Kotimaa |

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Lentoyhtiöiden ongelmista näkyy vain jäävuoren huippu

Asiakkaiden valitukset voivat päätyä kuluttajariitalautakuntaan saakka.

Ryanairin konetta huolletaan Lappeenrannan lentokentällä.
Ryanairin konetta huolletaan Lappeenrannan lentokentällä. Kuva: Yle

Lentoyhtiöiden toimintaa kiusanneet haastavat sääolot ympäri Eurooppaa eivät ole ainakaan vielä näkyneet ihmisten yhteydenotoissa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Tämän vuoden tietoja ei ole vielä saatavilla, mutta viime vuonna oli 28 yhteydenottoa, jotka liittyivät lentojen viivästyksiin, peruutuksiin ja lennolle pääsyn epäämisiin.

- Meille tulevissa tapauksissa näkyy vain jäävuoren huippu kokonaismäärästä, sanoo ylitarkastaja Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Hän kertoo, että kuluttajat ovat ensisijaisesti yhteydessä lentoyhtiöön ja jos tilanne ei ratkea, niin ihmiset saattavat ottaa kuluttajaneuvojaan otetaan yhteyttä.

Esimerkiksi Finnairin asiakaspalautteeseen on tullut runsaasti yhteydenottoja muun muassa lentojen myöhästymisten takia.

Ylitarkastaja Satu Toepfer sanoo, että valituksia tulee esimerkiksi siitä, että lentoyhtiö laiminlyö asianmukaisen tiedonannon, asiakkaan palautteeseen ei ole vastattu tai lentoyhtiö ei ole noudattanut säädettyjä normeja toiminnassaan.

Toepferin mukaan viraston pyrkimyksenä on vaikuttaa pitkällä aikavälillä, jotta lentoyhtiöiden ehdot ovat kaikille matkustajille samat eli lainmukaiset.

Virasto ei anna ratkaisuja riitatapauksissa, vaan valvoo lentoyhtiöiden lainmukaista toimintaa. Suomessa kuluttajariitalautakunta voi perehtyä ja antaa ratkaisusuosituksia yksittäisiin riitatapauksiin kuluttajan ja lentoyhtiön välillä.

Toepferin mukaan virasto valvoo kaikkien kuluttajien hyödyksi, että lentoyhtiöiden markkinointi, matkustajatiedotteet, sopimusehdot ja menettelytavat asiakassuhteessa ovat lainmukaiset.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä