Talous |

Kaupan asiantuntijat: Stockmann voi selvitä ottamalla mallia Ruotsista

Kaupan alan asiantuntijat uskovat Stockmannin pääsevän ongelmistaan mahdollisesti samalla mallilla kuin ruotsalainen NK-tavaratalo: vuokraamalla tilojaan erikoisliikkeille. Ennusteiden mukaan verkkokaupat keräävät 2020 jopa 40 prosenttia globaalista käyttötavaramarkkinasta.

Stockmann
Kuva: Mauritz Antin / EPA

Tänään yhtiökokoustaan pitävän Stockmannin tulevaisuus voi olla kansainvälisesti tunnettujen kauppaketjujen ja brändien Suomeen haalimisessa, arvioi professori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

– Kauppa on entistä enemmän palvelualusta, jonne luodaan erilaisia konsepteja asiakkaille. Se voi onnistua, hän kuvailee.

Kysymykseksi jää, missä määrin Stockmannin oma osaaminen esimerkiksi ruokakaupassa tulee esiin, ja kuinka se saa omalla vastuullaan olevat osastot kannattaviksi. Mitronen muistuttaa, että Stockmanniin kuuluu myös vaateketju Lindex, jonka toiminta on kannattavaa.

– Se voidaan myydä tai sitten alkaa kasvattaa siitä uutta kansainvälistä, kasvavaa pukeutumisen ketjua, Mitronen arvioi.

Olisiko Uniqlolle kysyntää?

Todennäköisempää on kuitenkin houkutella uusia asiakkaita brändeillä, joita Suomesta ei vielä löydy. Mahdollisesti kiinnostavina niminä Mitronen mainitsee muun muassa japanilaisen vaateketju Uniqlon sekä yhdysvaltalaiset urheilujalkineketju Foot Lockerin ja sisustusyritys Crate and Barrelin.

Mitronen muistuttaa, että kuluttajien keskinäinen vertaiskauppa kasvaa, mikä vähentää uusien tuotteiden myyntiä. Suuri kysymys kaupoille eri puolilla maailmaa on kuitenkin verkkokauppa.

– Eräiden ennusteiden mukaan vuonna 2020 maailmanlaajuisten verkkokauppapaikkojen kuten [verkkokirjakauppa] Amazonin ja [verkkohuutokauppa] Ebayn ja vastaavien markkinaosuus globaalista käyttötavaramarkkinasta on 40 prosenttia, Mitronen sanoo.

Stockaa pelastanut Rubanovitsch vaatii yhä parempaa palvelua

Konsultti Mika D. Rubanovitsch perusti vuonna 2014 Facebookiin Pelastetaan Stocka -ryhmän kyllästyttyään Stockmannin huonoihin talousuutisiin. Ryhmän keskusteluista koostettiin yli 50-sivuinen raportti, joka luovutettiin Stockmannin johtajille. Sen jälkeen Stockmann on siirtynyt kohti samantyyppistä toimintaa kuin ruotsalainen NK-tavaratalo. Stockmann on vuokrannut Helsingin keskustan tavaratalosta tilat muun muassa lelukauppa Hamley'sille, elektroniikkaketju Expertille ja eläintarvikeliike Mustille ja Mirrille.

Rubanovitsch uskoo suuntauksen jatkuvan. Hän nostaa esimerkiksi kerroksen vuokraamisen tavaratalosta bränditalolle, jolla on kymmeniä brändejä.

– Näin erilaiset hintakategoriat täyttyisivät, Rubanovitsch arvioi.

Asiakkaiden tehdessä yhä enemmän ostoksiaan internetissä, on kivijalkakauppojen ylitettävä kuluttajien odotukset. Siinä Rubanovitsch näkee nyt yhden Stockmannin ongelmista.

Myyjien on oltava myyjiä, ei vain kassahenkilökuntaa.

– Mika D. Rubanovitsch

– Stockmann on ison työn edessä, myyjien on oltava myyjiä, ei vain kassahenkilökuntaa, hän painottaa.

Myyjistä monitaitureita?

Miksi yksittäisen tuotteen ostaja menisi kauppaan, jos hän saa haluamansa verkkokaupasta? Rubanovitsch näkee Stockmannin sauman kokonaisuuksien myynnissä kaupassa yli osastorajojen yli, mutta saman myyjän kanssa asioiden vaikkapa sekä kenkä-, vaate- että laukkuostoksilla.

– On hankala yhtälö vähentää henkilökuntaa ja vaatia entistä parempaa palvelua, hän huomauttaa.

Stockmannin johdolle Rubanovitschilla on edelleen viesti: Tavaratalo näyttää hänen mukaansa asiakkaille siltä, miltä näyttää sisäänostajien ja tavarantoimittajien yhteistyö. Tässä Stockmannilla on Rubanovitschin mukaan parantamista.

"Vaikea kilpailla Zalandoa vastaan"

Myös OP-ryhmän osakeanalyytikko Niclas Catani pitää NK:n mallia todennäköisenä skenaariona Stockmannille. Hän muistuttaa, että Stockmannin on vaikeaa olla kilpailukykyinen. Se käy nyt Catanin mukaan selviytymistaistelua.

– Stockmannin pääbisnes on tavaratalobisneksessä. Näkymät ovat heikot. Verkkokauppa on megatrendi, joka syö kivijalkaa. Tavaratalolle volyymi olisi tärkeää, koska kiinteät kulut ovat niissä suuret, Catani luettelee.

Vastaan tulee Stockmannin pienuus maailmanmarkkinoilla. Sen on vaikea kilpailla Suomesta ja Baltiasta esimerkiksi vaatteiden verkkokaupan saksalaista jättiläistä Zalandoa vastaan. Sen liikevaihto on noin kolme miljardia euroa. Stockmannin liikevaihto oli viime vuonna noin 1,4 miljardia euroa. Vuonna 2014 se oli 1,6 miljardia.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Kotimaa

Länsimetron lisäksi Espoon toinen jättihanke reilusti myöhässä – pöytäkirjat salataan taas

Espoonsairaala.

Länsimetron lisäksi espoolaiset saavat odottaa myös uuden sairaalansa valmistumista Jorviin. Hanke ei ole kaikilta osin sujunut kuin tanssi: aikataulu on venynyt ja rahaa on palanut suunniteltua enemmän. Kaupunki vääntää kättä laskutuksesta rakentaja Lujatalon kanssa. Espoossa hämmennystä on herättänyt myös kaupungin teknisen toimen johtajan veljen rooli hankkeessa Lujatalon puolella.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä