Helsinki |

Kehä ykkösellä kaatuu puita – Näin remontti etenee Suomen vilkkaimmalla tiellä

Helsingin seudulla liikenne uhkaa ruuhkautua pahoin, kun väestön määrä kasvaa. Suomen vilkkaimman väylän liikennettä yritetäänkin sujuvoittaa isoilla korjauksilla. Lue, miten remontit etenevät.

grafiikka Kehä I parannuskohteet
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kehä ykkösellä kulkee nykyään noin 90 000 autoa vuorokaudessa, ja tämä on vasta alkua.

Helsingin seudun väestön odotetaan kasvavan sadoilla tuhansilla ihmisillä vuoteen 2030 mennessä. Liikennemäärissä tämä voi näkyä jopa 15 prosentin kasvuna.

– Nyt on viimeinen hetki sujuvoittaa liikennettä siltapaikoilla, sanoo Helsingin rakennusviraston projektijohtaja Jukka Tarkkala.

Samalla myös elinkeinoelämän liikennöintitarpeet kasvavat. Kehä ykkösen liikenteeseen vaikuttavat muun muassa suuret työpaikka-alueet, kuten Pitäjänmäen ja Konalan yritysalueet sekä Kauppakeskus Kaareen ja Ristikkoon suuntautuva liikenne.

Liikenne sujuvaksi neljällä korjaushankkeella

Kehä ykkösellä on meneillään neljä korjaushanketta, joiden avulla kasvava liikenne yritetään saada aisoihin. Työt ovat jo käynnissä Espoon Keilaniemessä ja Itä-Helsingin Kivikossa.

Uusia työmaita tulee myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän kohdille. Niiden alueilla rakennetaan uusia kaistoja ja siltoja levennetään. Myös kevyen liikenteen väyliä parannetaan ja bussien liittymiskaistoja pidennetään.

Samalla 80-luvulta peräisin olevia meluaitoja korotetaan Hämeenlinnanväylällä Suomalais-venäläisen koulun kohdalla ja Vihdintiellä koko matkalla.

Liikennejärjestelyt muuttuvat huhtikuussa

Tänään maanantaina alkoivat parannustyöt Vihdintien liittymän alueella. Ensin kaadetaan puut uusien kaistojen alta, ja sitten uusitaan tien pohjarakenteet.

Liikennejärjestelyt muuttuvat huhti-marraskuussa sekä Vihdintien että Hämeenlinnanväylän kohdalla, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo.

– Silloin alkavat eritasoliittymien parannustyöt. Koko toisen suunnaan liikenne siirretään viereiselle ajoradalle, kun siltojen kohdat otetaan työmaa-alueiksi. Liikenne kulkee molempiin suuntiin, mutta kaistat kapenevat.

Vihdintien työmaalla Reimarlan ylikulkusilta ja Kehän eteläinen ajorata uusitaan huhti-joulukuun aikana 2016. Kehän pohjoista ajorataa työstetään huhti-marraskuussa 2016. Työt jatkuvat vielä huhti-elokuussa 2017. Mätäjoen silta on vuorossa huhti-joulukuussa 2016.

Hämeenlinnanväylän kohdalla työt aloitetaan huhtikuussa väylän leventämisellä. Samalla Muurimestarin silta puretaan. Uuden sillan rakennus alkaa toukokuussa.

Hämeenlinnanväylän alueella Kehän pohjoisen ajoradan siltaa rakennetaan huhti-lokakuussa 2016 ja eteläisen ajoradan siltaa todennäköisesti huhti-elokuussa 2017. Kaarelantien sillan työt tehdään touko-joulukuussa 2016.

Lisäksi Itä-Helsingissä rakennetaan Kivikon eritasoliittymää, joka yhdistää Viikin, Kivikon ja Myllypuron. Samalla tehdään Kehän ylittävä puistosilta ulkoilijoille. Työt valmistuvat kesällä 2016.

Espoossa Kehä ykköstä myllätään Keilaniemen alueella, jossa liikenne siirretään maan alle. Rakennustöitä tehdään vuosina 2016-2018.

Liikennevirasto kehottaa välttämään Kehä ykkösellä ajamista ruuhka-aikoina. Ruuhkahuippuja voi seurata tällä nettisivulla.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä