Keski-Pohjanmaa |

Koulussa myllertää – kokeminen ja elämykset kiilaavat kirjojen sekaan

Uudistuva opetussuunnitelma asettaa perusopetukselle uusia vaateita. Juuri kun digimaailma tablettitietokoneineen ja sähköisine oppimateriaaleineen on päässyt ujuttautumaan luokkiin, oven takana odottaa taas uudistus. Pian pitäisi lähteä ulos luokkahuoneesta kokemaan ja tekemään.

Video: Kuvassa lapset tekevät tehtäviä rantahietikolla
Video
Video: Kalle Niskala / Yle

Vuonna 2016 käyttöön otettava opetussuunnitelma pyrkii reivaamaan isoa laivaa eli perinteikästä koululaitosta eri kurssille.

Oppilas pitäisi vapauttaa pulpeteista itse kokemaan ja oppimaan elämyksellisesti. Tämä hänen pitäisi mieluiten tehdä ryhmässä. Hyvä olisi, jos opastajana olisi opettajaryhmä, ei yksi opettaja.

Luokanopettajia yliopistokeskus Chydeniuksessa opettava yliopistonopettaja Merja Meriläinen vinkkaa, että elämyksellisyys jättää pysyvämmän muistijäljen kuin ulkoa oppiminen.

Puun vuosiluston muodostuminen jää paremmin lapsen mieleen, jos karheaa puun pintaa pääsee hivelemään sormella sen sijaan, että siitä katseltaisiin kuvaa kirjan sivuilta.

Meriläisen mukaan tekemällä oppiminen tuo pintaan taitoja myös sellaisilta oppilailta, joille koulun penkillä istuminen ei tavalliseen tapaan suju.

Aurinkoinen Palma

Kokkolassa uuden opetussuunnitelman opit oli otettu suoraan käyttöön, kun yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaoppilaat järjestivät perusasteen oppilaille erityyppisiä teemapäiviä keskiviikkona ja torstaina.

Toivottavasti sitten yhdeksänneltä luokalta tulee lapsia, jotka tietävät, missä he ovat hyviä. Että heille ei jäisi mieleen koulusta vain se, että he eivät osaa sitä tai sitä.

– yliopistonlehtori Merja Meriläinen

Sää suosi, kun Robin Hood tovereineen otti keskiviikkona vastaan Halkokarin 3a-luokan Palman maastossa.

Aurinkoisessa metsässä samoilevien oppilaiden piti esimerkiksi tunnistaa kasveja, käpyjä ja eläimiä sekä onkia kaloja, tehdä luontotaideteoksia ja heittää tikalla ilmapalloja.

Luokanopettajaopiskelija Maija Ylevä valaisee, että itse tehtävien lisäksi koululaisten piti harjoitella ryhmässä toimimista, sosiaalisia taitoja sekä ongelmanratkaisukykyjä.

Luokanopettajaopiskelijoille teemapäivän järjestäminen oli osa koulutusta.

Ilmapallot rikki

Kolmasluokkalaisille päivä meren rannalla ja rantametsikössä oli yhtä juhlaa.

Iida Luoma tykkäsi rastista, jossa sai heittää ilmapalloja tikalla. Hän piti myös ryhmätyöskentelystä.

– Tietysti siinä voi olla ongelmiakin, jos vaikka joku hermostuu tai mököttää. Sitten vain keksitään yhdessä ratkaisu, että kaikilla on hyvä tuumii kolmasluokkalainen järkevästi.

Luokkatoveri Samuel Päivärinta taas osasi arvostaa rastia, jossa ongittiin mato-ongilla kalaa. Saalista ei tullut, mutta se ei haitannut:

– Kun rauhallisesti saa olla yksin, se on siinä kivaa.

Todellisuus tulee vastaan?

Halkokaristen opettaja Riitta-Liisa Björkbacka mietti haikeana, että hän ei vastaavaa olisi oppilailleen pystynyt järjestämään.

Kuljetukset maksavat, eikä parinkymmenen oppilaan kanssa retkeily ole turvallista, jos ohjaajia on vain yksi. Sen sijaan usean luokan ja usean opettajan kanssa retkipäivän voisi toteuttaa, arvioi Björkbacka.

Koulumaailman todellisuus pienine rahapusseineen voi vaikeuttaa uusien oppien toteutusta. Kapuloita rattaisiin voi ilmaantua myös perinteistä, arvelee Merja Meriläinen.

– Koulun muutos on todella hidasta, mutta ainakin uusi opetussuunnitelma pakottaa miettimään opetusta uudella tavalla. Minä uskon meidän opiskelijoihimme. He ovat lähteneet hakemaan uutta, luottaa opettajia opettava Meriläinen.

Teemapäivien toteuttajat ovat valmiita luokanopettajia jo vuoden lopussa. Monella oli työpaikka tiedossa, jossa uusia oppeja voi lähteä toteuttamaan.

Merja Meriläinen uskoo ja toivoo, että uudet opit kasvattavat uudenlaisia kansalaisia:

– Jatkossa koulusta tulee lapsia, jotka tuntevat itsenä. Lapsen täytyy ensimmäisten kouluvuosien aikana saada tietää, mikä on hänelle olennaisin tapa opiskella. Toivottavasti sitten yhdeksänneltä luokalta tulee lapsia, jotka tietävät, missä he ovat hyviä. Että heille ei jäisi mieleen koulusta vain se, että he eivät osaa sitä tai sitä.

Tuoreimmat aiheesta: Keski-Pohjanmaa

Pääuutiset

Kotimaa

Äitiä epäillään kahden lapsen surmasta Kuopiossa

Video: Kuopion Maljalahdessa sijaitsevan kerrostalon asunnosta löytyi kaksi lasta kuolleena lauantai-iltana.
01:43

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä