Terveys |

Kohtuudella kahvia - ja aivot kiittävät!

Kahvikansa saa pienen synninpäästön, sillä kohtuullinen kahvin ryystäminen pitää muistisairauksiakin loitolla. Pisimmälle ilman muistisairauksia selviävät ne, jotka lappaavat päivittäin lautaselle kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Olet mitä syöt -lausahdus pätee myös aivojen terveyteen.

Mies juo kahvia.
Tutkimustulosten mukaan päivittäinen ja kohtuullinen kahvinjuonti tuskin on merkittävä verenpaineriski. Kuva: YLE

Intohimoisia kahvinkuluttajia huojentaa tutkimustieto, että kohtuullinen kahvin juonti keski-iässä pienentää sairastumista muistitauteihin, kuten Alzheimeriin tai dementiaan.

- Niillä, jotka joivat 3–5 kupillista kahvia päivässä, oli selvästi pienempi riski sairastua kuin kokonaan kahvista kieltäytyvillä, selventää ravitsemusasiantuntija Satu Jyväkorpi Suomen muistiasiantuntijat yhdistyksestä.

Tee puolestaan suojelee aivohalvauksilta, kertoo Amerikassa tehty laaja tutkimus. Muistitaudit jäävät vähemmälle myös välimerellistä ruokavaliota suosivilla. Eli jälleen kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa sekä kohtuudella alkoholia.

Muistin saa tökkimään päivittäinen stressi ja unettomuus.

Jo moneen kertaan hyvä terveyden kivijalaksi rummutettu monipuolinen ruokavalio auttaa aivojakin ja suojaa tutkitusti sairastumiselta.

- Pari kertaa viikossa lautaselle sitä kalaa. Päivittäin paljon hedelmiä, vihanneksia ja marjoja. Leivän päälle margariinia ja salaattiin kasvisöljyä, siis pehmeät rasvat sekä kasvisrasvat käyttöön, luettelee Jyväkorpi.

Vältettävien lista on tuskin kenellekään yllätys, jos muistia pitää vaalia.

- Eläinperäiset, kovat ja tyydyttyneet rasvat ovat pahasta. Niitä löytyy rutkasti ranskalaisista, kekseistä ja sipseistä. Myös rasvaisia maitotuotteita, kuten kermaa, pitäisi käyttää kohtuudella.

Arjen valinnat ratkaisevat

Ravinnon ja elintapojen vaikutuksia muistisairauksiin on tutkittu paljon. Suomessa tehty suuri väestötutkimus vahvistaa hyvien rasvojen edut ja kovien rasvojen haitat.

Kuntalaisten elintapoja seurattiin tutkimuksessa reilun 20 vuoden ajan ja tutkimus alkoi, kun ihmiset olivat 50-vuotiaita.

- Jälleen kerran havaittiin, että esimerkiksi kalasta saatavat rasvat suojaavat sairastumiselta, ja rasvaiset levitteet ja maitotuotteet ruokkivat tautia, kertaa Jyväkorpi.

Tutkimusten mukaan harva suomalainen ehkäisee muistioireita aktiivisesti. Arjen pienet valinnat kuitenkin ratkaisevat. Mitä kauemmin noudatat terveellistä ruokavaliota, sitä enemmän aivot ja muisti kiittävät.

- Muistisairauden ennaltaehkäisy kulkee käsi kädessä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyn kanssa. Molemmissa riskit ovat samat eli korkea kolesteroli ja verenpaine, vyötärölihavuus ja kakkostyypin diabetes, muistuttaa Jyväkorpi.

Muistisairaus on salakavala, sillä se syntyy hiipimällä, pitkällä aikavälillä. Ensimmäiset muutokset tapahtuvat aivoissa jopa 20 vuotta aikaisemmin. Huono ravitsemus voi kiihdyttää taudin etenemistä.

- Taudin saaneet ovat usein syöneet yksipuolisesti jo vuosia, päättää ravitsemusasiantuntija.

Kommentoi aihetta (4 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Ukraina

Venäjä aloittaa uudet sotaharjoitukset

Kaksi venäläissotilasta ja Venäjän lippua suuren savupiipun päässä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä