Etelä-Karjala |

Kotimaisen biodieselin valmistus yskii

Monet biodieselin tuotantohankkeet on hylätty, pistetty jäihin tai ne odottavat EU:n lopullista tukipäätöstä. Lappeenrannassa UPM kuitenkin parhaillaan rakentaa omaa biodiesel-tuotantolaitostaan.

Kaukas Lappeenranta, biodieseljalostamon työmaa
Kuva: YLE/Etelä-Karjala

Suomen kunnianhimoiset biodieseltavoitteet horjuvat. Suomeen suunnitellut puuraaka-ainetta käyttävät biodiesel-jalostamot ovat vastatuulessa. Metsäteollisuus pelkää tehdä jättimäisiä investointeja hankkeisiin edes tukien avulla.

UPM:n Kaukaan tehtaalla Lappeenrannassa kuitenkin parhaillaan juntataan paaluja uuden biodiesel-jalostamon perustaksi. UPM:n jalostamo on tällä hetkellä ainoa toisen polven biodiesellaitos, joka on selkeästi toteutumassa Suomessa.

Muut hankeet on hylätty, pistetty jäihin tai ne odottavat EU:n lopullista tukipäätöstä.

Suomen kunnianhimoiset biodieselsuunnitelmat ovatkin törmäämässä todellisuuteen, arvioi kemiantekniikan yliassistentti Kimmo Klemola Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

- Se osaltaan kertoo siitä, että fossiiliset polttoaineet ovat edelleen niin halpoja, että on yksinkertaisesti varsin kallista tehdä esimerkiksi puusta tällaista biodieseliä.

Stora Enso ja Neste oil luopuivat hankkeestaan. Samoin Metsäliitto. EU:n alustavalle tukilistalle päätynyt Vapon Kemin laitoskin vaikuttaa epävarmalta.

UPM kuitenkin jo rakentaa biodiesellaitosta ja jopa ilman yhteskunnan tukia. Mistä on kysymys?

- Lappeenrannan hanke poikkeaa merkittävästi energiapuuhun pohjautuvista biojalostamoista. Prosessi on huomattavasti yksinkertaisempi, raaka-aine on nestemäinen mänty-öljy. Sen lisäksi investointi on huomattavasti pienempi kuin energiapuuhun pohjautuvissa hankkeissa, sanoo UPM:n biopolttoaineiden tutkimuspäällikkö Jaakko Nousiainen.

Mutta onko suomalaisesta puusta tehty biodiesel kuitenkaan paras vaihtoehto korvaamaan ulkomaisia fossiilisia polttoaineita?

- Jos ajatellaan, että sama puumäärä laitettaisiin rakennusten lämmittämiseen ja korvattaisiin siellä lämmitysöljyä, joka on käytännössä samaa kuin dieselöljy, niin me pystytään samalla puumäärällä korvaamaan noin kaksi kertaa enemmän tuontiöljyä, arvioi Kimmo Klemola.

Suomi on kuitenkin jo sitonut kätensä asiassa.

- EU:n tavoite liikennekäytön biopolttoaineille on 10 prosenttia ja Suomen tavoite on 20 prosenttia. Jotta nämä tavoitteet saavutetaan, tarvitaan uusia kehittyneitä polttoaineita. Ja tässä on suomalaiselle raaka-aineelle selvä mahdollisuus, Jaakko Nousiainen luonnehtii.

Kommentoi aihetta (5 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • tas

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Suomen tavoite kaksinkertainen EU-tavoitteeseen nähden? Tällaisessa pitkien etäysyyksien maassa aivan sairasta! Silti ihan fiksua rakentaa ja kehittää tällaisia laitoksia, jossain vaiheessa öljy kuitenkin loppuu, mutta onko Suomi silloin enää sellainen valtio, joka pystyy tuottamaan yhtään mitään? Näyttää pahasti siltä, että pian kaikki suomalaiset asuvat työttöminä kehä kolmosen sisäpuolella pienissä homeisissa betonihäkkikanaloissa... Rikkidirektiivi ja polttoaineiden sairas verotus tuhoavat Suomen.

  • kurkuma

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hamppukasvi olisi vallan mainio biodieselin lähde, mutta kovin on hankalaksi tehty sen viljely.

    Putkaa, linnaa, vankeutta tietää nykypäivänä hyvinkin helposti.

    En ymmärrä, että palmuöljyä rahdataan toiselta puolelta maailmaa, kun Suomalainen voisi kasvattaa hamppua takapihallaan.

    Kaiken lisäksi hampusta valmistettu biopolttoaine kestää pakkasta paremmin kuin muista materiaaleista tehdyt.

    "Hemp biodiesel has shown a high efficiency of conversion (97 percent) and has passed laboratory’s tests, even showing properties that suggest it could be used at lower temperatures than any biodiesel currently on the market."

    http://www.gizmag.com/hemp-biodiesel-dope-biofuel/16852/

    Alla pari linkkiä aihetta sivuten.

    http://phys.org/news205599757.html

    http://www.biodieselmagazine.com/articles/1434/hemp-biodiesel-when-the-smoke-clears/

    http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2008/jan/28/whyishempoffthebiofuelme

  • Hebrow_TDI

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Saisiko seuraavan kappalesekamelskan selkeällä suomella pleees:

    "- Jos ajatellaan, että sama puumäärä laitettaisiin rakennusten lämmittämiseen ja korvattaisiin siellä lämmitysöljyä, joka on käytännössä samaa kuin dieselöljy, niin me pystytään samalla puumäärällä korvaamaan noin kaksi kertaa enemmän tuontiöljyä, arvioi Kimmo Klemola."

  • Hölmöläisen hommaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eli siis fossiilista öljyä muunnetaan ensin maatalousprosessissa (koneet, lannoitteet, torjunta-aineet, kuljetus, ...) biomassaksi joka sitten muunnetaan biopolttoaineeksi, jolla yritetään korvata fossiilista öljyä. Voiko hölmömpää asiaa enää olla?

    Yksikään biopolttoaine tässä maailmassa koivuhalkoa lukuunottamatta ei säästä fossiilista öljyä enempää kuin mitä sen valmistamiseksi on käytetty.

    Hyvä että edes jollain vielä järki kulkee sen verran että tällaiset höpöhöpöhankkeet saadaan loppumaan hyvän sään aikana.

    • humphamppua

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei se hampunviljely ihan niin yksinkertaista taida olla. Olisi kai jo yleistynyt (laillisia lajikkeita kyllä on), jos toisin olisi, sillä ainakin muutama vuosi sitten tuet olivat suuria.

      Hamppu on Suomessakin pari metriä korkea ja jossakin se täytyy saada kuivaksikin, ettei sato korjattuna mätäne.

Tuoreimmat aiheesta: Etelä-Karjala

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä