Helsinki |

Kruunusillat uusine raitioyhteyksineen maksavat noin 360 miljoonaa

Tänään julkistetun yleissuunnitelman mukaan keskustan ja Laajasalon yhdistävä Kruunusillat-hanke maksaa noin 360 miljoonaa. Reitiksi on valikoitunut Laajasalosta Hakaniemen kautta keskustaan kulkeva vaihtoehto.

Gemma Regalis.
Kruunusillat-kilpailun voittajaehdotus Gemma Regalis yhdistää Kruunuvuorenrannan uuden asuinalueen Sompasaareen. Siltakilpailun voitti kesäkuussa 2013 WSP Finland. Sillan rakentamisesta ei ole tehty päätöksiä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka / Helsingin kaupungin aineistopankki

Laajasalon ja keskustan yhdistävät Kruunusillat luovat kevyen liikenteen kulkuväylän Hakaniemestä Sompasaaren, Korkeasaaren ja Kruunuvuorenrannan kautta aina Yliskylään asti.

– Helsingissä ei ole aiemmin rakennettu näin laajaa tämän tyyppistä hanketta. Valmistuessaan Kruunusilloista tulee Suomen pisin siltayhteys, sanoo hankkeen projektipäällikkö Ville Alajoki Helsingin rakennusvirastosta.

Aiemmin reitille on esitetty muitakin vaihtoehtoja, mutta Helsingin rakennus- ja kaupunkisuunnitteluvirastojen, HSL:n ja HKL:n tänään julkistamassa yleissuunnitelmassa Hakaniemi valikoitui paikaksi, jonne siltayhteys laskeutuu.

Silloilla voi kulkea kävellen, pyörällä tai raitiovaunulla. Pisin suora raitioyhteys on yhdeksän kilometrin pituinen ja kulkee Yliskylästä Rautatieasemalle.

Hintaa hankkeelle arvioidaan kertyvän 359 miljoonaa euroa, josta 259 miljoonaa kuluu rakentamiseen ja 100 miljoonaa kalusto- ja varikkokustannuksiin.

Ennusteiden mukaan noin 37 000 matkustajaa käyttää raitioyhteyttä vuorokaudessa sen jälkeen, kun Yliskylän ja Kalasataman täydennysrakennushankkeet ovat valmistuneet vuonna 2040.

Lisäksi noin 3 000 pyöräilijän ja jalankulkijan uskotaan käyttävän Kruunusiltoja vuorokaudessa.

Kruunusilloista ei ole vielä tehty rakentamispäätöstä. Kaupunginvaltuustossa monet vihreät puolustavat hanketta, mutta esimerkiksi kokoomuksen piirissä kritiikkiä on herättänyt se, että autoilijat eivät voi käyttää Kruunusiltoja.

Hanke on herättänyt mielipiteitä puolesta ja vastaan myös kaupunkilaisten keskuudessa, Alajoki kertoo.

– Usein haaste nähdään siinä, että raitiovaunu tulee lähelle omia asuinseutuja, niin toki se tuo liikennettä ja sen ääniä lähemmäs omaa kotia.

Valtuusto päättänee hankkeen kohtalosta syksyllä 2016. Jos Kruunusillat saavat valtuuston hyväksynnän, rakentaminen alkaa vuonna 2018 jo koko yhteys valmistuu vuonna 2025.

Klo 19.23. Korjattu jutun lopussa valmistumisvuodeksi 2025, ei 2015.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä