Helsinki |

Kiinalaiset matkailevat kuten ruokailevat – asiantuntijan vinkit matkailuyrittäjille

Kiinalaisturistien määrän odotetaan jatkavan vahvaa kasvuaan myös alkaneen vuoden aikana. Ryhmissä matkustavat turistit tuovat Suomeen verrattain paljon rahaa henkeä kohden.

Inka Uusitalo
Inka Uusitalo tuntee kiinalaisten tavat ja heidän kulttuurin. Hän vinkkaa matkailuyrittäjiä luomaan henkilökohtaisen suhteen kiinalaisturisteihin. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle

Kiinalaisturistien määrä kasvoi viime vuonna Suomessa 44 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Tammi-marraskuun aikana kiinalaisten yöpymisten määrä pääkaupunkiseudulla oli yli 130 000. Kun mukaan lasketaan hongkongilaiset, nousee yöpymisten lukumäärä yli 145 000:een.

– Odotamme, että Kiina nousee Suomen viidenneksi tärkeimmäksi markkinaksi, kun katsotaan koko maan majoitustilastoja. Kiina tulee kiilaamaan taulukossa Ranskan ja Japanin ohi, Kertoo Suomen matkailua edistävän Visit Finlandin tutkimusanalyytikko Katarina Wakonen.

Kiinan edellä Suomen-kävijöissä ovat Venäjä, Ruotsi, Saksa ja Iso-Britannia.

Wakosen mukaan noin 78 prosenttia kiinalaisten yöpymisistä tapahtuu pääkaupunkiseudulla, mutta suurimmat kasvuprosentit löytyvät kuitenkin Lapista.

Kiinalaisturistit käyttävät verrattain paljon rahaa, vaikka vierailuaika Suomessa on melko lyhyt. Visit Helsingin joulukuussa julkistamien tilastojen mukaan kiinalaiset käyttivät Suomessa keskimäärin 380 euroa matkailijaa kohden vierailunsa aikana, kun vastaava summa venäläisturisteilla oli 165 euroa.

– Kiinalaisten tuoma matkailutulo vuonna 2014 oli 84 miljoonaa euroa. Tax free -kulutus on noussut noin 70 prosenttia ja oletamme, että se näkyy myös matkailutuloissa. Näistä saamme tilastoja myöhemmin keväällä, Wakonen sanoo.

Luksustuotteiden shoppailu tärkeää

Långvik Congress Wellness Hotelin toimitusjohtaja Inka Uusitalolla on pitkä kokemus kiinalaisesta kulttuurista ja toimintatavoista. Hän palasi kesällä Suomeen työskenneltyään kolme vuotta Shanghaissa Ascott-hotellin johtajana. Mandariinikiinan hän oppi jo kuusivuotiaana perheensä asuessa Kiinassa.

Uusitalo vertaa kiinalaisturistia maan ruokakulttuuriin.

– Kiinalaiset syövät isolla porukalla ja ruokalajeja tulee koko ajan lisää ja mitä erilaisempia, niin sen parempi. Maistellaan paljon pieniä palasia eri asioita. Samalla tavalla toimii heidän matkailunsa. Tullaan isolla porukalla, nähdään ja koetaan mahdollisimman paljon ja sitten lennetään takaisin kotiin.

Uusitalon mukaan Suomi on eksotiikallaan kiinalaisten matkailijoiden listalla melko korkealla. Suomeen tulevat ovat jo nähneet maailmaa ja hakevat nyt jotain muuta. Suomi on monin tavoin Kiinan vastakohta.

Myös Uusitalo allekirjoittaa ajatuksen siitä, että kiinalaisturisti tuo verrattain paljon rahaa tullessaan.

– Kiinalaiset tykkäävät shoppailusta ja he tekevät sen varsin avokätisesti. Heillä on sellainen lahjakulttuuri, että kotiin viedään paljon tuliaisia. He pitävät brändeistä ja luksusmerkeistä sekä ostavat niitä mielellään esimerkiksi Suomesta, koska tietävät tuotteen olevan tuolloin aito. Kotimaassaan he eivät voi siitä aina mennä takuuseen, Uusitalo kertoo.

Henkilökohtainen kontakti tärkeää

Kiinalainen perusturisti on ryhmämatkalla Suomessa. Kuten ryhmämatkalaisten kanssa monesti on tapana, vastuu siirtyy järjestävälle osapuolelle.

Kokenut Kiinan-kävijä Uusitalo vinkkaa suomalaisia matkailualan yrittäjiä huolehtimaan kallisarvoisista asiakkaistaan.

– Kiinalaiset pitää ottaa aktiivisesti huomioon ja heistä täytyy pitää huolta. Pitää olla läsnä ja kiinnostunut heistä. Kun heillä on aikataulut matkallensa, niin siitä on hyvä olla tietoinen ja varmistaa, että he tietävät, minne ovat menossa ja mihin aikaan.

Uusitalon mukaan henkilökohtaisuus on kiinalaisille erityisen tärkeää.

– Heille on tärkeää tuntea, että joku pitää heistä huolen ja että he ovat turvassa.

Turvallisuus on suuri tekijä myös matkakohdetta valittaessa. Visit Finlandin Wakonen kertoo, että Kiinasta saatujen viestien perusteella terrorismin pelko on sekä matkanjärjestäjien että matkailijoiden mielessä.

Esimerkiksi Pariisin terrori-iskujen vaikutus Suomen-matkailuun on kuitenkin jäänyt pieneksi.

– Yksi keskeinen asia matkakohdetta valittaessa on nimenomaan nämä turvallisuusasiat. Suomea ei kuitenkaan yhdistetä näihin muun Euroopan iskuihin. Olemme vielä täällä turvallisemmilla vesillä, Wakonen sanoo.

Terrori-iskujen vaikutus matkailuun on hänen mukaansa vaikuttanut eniten juuri Ranskassa ja Keski-Euroopassa. Kiinalaiset matkanjärjestäjät etsivät nyt turvallisempia kohteita.

Wakosen mukaan kiinalaisten tuoman matkailutulon odotetaan jatkavan kasvua myös ensi vuonna Suomessa, vaikka maan talouskasvu onkin hidastunut.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä