Talous |

Kolmannes myynnistä ilman euroakaan markkinointiin – pienyritykset syttyivät verkkokaupasta

Kasvava joukko pieniä yrityksiä hakee lisämyyntiä verkkokaupan puolelta. Parhaimmillaan nettimyynnistä voi saada haravoitua kasaan suurenkin osan liikevaihdosta ilman kalliita satsauksia markkinointiin. Verkkokaupan perustamiskustannukset voivat kuitenkin yllättää.

Nainen selaa verkkokaupan nettisivuja.
Kuva: Anu Korhonen / Yle

Pienten yritysten perustamat verkkokaupat yleistyvät jatkuvasti. Internetissä liiketoimintaa tekevien yritysten eCommerce Finlandin hallituksen varapuheenjohtaja Kari Nykäsen mukaan verkkokauppojen määrää ei tilastoida millään taholla, mutta hän pitää noin 8 000 verkkokaupan kokonaismäärää oikean suuntaisena.

- Varsinkin pienemmät yritykset pitävät verkkokauppoja usein myymälän kilpailijana. Asia on päinvastoin. Verkkokauppa ja myymälä tukevat toisiaan. Verkkokauppa on perinteisiä kotisivuja parempi mainos myös myymälälle, sillä siellä on nähtävissä myynnissä olevat tuotteet. Voisi sanoa, että jos et ole internetissä, et ole olemassa.

Iisalmelainen Kenkä- ja laukkuliike Styrman KY aukaisi Kenkäliike.fi-verkkokaupan vuoden kuluttua kivijalkamyymälän perustamisesta. Kauppias Niina Styrmanin mukaan iisalmelainen myymälä voi pyörittää sekä myymälää että verkkokauppaa nyt samoilla kiinteillä kustannuksilla kuin jos myymälä sijaitsisi Kuopiossa.

Sain samalla hinnalla valtakunnallisen myynnin.

– Niina Styrman

- Sain samalla hinnalla valtakunnallisen myynnin.

Vuonna 2010 aloittanut verkkokauppa tuottaa tällä hetkellä 20–40 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Styrman sanoo, ettei verkkokauppaa ole vielä tähän mennessä markkinoitu rahalla.

- Tänä vuonna suunnitelmissa on aloittaa markkinointia mainostoimiston kanssa. Tähän saakka mainostus on perustunut pitkälti suusta suuhun -menetelmään.

Verkkokaupan perustamiskustannukset yllättävät monet

Kuopion seudun uusyrityskeskuksen Pekka Turusen mukaan yritysneuvontaan tulee usein asiakkaiksi aloittavia yrittäjiä, jotka kertovat aikovansa perustaa verkkokaupan, mutta tarkoittavat käytännössä vain sähköistä markkinointiviestintää.

- Suomessa on kyllä lähinnä erityisharrastuspuolella yrityksiä, joilla on kaikki liiketoiminta verkossa. Ne lähtevät liikkeelle muutamasta tuotteesta ja 3–5 vuodessa voidaan laajentaa niin että pystytään puhumaan varsinaisesti verkkokaupasta.

Myös verkkokaupan perustamisen kustannukset tulevat yllätyksenä monelle. Verkkokauppa tarvitsee nettiin kymmeniä alasivuja, mikä sivuston nostaa kustannukset Turusen arvioissa 20 000–40 000 euroon. Sen päälle lisätään vielä rahaliikenteen siirtäminen nettiin ja verkkokaupan varastokirjanpidon pyörittäminen.

- Puhutaan kymmenistä, jopa yli sadasta tuhannesta eurosta. Se antaa hyvin perspektiiviä siihen, kuinka usein pieni kivijalkayritys voi ryhtyä pitämään verkkokauppaa.

Yle Savon Facebook-sivulle kommentoineiden verkkokauppayrittäjien mielestä verkkokaupan perustamisen kustannukset eivät todellisuudessa nouse niin korkealle. Valmiita verkkokauppapohjia saa kommentoijien mukaan jo muutamien kymmenien eurojen kuukausimaksuilla, eikä koko alkuinvestointikaan nouse tuhansia euroja korkeammaksi.

Turusen mukaan eroa arvioissa selittää se, että yritysneuvonnassa verkkokaupan perustamisinvestointiin on sisällytetty teknisen alustan lisäksi varastokustannukset, markkinointi ja myös yrittäjän oma työ.

Some-ilmiö on halvin mainos

Yritysneuvoja Pekka Turusen mukaan noin 5–10 prosenttia kaikista uusista yritysideoista on sellaisia, joissa on potentiaalia myös verkkokauppaan. Pohjois-Savossa toimiviksi ratkaisuksi ovat osoittautuneet käytettyjä autoja sekä erilaisia työ- ja arkivaatteita myyvät kivijalkaliikkeet, jotka myyvät muutamia avaintuotteitaan sähköisesti.

- Verkkokauppa menestyy todennäköisemmin silloin, kun kauppaa käydään konkreettisilla tuotteilla. Esimerkiksi matkat ja muut aineelliset tuotteet ovat hankalampia myyntiartikkeleita.

Turusen mukaan aloittelevat yritykset tarvitsevat usein ulkopuolista rahoitusta, joka on useimmiten reilusti alle 20 000 euroa.

Kaikkein halvin mainos on itsestä luotu ilmiö esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.

– Kari Nykänen

- Verkkokaupan perustaminen ei kuulu yrityksen perustamisen ensivaiheisiin, vaan tulee ajankohtaiseksi vähintään vuoden kuluttua, kun yritys on tehnyt itsensä muutoin tutuksi ja saanut vakiintuneen asiakaskunnan. Rahaliikenteen siirtäminen nettiin vaatii useamman vuoden ponnistelun.

Verkkokauppayhteisö eCommerce Finlandin varapuheenjohtaja Kari Nykänen puolestaan kehottaa miettimään verkkokaupan perustamista heti yrityksen suunnittelun alkutaipaleelta lähtien.

- Se helpottaisi esimerkiksi kassajärjestelmien suunnittelussa, jos jo siinä vaiheessa osattaisiin huomioida verkkokaupan rahansiirrot.

Nykäsen mukaan verkkokauppoja saa myös edullisesti, mutta siitä huolimatta rahaa täytyy varata säännölliseen markkinointiin.

- Kaikkein halvin mainos on itsestä luotu ilmiö esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.

Sijainti tärkeää myös nettimaailmassa

Yritysneuvoja Pekka Turusen mukaan kivijalkakaupan kolme tärkeintä menestystekijää ovat sijainti, sijainti ja sijainti. Verkkokaupassa maantieteellisellä sijainnilla ei ole mitään merkitystä, mikä tuo mahdollisuuksia myös syrjäseudun yrittäjille.

- Mutta sillä on merkitystä, kuinka hyvin verkkokauppa on sijoittunut virtuaalimaailmaan. Kauppa pitää löytää helposti oikeilla hakusanoilla, sillä internet on niin laaja, että kauppa hukkuu helposti kaiken muun sekaan.

Suurin ja haastavin toimenpide verkkokaupan perustamisessa on Turusen mielestä markkinoille meneminen ja verkkokaupan tutuksi tekeminen.

Se antaa hyvin perspektiiviä siihen, kuinka usein pieni kivijalkayritys voi ryhtyä pitämään verkkokauppaa.

– Pekka Turunen

- Myös rahaliikenteen siirtäminen nettiin on iso homma. Edelleen hyvin toimiva vanha tapa on, että tuotteet maksetaan postiennakolla tai matkahuollon kautta.

Verkkokaupan elinkaari voi olla hyvinkin lyhyt, jos sen kanssa tehdään vääriä strategisia valintoja. eCommercen Kari Nykäsen mukaan verkkokauppa ei automaattisesti muuta työntekijöiden tarvetta, vaikka uusiksi työtehtäviksi tulee muun muassa tavaroiden lähettäminen.

- Internet ei automaattisesti lisää myyntiä. Jos kauppa ei käy, ei ole varaa palkata lisää väkeä. Ensin pitää lisätä myyntiä, että lisähenkilökunnalle on tarvetta. Jos palkat maksetaan rahana ja kauppa käy myös netissä, niin mielestäni sillä on selvä työllistävä vaikutus. Esimerkiksi logistiikka tarvitsee työntekijöitä. Tietenkin aina on olemassa myös uhkakuvia, mutta siitä huolimatta suhtautuisin asiaan puhtaasti positiivisena.

Jatkuvasti kasvava iisalmelainen Kenkäliike.fi-verkkokauppa ei ole vielä tähän mennessä aiheuttanut lisätyövoiman tarvetta kivijalkakaupassa.

- Kanssani työskentelee yksi kokoaikainen sekä muutama osa-aikaista tarpeen mukaan. Logistiikka on saatu hoidettua itse, mutta voi olla, että jos myynti jatkuu yhtä nousujohdanteisesti, niin tarvitsemme uuden työntekijän varaston- tai verkkokaupan hoitajaksi, kauppias Niina Styrman sanoo.

Lisäys 18.3.: Artikkelin osio "Verkkokaupan perustamiskustannukset yllättävät monet" on herättänyt vilkasta keskustelua julkaisemisen jälkeen. Lisätty näkemys, jonka mukaan verkkokaupan perustamiskustannukset ovat yritysneuvojan arviota matalammat. Lisäksi osioon on lisätty yksi tarkentava lainaus yritysneuvojalta.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Ulkomaat

Britannia ei hae vielä eroa ja pörssit romahtivat – Yle kokosi maanantain Brexit-uutiset

David Cameron

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä