Kotimaa |

Koululaiset alkanevat päntätä sopimustekstejä

Kouluissa tullaan todennäköisesti jatkossa opettamaan kuluttajataitoja. Jotkut arjessa tarvittavat taidot kuten sopimustekstien tulkitseminen ovat vaikeita aikuisillekin.

Kuva: YLE / Riikka Sipilä

Opetusministeriön perusopetuksesta vastaava ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen sanoo, että valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan on tarkoitus sisällyttää kuluttajataitoja.

- Opetusministeriön virkamiehet näkevät kuluttajakasvatuksen sisällyttämisen perusopetukseen hyvänä. Tähän liittyy muun muassa tuntijakouudistuksessa viidensille ja kuudensille luokille lisättävä yhteiskuntaopin tunti. Opetukseen on tarkoitus sisällyttää kuluttajataitoja sekä muun muassa tietoutta pikavipeistä, kertoo Pirhonen.

Omaa oppiainetta kuluttajataidoista ei tule.

Pirhonen johti opetusministeriön työryhmää, joka valmisteli esityksen perusopetuksen tuntijakouudistuksesta. Esitys luovutettiin opetusministeri Jukka Gustafssonille helmikuussa. Valtioneuvoston on tarkoitus päättää perusopetuksen tuntijakouudituksesta työryhmän esityksen mukaan vielä ennen juhannusta.

Kuluttajavirasto tahtoisi kouluihin vieläkin enemmän kuluttajatietoutta

Kuluttajavirasto on ajanut kuluttajataitojen sisällyttämistä perusopetukseen. Se on tyytyväinen, että kuluttajataitoja aiotaan ottaa peruskoulujen opetussisältöihin.

- Tuntijakouudistuksen perusteella vaikuttaa kuitenkin, että kouluihin ollaan enemmänkin tuomassa taloustietoa kuin kuluttajatietoa. Taloustietokin on hyvä asia, mutta kuluttajataitoihin sisältyy paljon enemmänkin, kuvailee kuluttajaviraston ylitarkastaja Taina Mäntylä.

Erityisesti erilaisiin palveluhiin liittyvät sopimusasiat saattavat tänä päivänä hämmentää aikuisiakin.

- On hirveä määrä sopimuksia, joista pitää ymmärtää sopimusten kestoja ja sitovuuksia. Tietysti alle 18-vuotiaat ei voi niitä sopimuksia tehdä, mutta taidot ja ymmärrys pitäisi tulla jo aikaisemmin. Ja pieniä ostoksiahan verkossa lapset ja nuoret voivat jo tehdä, Mäntylä huomauttaa.

Matkapuhelimet pulpeteista osaksi opetusta

Kuluttajaviraston ylitarkastaja Taina Mäntylä peräänkuuluttaa kuluttajataitojen arkilähtöistä opettamista tietolähtöisen sijaan. Esimerkkinä arkilähtöisestä kuluttajataitojen opettamisesta hän käyttää matkapuhelimia.

- Kännykät ovat hyvin vahvasti lapsen omaa elinpiiriä. Sen sijaan, että käskettäisiin pitämään ne piilossa ja pois päältä, niihin liittyen voisi pohtia monenlaisia kuluttamiseen liittyviä osa-alueita, Mäntylä ehdottaa.

Mäntylän mukaan kuluttajataitojen tunneilla voisi pohtia matkapuhelimen kautta esimerkiksi markkinointia ja mainontaa. - Mikä saa valitsemaan juuri tämä matkapuhelimen? Matkapuhelinliittymien kautta voisi tutustua sopimus- ja kytkykauppa-asioihin. Puhelinlaskujen myötä voisi opetella rahan arvoa ja vastuullisuutta sekä sitä, mihin pitää reklamoida, jos lasku ei pidä paikkaansa. Matkapuhelimen rikkoutumisen tai vaihtamisen kautta voisi pohtia kestävää kuluttamista.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä