Tekniikka |

Kiinalaiskännykkä sekoaa suomalaisesta numeropalvelusta – puhelu menee hätäkeskukseen

Ulkomailta tilattu kännykkä voi joskus aiheuttaa harmillisia ongelmia suomalaisiin numeroihin soitettaessa. Esimerkiksi 118-numeropalvelu saattaa muuttua kännykän sisuksissa hätänumeroksi 112.

Matkapuhelin yhdistää hälytyskeskukseen.
Jotkut puhelimet saattavat säikäyttää numeropalveluun soittajan: puhelu yhdistyykin hätäkeskukseen. Kuva: Yle

Joskus kiireessä tai epähuomiossa 118- ja 112-numerot saattavat mennä sekaisin, mutta ei nyt. Varmistan monta kertaa, että numero on oikein, kun soitan 118-numeropalveluun.

Soita-painalluksen jälkeen kännykän näytölle ilmaantuu teksti: hätänumero. Luonnollisesti säikähdän tästä, mutta olen jo monta kertaa lopettanut puhelun tässä vaiheessa, joten nyt aion tarkistaa, mihin puhelu oikein menee.

Nyt taisi tulla näppäilyvirhe.

– hätäkeskuspäivystäjä

– Hätäkeskus.

– Risto Ukkonen Yleisradiosta, anteeksi väärä numero. Näppäilin kyllä numeropalvelun numeron, mutta puhelin yhdisti teille.

– Taisi kuitenkin tulla nyt näppäilyvirhe.

– Kaverit kyllä tarkistivat numeron, eli jotain vikaa tässä nyt on. Jatkan selvittelyä ja pahoittelut turhasta soitosta.

Suurin piirtein näin eteni käymäni keskustelu hätäkeskuspäivystäjän kanssa, kun tavoittelin numerotiedustelua.

Kiinalaispuhelin ei tunnista numeropalvelua

Meillä ei ole mahdollisuuksia puuttua tilanteeseen.

– Timo Leppinen

Yritimme soittaa kahdella nettikaupasta tilatulla OnePlus One -puhelimella 118-numerotiedusteluun, mutta molemmat yhdistivät puhelut hätäkeskukseen. Laitteet olivat niin sanotusti myyntiasetuksilla. 

Viestintävirastossa numero-ongelmaan törmätään silloin tällöin. Yhdistämisvirheen taustalla ovat puhelinten hätänumeroasetukset, kertoo johtava asiantuntija Timo Leppinen.

–  Se ei ole yleinen ongelma, ja liittyy käytännössä aina Suomessa 118-numeroon, joka on Italiassa ambulanssin hälytysnumero.

Eli Italiassa puhelin toimisi niin kuin pitääkin, mutta Suomessa numerot saattavat mennä sekaisin. Viestintävirastossa ei ole suunnitteilla ohjeistuksia tai yhteydenottoja laitevalmistajiin.

– Ongelmana on se, että eri maihin tarkoitettuja puhelimia myydään ympäri Eurooppaa. Meillä ei ole käytännössä mahdollisuuksia puuttua tilanteeseen, toteaa Viestintäviraston johtava asiantuntija Timo Leppinen.

Hätäkeskus vastaa kaikkiin puheluihin

Turhaankin soittoon vastataan aina kuin olisi hätätilanne.

– Ari Ekstrand

Puhelimen tekniset asetukset aiheuttavat harmillisen tilanteen ja voivat johtaa turhiin hätäpuheluihin.

Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Ari Ekstrandin mukaan turhat puhelut ovat vähentyneet viime vuosina selvästi, mutta edelleen turhiksi hätäpuheluiksi luokitellaan yli 600 000 soittoa.

– Tekniset viat tai virheelliset puhelimen asetukset aiheuttavat harvemmin turhia hätäpuheluita, mutta kyllähän nekin pitäisi saada pois. Turhaankin soittoon vastataan aina kuin olisi hätätilanne.

Teknisten ongelmien tai niin sanottujen taskupuhelujen lisäksi yksi vahinkosoittojen syy on näppäily- tai ajatusvirhe, kertoo Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Ari Ekstrand.

– Numerot ja ajatukset saattavat mennä sekaisin, mutta soittajat kyllä pyytävät aidosti anteeksi virheitään.

Puhelinvalmistaja pahoittelee ongelmaa

Kiinalaisyhtiön puhelimilla ei ole maahantuojaa Suomessa, joten apua numero-ongelmaan pitää kysyä yhtiön livechat-palvelusta.

Muutaman minuutin odottelun jälkeen pääsen viestimään asiakaspalvelijan kanssa. Hän harmittelee ongelmaa ja kysyy kuinka usein ja millaisissa tilanteissa se ilmenee.

Kun kerron, että usein ja aina kun soitan 118-numeroon niin päädyn hätäkeskukseen, hän neuvoo ottamaan puhelimen tiedostot talteen ja palauttamaan laitteen tehdasasetukset.

Sitä odotellessa taidan kuitenkin käyttää muita numeropalveluita kuin 118.

Tuoreimmat aiheesta: Tekniikka

Pääuutiset

Brexit

Juncker: Britannian eroneuvottelujen alettava välittömästi

Jean-Claude Juncker

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä