Kotimaa

Katso kartalta, missä ovat Suomen vaarallisimmat tasoristeykset

Liikennevirasto on luokitellut tasoristeykset seitsemään luokkaan. Vaarallisimpia ja toiseksi vaarallisimpia tasoristeyksiä on kolmisensataa. Niillä sattuu noin 42 prosenttia kaikista tasoristeysturmista.

Poliisi tutkii junaraiteilla.
Siilinjärvellä sattui maanantaina tasoristeysonnettomuus. Turma vaati kolme kuolonuhria. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomessa on noin kolmesataa tasoristeystä, jotka Liikennevirasto on luokitellut seitsenportaisella asteikollaan vaarallisimmiksi tai toiseksi vaarallisimmiksi, kertoo ylitarkastaja Jarmo Koistinen Liikennevirastosta.

Näissä niin sanotuissa seitsemännen ja kuudennen luokan tasoristeyksissä sattuu liki puolet eli noin 42 prosenttia kaikista tasoristeysonnettomuuksista, Koistinen sanoo. Liikenneviraston luokittelussa luokka seitsemän on vaarallisin.

Yle kokosi kartalle sellaiset tasoristeykset, jotka Liikennevirasto on luokitellut näihin luokkiin:

Kartta vaarallisista tasoristeyksistä Suomessa.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Ylitarkastaja Jarmo Koistisen mukaan Liikennevirasto huomioi tasoristeyksen turvallisuusarvioinnissa tien ja radan nopeuden, tienpäällysteen, vastaavien tasoristeysten onnettomuushistorian sekä sen, millainen näkyvyys tieltä on radalle, junan tulosuuntaan.

Kaiken kaikkiaan Suomessa on pää- ja sivuradoilla noin 2 800 tasoristeystä, Koistinen toteaa. Näistä 1 850:ssä ei ole puomia eikä valo- ja äänivaroituslaitetta.

Toissa päivänä maanantaina kolme kuolonuhria vaatinut onnettomuus sattui Siilinjärvellä sellaisessa tasoristeyksessä, joka oli sekä vartioimaton että luokiteltu toiseksi vaarallisimpaan tasoristeysluokkaan.

Mitä vaarallisimmille tasoristeyksille on tehty?

1960-luvun lopulla onnettomuuksia tapahtui vuodessa noin 250. Kuolleita oli viisikymmentä per vuosi.

– Jarmo Koistinen

Koistisen mukaan se, että tasoristeysonnettomuuksista peräti 42 prosenttia sattuu vaarallisuusasteikoltaan seitsemännen ja kuudennen luokan risteyksissä, tarkoittaa, että "järjestelmämme toimii".

Mitä asialle on tehty, jos vaarallisimmat tasoristeykset ovat tiedossa?

– Pitkällä juoksulla paljonkin, Koistinen vastaa.

– Tämä vain etenee omalla painollaan. Jaamme tällä hetkellä rahoja radanpitoon, teihin ja vesiväyliin ja jakajia on hirvittävän paljon.

Esimerkiksi Siilinjärven tapauksessa tasoristeyksen poistamisesta ja liikenneturvallisuuden parantamisesta oli ehditty jo keskustella, viime toukokuussa, Koistinen muistaa.

– Sille oli laitettu hintalappukin. Sitten sattui tämä onnettomuus.

Hänen mukaansa Liikenneviraston on määrä neuvotella kyseisestä tasoristeyksestä Siilinjärven kunnan viranomaisten kanssa lähipäivinä.

"Lasku tasaista mutta hidasta"

Tasoristeysturmia sattuu vuosittain noin kolmekymmentä. Kymmenen viime vuoden aikana kuolonuhrien määrä on ollut vuodessa kahdesta kuuteen, Koistinen toteaa.

[Turmien määrän] lasku on ollut tasaista mutta hidasta.

– Jarmo Koistinen

Onnettomuuksien määrä on pienentynyt viime vuosina tasaisesti.

– 1960-luvun lopulla tasoristeysonnettomuuksia tapahtui vuodessa noin 250. Kuolleita oli viisikymmentä per vuosi.

– Viime vuosikymmeninä lasku on ollut tasaista mutta hidasta, ylitarkastaja sanoo.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ulkomaat

Poliisijohtaja: Münchenin ampumisella ei yhteyttä pakolaisteemaan tai Isisiin

EU:n ja Saksan liput laskettiin puolitankoon Valtiopäivätalon edustalla Berliinissä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä