Kotimaa |

Kotkan ympärivuotinen saaristoliikenne siirtymässä Kuusiseen

Kotka suunnittelee ympärivuotisen yhteysalusliikenteen siirtämistä Sapokasta Kuusisen satamaan. Saaristoliikenne vaatisi Kuusisen teiden kunnostamista ja parkkipaikan laajentamista.

näkymä kotkan sapokkaan, jonka rannassa yhteysalus
Kotkan saaristoliikenne on keskittynyt Sapokkaan. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Kotka aikoo siirtää ympärivuotisen yhteysalusliikenteen Kuusisen satamaan. Vuonna 2014 tuleva uusi yhteysalus ei mahdu nykyiseen venesatamaan Sapokkaan, joten saaristoliikenne aiotaan siirtää Kuusiseen.

Kaupungin yhteyspäällikön Matti Erävalan mukaan saaristoliikenteen aloittaminen Kuusisen satamasta vaatisi alueen kunnostamista, koska tiet ovat huonossa kunnossa.

Kesäaikainen tuuriliikenne jäisi edelleen Sapokkaan.

Kehitysyhtiö Cursor ja Kotkan kaupunki ovat anoneet työ- ja elinkeinoministeriöltä rahaa suunnitteilla olevaan hankkeeseen, jossa varmistettaisiin saaristoliikenteen jatkuminen sen jälkeen, kun puolustusvoimat lähtee Kirkonmaalta.

Tähän asti puolustusvoimat on hoitanut osan saaristoliikenteen kuljetuksista. Kuljetukset loppuvat, kun Kotkan Rannikkopataljoona lopettaa toimintansa vuoden 2013 lopussa.

Tarkoituksena on myös kehittää uutta toimintaa Kotkan edustalla sijaitseviin Kirkonmaan ja Rankin saariin. Vaihtoehtoina on ollut kehittää matkailutoimintaa tai rakentaa saariin tuulivoimaloita.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Onko Sveitsiin menijöitä? – pankkisalaisuuden murtuminen innostaa myös suomalaisia rahanhakumatkoille

Suomalaisilla on edelleen jopa miljoonaluokan talletuksia Sveitsin pankeissa. Tulli ja keskusrikospoliisi ovat nyt erityisen kiinnostuneita suomalaisten Sveitsin-matkoista, sillä Sveitsin tiukka pankkisalaisuus on avautumassa ensi vuoden alusta. Odotettavissa on, että moni yrittää vielä ennen vuodenvaihdetta tuoda verottajalta piilottamiaan rahoja Suomeen käteisenä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä