakka, jotta sitä käyttämällä voisi oppia.

    Sama haaste on esimerkiksi wordin käyttöä opetettaessa. Koulussa vaaditaan word -dokumentti, joskus oikeakielisyyttäkin, mutta mitään käsitystä tyylien käytöstä ei jaeta.

  • Juuso

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kari Haakana kysyy: "Pitäisikö opetuksen siis suuntautua johonkin muuhun kuin tietynlaisen käyttöliittymätason hallintaan?". Millaiseen tietoon tämän päivän koulusta Haakanan kysymys perustuu. Hän olettanee, että kouluissa on iPadeja jotta opitaan käyttämään iPadeja. Pedagogiikassa ollaan jo muutama vuosikymmen menty tästä eteenpäin. Koneet, olkoon mitä tahansa koneita, käytetään tehokkaamman oppimisen välineinä ei kohteina. Keskeisiä asioita ovat tiedon haku, sen kriittinen käyttö ja tuottaminen. Kun tähän voidaan keskittyä ilman pohdintaan koneiden toimivuudesta tai käytöstä, ollaan sellaisella tasolla, jossa sisällöillä on jo jotain merkitystä.

    Haakanan viimeinen kommentti kertoo paljon: "Syy on yksinkertainen: me, lastemme asioista päättävät aikuiset, emme näe tämän hetken tarpeiden yli. Koska osaamme kuitenkin käyttää iPadia, uskomme, että iPadin käyttötaidosta on hyötyä tulevaisuudessakin." Oppimisessa todellakin kyse on sisällöistä, ei oikean/väärän koneen käytöstä.

  • Murikka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Pieni tarkennus tuohon leipätekstiin: eivät laitteet opeta, vaan niihin tutustuminen ja niiden kanssa näpertely. Sitä kai kirjoittaja tarkoittikin.

  • Kahden tenavan isä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eiköhän tarkoitus ole korvata passiivinen oppikirja enemmän interaktiivisella opetusmateriaalilla. Insinööritaitojen opettelu on yksi opintovaihtoehto, joka tulee valittavaksi myöhemmin.

  • Sekava artikkeli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Artikkelissa on sotkettu kaksi eri asiaa. Tabletin käyttö apuna muiden aineiden opiskelussa, ja Raspberry Pin käyttö itse tietokoneen tai teknologian opiskelussa.

    • Antti

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      +1. Tuossa tuli kommenteista viisain. Nuo ovat todella kaksi eri asiaa, jotka niin alkuperäiseltä kirjoittajalta kuin useimmalta kommentoijaltakin ovat menneet sekaisin.

    • Jake

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      +2 Aivan, ei teknisen vempaimen käytön vaikeus opeta lapselle luovuutta. Se vaan kakoittaa lapset muualle.

    • Lare

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      I pad on työkalu ei muuta.Todella tässä on käsitesotku. Tietokone kurssit on erikseen. Ipad on yleinen laite työelämässä raksalla ja toimistoissa ja tulee kouluihinkin.

  • AirZero

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itse ehkä fanittaisin Raspberrya enemmän Arduinoa, jolla mukaan saa myös fyysistä rakentelua ja puuhastelua. Lisäksi sen "ohjelmointi" on todella helppoa, ainoa haaste ovat muutamat englanninkieliset sanat joita täytyy osata. Itse ohjelmointitaito nollassa kirjoitin sujuvasti koodia robottikäden ohjaamiseen, mikä kuulostaa jo lähestulkoon mahdottomuudelta tavikselle.

    • Iipii

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Mikä estää fyysisen rakentelun Raspberry Pin kanssa? GPIO-pinnit ovat siinä ihan sitä varten. En nyt siis yhtään Arduinoa tässä torppaa, RasPi nyt vaan on monipuolisempi alusta.

  • Terhi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Erittäin hyvä muistutus nuorille ihmisille. Sekä vanhemmille ihmisille, erityisesti niille jotka ovat päätöksentekijöinä.

  • Ope

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ilahduttava kirjoitus Kari Haakanalta. Tämän hetkiset kokemukseni täppäristä/täbläristä/tabletista ovat sellaiset, että se tosiasiallisesti sopii enemmän sisällön kuluttamiseen. Opetuskäytössä sisältöjen kuluttamisestakin tulee usein ongelma, kun erilaisia player- sovelluksia käyttävät opetuspelit/videot eivät esimerkiksi ongelmitta avaudu erilaisien käyttöjärjestelmien tableteille.

    Tabletti mahdollistaa kätevän ja nopean pääsyn mobiililaitteille sopiville sivuille, mutta varsinaiseen työskentelyyn ne eivät sovi. Työnteko ja sisällön tuottaminen edellyttää työkaluohjelmien käyttöä, olivat ne sitten selainpohjaisia tai asennettuja. Työkaluohjelman käyttö edellyttää toimivaa näppäimistöä, oheislaitteita ja tuotosten jakaminen ennenkaikkea hyvin toimivaa ja nopeata verkkoa.

    Interaktiivinen opetusmateriaali on kesyimmillään mitätöntä ja toteuttaa huonoista työkirjoista tuttua siirrä sana lokeroon tyyppiä. Jäsennelty ja erilaisia esitystapoja sisältävä yhteinen tuotos parasta oppimista

  • Tiina

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Padit ovat olleet oivallisia luokkakäytössä. Tiedonhankintaa, tiedon luotettavuuden vertailua, rajatun ja muun älykkään tiedonhaun opettelua on ollut nyt aiempaa helpompaa opettaa. Helppokäyttöisyys antaa mahdollisuuden panostaa sisältöjen ja tiedonhallintataitojen opiskeluun. Oppiaineissa on kuitenkin yhä tavoitteena opettaa kunkin aineen sisältöjä. Elokuvaohjelmien avulla saimme esimerkiksi Kalevalan lukemiseen yhteistoiminnallisuutta ja eloisuutta. Ei ihan huono asia sekään.

    Tietotekniikan opiskeluun sen sijaan monimutkaisemmat tulevaisuuden laitteet ovat varmasti paikallaan.

  • Irene

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Samanlaista kommenttia olen kuullut pc-miehiltä viimeisten kolmenkymmenen vuoden ajan. He ovat säännöllisesti sitä mieltä, että on hienoa, kun pc-koneiden käyttäminen on hankalaa, ohjelmistot ovat täynnä bugeja ja ihmisten kaikki aika kuluu tietokoneongelmien ratkomiseen. Jos ihminen kertoo käyttävänsä macintoshia, koska haluaa tehdä jotakin muuta elämässään kuin opiskella tietokoneiden ohjelmointia ja virustorjuntaa ja bugien kanssa sähläämistä, esimerkiksi oikeita töitä, he ovat hämmästyksestä soikeina: Miten niin haluat tehdä jotain muuta kuin taistella tietokoneongelmien kanssa?

    Jos autot myytäisiin aihioina, jotka asiakkaat itse joutuvat kokoamaan, säätämään ja korjaamaan ennen kuin niillä voi ajaa metriäkään, nousisi melkoinen haloo.

    Koulutyössä kannattaa opetella perustaitoja, joita voi myöhemmin soveltaa jossakin muualla, kielen käyttöä, matematiikkaa, kemiaa, biologiaa, historiaa, käytöstapoja, joten ehkä ipadeja ei kaivata, mutta ei kaivata pc-koneen raaskujakaan

  • JJ

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen ollut mukana toimittamassa tabletteja kouluihin eräässä maassa, jossa vielä julkista rahaa on laittaa muutama miljardi 2-4v kestäviin kulutustuotteisiin. Kyllä oli sääli katsoa miten huonosti niistä otettiin hyöty irti. Tyypillisin opetusohjelma oli skannattu 'kirja' jota sitten selattiin pyyhkimällä sivulta toiselle. Sisällön toimittajana sama kartelli kuin paperiversioilla, ja DRM vahva, tottakai. Ei puhettakaan, että vaikka fysiikan oppikirjassa (niin, kirjassa!) olisi voinut voimavektoreiden kanssa leikkiä, tms. Angry Birdsilläkin oppisi tuosta aiheesta enemmän, mutta ulkopuolisten ohjelmien asentaminen oli tietenkin kiellettyä. Väitän, että tällä mallilla ei kyllä oppi mene yhtään paremmin lapsen kalloon. Markkinassa olisi huomattavasti tilaa innovatiivisille digitaalisen oppimateriaalin tekijöille ja toimittajille.

  • Musamaikka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen hyvin eri mieltä kirjoittajan kanssa. Meillä on koulussa ollut 1,5v iPadit ja olen opettanut niiden avulla 20 oppilaan ryhmässä pianonsoiton alkeita. Olen opettanut myös äänittämisen perusasioita, joissa tutkitaan musiikin peruselementtejä. Oppilaat ovat tehneet omia biisejä ja äänittäneet niitä. Olemme opetelleet nuotinkirjoitusta ja sovittamista (=uuden luomista). Olemme tehneet e-kirjoja, jossa oppilaat luovat omia oppimateriaaleja hyödyntäen tekstiä, valokuvia, videota ja ääntä. Olemme tehneet omia tarinoita ja kuvanneet ne animaatio-ohjelmalla.

    Koska laite on helppo ja intuitiivinen käyttää, energiaa vapautuu enemmän nimenomaan uuden luomiseen. Kaikki eivät ole insinöörejä, jotka saavat kiksejä PC myllyjen loputtomasta säätämisestä, ohjelmien yhteensopimattomuuksista ja ajurien asentelusta vaan haluavat keskittyä nimenomaan luovaan työskentelyyn.

    • raspi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Monella tuntuu olevan käsitys, että Raspberry Pi olisi PC - sitä se ei ole, vaan ARM-prosessorilla toimiva oikea tietokone, lisää vain oheislaitteet maun mukaan.

      Eikä sitä tarvitse itse ohjelmoida jos ei halua, valmiita lapsille sopivia opetuspelejäkin löytyy oikeiden hyötyohjelmien lisäksi.

    • Tulevaisuus

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Robotiikka pitäisi olla peruskoulussa valinnainen aine.

    • nokkaviulu

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Hyvä musamaikka. Tietotekniikan oppimiseen ipad on yhtä arvokas väline kuin jos sinä musiikinoppilaittesi kanssa opiskelisit kitaransoittoa käymällä porukalla katsomassa kun joku muu soittaa teidän toivomianne kappaleita.

      On aina parempi oppimisen kannalta jos saa edes vähän koskea ja tehdä itse.

  • Aksu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Totta! Ei jonkin laitteen käyttäminen välttämättä tarkoita kriittisen, itsenäisen ajattelun opettelua, ei edes sitä, että oppisi oppimaan. Ja jos tällaisten tietotekniikkahankkeiden tarkoituksena on kasvattaa kansalaisten tietotaitokykyjä ja tekniikan ymmärrystä, niin ei laitteen käyttäminen itsessään riitä. Netistäkään ei voi löytää hyvää tietoa, jollei tiedä mitä ja miten kysyä ja sitä taitoa laite itsessään ei opeta. Tekniikan taju puolestaan kehittyisi varmasti paljon paremmin, jos kaikki opettelisivat koulussa ohjelmoimaan edes hyvin alkeellisella tasolla. Vaikka itse päädyin humanistiksi, on ala-asteikäisenä muutaman vuoden kestäneellä Basic-ohjemointiharrastuksella ollut huomattavan suuri vaikutus tietotekniikkataitoihini. Olen huomannut ymmärtäväni monia ystäviä ja työkavereitani paremmin miten tietokone toimii, mikä se tietokoneohjelma oikein on ja miten koneen logiikka toimii. Neroja on syntynyt kautta aikojen ja asioiden käsittämiseen tarvitaan niiden käsittelyä ja käsiä.

  • Entäs kirjojen käyttöliittymä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Aikamoista soppaa päällikkötason kaverilta. Eihän laitteen käyttöliittymä ole sinänsä oleellinen, vaan se mitä sillä tehdään. Kirjankin käyttöliittymä on uskomattoman vanhanaikainen ja passiivinen, mutta sen kautta välittyy edelleen parhain tieto. Voitte verrata niitä kavereita, jotka eivät ole elämässään lukeneet yhtään kirjaa. Pelkkä interaktiivinen "osallistuminen" ei tee kerään viisaaksi.

    Tietokoneen raakileen myyminen halvalla on mukamas hienoa, mutta kaikkien ei tarvitse opetella atk-asentajiksi. Onneksi tarvitaan muutama kirjanoppinut myös.

  • Naisnörtti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kommentteja lukiessa huomaa selvästi, että iPadia puolustavat eivät tiedä muusta, esim. Rasberrystä

    • Mafyope

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ja mitenköhän vattupiiraat otetaan mukaan, kun lähdetään luokkahuoneesta pois? Vai onko niiden kanssa tarkoitus raahata monitorit, näppikset ja akut mukana? Ei kiitos, otamme ipadit. Entäs sitten, kun ruvetaan kesken tunnin hakemaan tietoa netistä? Taasko siirrytään tekniikalle varattuun kappeliin, joka on täynnä monitoria ja kaapelia silmänkantamattomiin? Ei kiitos, otamme ipadit käyttöön siinä ja silloin. Mobiili päätelaite (esim. iPad) mahdollistaa sisältöjen tuomisen oppimistilanteeseen sen sijaan, että oppimistilanne vietäisiin keinotekoisesti tietokoneluokkaan.

    • onneks mulloli paree fyssanope

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei RPi ole tarkoitettu mobiilin päätelaitteen korvikkeeksi. Se on helppo ja halpa lelu, jonka avulla voi opetella perusasioita tietokoneen toiminnasta - mieluiten ilman että "insinörttien" leimaamista tai halveksumista. RPi-luokka pitäisi käsittää nykyajan veistoluokaksi.

      Vertauskuva. Sorvia tai muita työkaluja et vie minnekään teknissen työn luokasta, mutta näetpähän kuinka pulpetit on tehty? Muinoin tehtiin linnunpönttöjä ja opittiin käyttämään siihen tarvittavia työkaluja - tänään voitaisiin tehdä vaikka älykäs ruokinta-automaatti tai robottilintu, ja oppia jotain tietokoneen sielunelämästä. Mutta duunarin, räätälin, tai insinörtin

      asioilla älköön humanistia vaivattako: rahvas rakentaa ja ompelee, ja iPädit toimii magialla.

  • Mietippä vähän.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Mitä ihmettä artikkelin kirjoittaja oikein ajattelee? Tarkoitushan on nimenomaan saada kouluille laite jonka käyttöönotto mahdollisimman yksinkertaista. Sen pitää olla helppoa niin opettajalle kuin oppilaalle. Tarkoitus ei ole tehdä laitteesta taakkaa kenellekään vaan opetusväline.

    Jos tietokoneiden kokoamista halutaan opettaa niin sehän on ihan eri asia,vai? Sitä voidaan opettaa vaikka teknisessä työssä ja koodaamista voi vaikka yhdistää matematiikkaan. Kirjoittajan logiikan mukaan oppikirjatki pitäis jokaisen kirjoittaa ite, ihan vaan ettei päästä liian helpolla. :D

    • Jep

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Joo, voisi ajatella, että ihan riittävästi meillä on väkeä, jotka osaavat koodata ja ajatella tietoteknisiä ratkaisuja huonosti.

      Emme varmaankaan tarvitse yhtään enempää ohjelmistoja, joiden avulla on äärimmäisen hankalaa ja kallista hoitaa vaikkapa sairaaloiden potilastiedostoja.

      Ehdotan, että koulu ei ryhdy opettamaan "kaikille vähän tietotekniikkaa" vaan että koulu opettaa tietotekniikan pohjalla olevia asioita, kuten matematiikkaa, ja fysiikkaa, ja lisäksi ajattelemista, yhteiskuntaoppia, ilmaisutaitoa. Ja että tietotekniikkaa ja sen soveltamista ryhdytään opettamaan nykyistä huomattavasti huolellisemmin, ja tekniikkaa ja ohjelmistoja käyttävät asiakkaatkin huomioon ottaen vaikkapa ammattikoulussa tai yliopistossa.

      Olisihan se kiva saada ohjelmistot, jotka eivät hukkaa lääkäreiden ja sairaanhoitajien aikaa eivätkä potilastietoja, kuten ne nykyiset. Ja jotka eivät maksaisi tolkuttomasti, kuten ne nykyiset, huonosti toimivat tekevät.

  • Peks

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä kirjoitus.

    On hyvä asia, että oppilaat saavat tuntuman tietotekniikkaan.

    Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että kun hallitsee esim. yhden CAD-ohjelman käytön, on suhteellisen helppo siirtyä muuhun vastaavaan ohjelmistoon. Eli "Nykyopettajan" kommenttikin on hyvä huomio.

    Toisaalta tekniikka ei saa olla itseisarvo, niinkuin välillä näyttää käyvän. "Fossiiliopen" ja "opettajan taidot ratkaisevat" ovat havainnointeineen myös oikeassa.

    Toivottavasti näiden kahden väliltä löydetään hyvä tasapaino, niin kuin Suomessa on tapana.

    Asia erikseen on jenkkien protektionistisen teollisuuspolitiikan tuotteiden perässä juokseminen. Kyllä niitä taulutietokoneita muutkin tekee.

  • Jukka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jälleen kerran täällä sapeleiltaan kalisuttelevat aikuiset. Linux-, android- ja iOS klaaneihin jakautuneet. Haakanan kirjoitus oli osuva! Siis siinä, että häneltäkin on taysin kadoksissa koulun - ja oppimisen tarkoitus. Onko se triviatiedon ( kuten tietokoneen käyttötaitojen) vai yhteiskuntavalmiuksien (elämän) taitojen opetus, jossa triviatieto on vain yksi osa-alue? Tätä kysymystä ei ratkaista iPadilla, ei Linuxilla, ei millään muullakaan järjestelmällä, eikä laitteella. Se ratkaistaan sillä että koulu päivittää itsensä tälle vuosituhannelle ja me aikuiset lopetamme tämän järjettömän "mikä laite on parempi" debatin.

  • Mikael

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vanhan nörtin kirjoittama juttu. Miksi kouluissa pitäisi oppia rakentelemaan tietokoneita? Ne taidot eivät anna koululaisille mitään yleisiä tai yleissivistyksellisiä valmiuksia. Laite on pelkkä väline jolla opitaan tärkeämpiä asioita: digitaalista kulttuuria ja sen haasteita, tiedon analysointia ja lähdekritiikkiä, verkon hyödyntämistä ja sen kanssa elämistä, digitaalisen identiteetin rakentamista, yksityisyyden hallintaa sekä tietysti tietotekniikan hyödyntämistä ainesisältöjen oppimisessa. Juuri tässä suhtessa iPad on juuri oikea laite kouluihin, siinä on mahdollisimman vähän mitään turhaa ihmisen ja digitaalisen median välissä.

    • äly hoi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Joo, eikä fysiikkaa, historiaa, kemiaa tai biologiaa tarvitse opettaa. Miksi koulussa pitäisi oppia ymmärtämään miten maailma toimii; fysiikan kaavat ja historian vuosiluvut löytää kyllä netistä.

      Lähdekritiikinkin pitää perustua johonkin.

  • Ei jymmärrä...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näköjään edelleen jatkuu tämä iPad/tablettiviha eikä vieläkään ymmärretä miksi nämä laitteet ovat niin loistavia monella eri alueella. iPad ja Pi ovat tehty aivan eri käyttötarkoituksiin. iPad on loistava tiedonhakuun ja opiskeluun sekä luomiseen (ei ehkä ammattilais-/korkeakoulutasolla, mutta aivan loistava peruskoulussa): maalaus, valo- ja videokuvaus sekä editointi, musisointi, kirjoitus jne. Plussana vielä että painoa on alle 10kg toisin kuin kirjoillani kouluun mennessäni. Pi taas on tehty tietotekniitan ymmärtämiseen - iPadin käyttöön sitä ei tarvita ollenkaan - ja sen kanssa näpräilyyn. Yhtälailla haluaisin iPadit ja Piit kouluihin, mutta on järjetöntä ajatella, että näillä yritettäisiin toteuttaa samaa asiaa siellä. >_>

  • Ope

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    iPad on kulutusyhteiskunnan tuote jota joutuu uusimaan ja päivittämään tietyin väliajoin. Se on vain väline joka korvaa oppikirjojen käyttöä tiedon etsinnässä. Sen kautta voidaan opetusmateriaalia levittää voidaan kirjoittaa blogeja ynnä muuta eli luovuutta voidaan toteuttaa.

  • Hk

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mitä Haakana tarkoittaa? Mitä käyttöliittymän pitäisi opettaa oppilaalle? Sehän on käyttöliittymä siinä missä liitutaulu, kirja tai vesihana. Emmehän me halua muidenkaan arjen työvälineiden olevan hankalia vain siksi, että ne kasvattaisivat luovuutta.

    Harrastukset ovat sitten ihan eri asia. Silloin käsityöllä ja ahertamisella on ihan eri funktio.

    Tietojenkäsittely kehittyy joka tapauksessa kiihtyvällä vauhdilla. Mikään tämän päivän tietokone ei ole itseisarvoisesti koululaiselle tärkeä asia. Se on vain väline. Siksi on hyvä, että sen käyttö on vaivatonta.

  • Erkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihan ensimmäisenä haluan sanoa, että lapset oppivat erilaisten vekottimien käytön paljon helpommin kuin aikuiset. Nimenomaan lapsena pitäisi käyttää monimutkaisia laitteita, koska se on silloin helppoa.

    Toiseksi tekniikka kehittyy ja muuttuu koko ajan. Uuteen käyttöjärjestelmään tutustumisessa on aina omat haasteensa, mutta se on sitä helpompaa, mitä erilaisempia on käyttänyt aiemmin.

    Kolmanneksi on aivan turha kuvitella, että tulevaisuudessa tekniikka ei olisi oleellinen osa ihan kaikessa. Erillistä opetusta ei tarvita ja lapset oppivat käyttämään vempaimia työvälineinä nimenomaan silloin, kun esim. kuviksen tunnilla käytetään laitetta, jonka käyttöä pitää aluksi opetella, mutta alun jälkeen antaa mielettömän hyvät mahdollisuudet luovuuteen. Silloin tekniikan käyttö ei ole kynnyskysymys.

    Sitä paitsi Applen tuotteet on tehty palikoille: oma lapseni oppi käyttämään iPodia alle 2-vuotiaana. Niille on oma paikkansa maailmassa, mutta ei koulussa, jossa pitäisi oppia ajatuksia.

  • Erkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Erilaisten päätelaitteiden käyttö rasittaa tutkitusti aikuisten silmiä ja aiheuttaa mm. pääsärkyä. Tätä varten opetuksessa olisi parasta käyttää vanhanaikaisesti kirjaa, liitutaulua ja paperia ellei vempaimen käyttö tuo ihan oikeasti lisäarvoa opiskeluun eikä vain helpota opettajan ja/tai oppilaan työntekoa.

    Noihin "opitaan pieninä lukemaan ja laskemaan" -juttuihin sanoisin, että vaikka meilläkin pelataan lukemis- ja laskemispelejä, niin helpoiten ja nopeiten lapsi on oppinut asiat silloin, kun aikuinen vain viitsii luopua tabletista ja selittää, mitä niissä tehtävissä pitää oikeasti tehdä...

  • Juba

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Erinomainen kannaotto! Kiitos!!

Tuoreimmat aiheesta: Blogi

Pääuutiset

Kotimaa

Osallistu A2 Koulukiusaamis-illan käsikirjoituksen tekoon!

Ajankohtaisen kakkosen seuraavan keskusteluillan aiheena on koulukiusaaminen. Aihetta pohjustettiin avoimessa toimituskokous-chatissa ja nyt toimitus joukkoistaa myös käsikirjoituksen tekoa. Kaksituntisen suoran televisiokeskustelun tavoitteena on etsiä mahdollisimman konkreettisia keinoja kiusaamisen kuriin saamiseksi: Mitä itse kukin voi tehdä? Klikkaa keskustelut auki allaolevista palkeista ja vaikuta käsikirjoitukseen!

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä