Turku |

Kuinka voin auttaa – kaipaatko palvelua vai suositko itsepalvelua?

Itsepalveluun törmää nykyään yhä useammin. Ja välillä mitä oudoimmissa yhteyksissä. Onko itsepalvelun yleistyminen hyvä vai huono asia? Kerro mielipiteesi.

Suuri-Jänkäsalon itsepalvelu kioski luottaa ihmisten rehellisyyteen. Kuvassa vasemmalla on kioskin kirjasto ja oikealla uusi "kulttuurikeskus".
Arkistokuva. Kuva: Yle

Harvassa ovat Suomessa ne huoltoasemat, joissa tullaan tankkaamaan autoasi. Olemme jo niin tottuneet asiaan, ettemme tule ajatelleeksi, että huoltoasemat ovat itsepalveluasemia. Menneinä vuosikymmeninä autoilijalla ei ollut mitään asiaa bensatankille. Sitä varten oli henkilökunta.

Itsepalvelu kuitenkin yleistyy jatkuvasti, ja yhä useammalla alalla siihen törmää. Kaupoissa voi maksaa ostoksensa itse, kukkakaupoissa myydään kukkia tuulikaapissa asiakkaan jättäessä rahat itse lippaaseen, postipaketit haetaan marketeista itse, ja onpa itsepalvelukioskejakin jo Suomessa. Ja niin edelleen.

Tutkijan mielestä itsepalvelu soveltuu hyvin suomalaiseen luonteen laatuun – ei haluta vaivata toista ihmistä vaan mieluummin tehdään itse. Oletko samaa mieltä?

Yle Turku ja Yle Pori käsittelevät itsepalvelua laajasti torstaina. Osallistu keskusteluun ja kerro mitä mieltä olet itsepalvelun yleistymisestä. Haluatko mieluummin palvelua?

Kommentoi aihetta (73 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Kiitar

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä pidän asioinnista liikkeessä ,joissa saa henkilökohtaista palvelua.

    Super,hypermarketit ,nuo itsepalveluliikkeet ovat kylmiä hehtaarihalleja ,ostan niistä melko vähän.

    Suosin pieniä kivijalkaputiikkeja ,joissa on hyvä valikoima ja henkilökohtainen palvelu

    • JRe

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Minä taas nimenomaan vihaan kivijalkaputiikkeja ja niiden ahtautta ja tungettelevaa henkilökuntaa.

      Mitä isompi kauppa, sen parempi valikoima, väljemmät tilat ja halvemmat hinnat.

      En todellakaan käsitä, mihin sitä "henkilökohtaista palvelua" tarvittaisiin (poikkeuksena ehkä optikko ja vastaavat todella henkilökohtaisia asioita myyvät liikkeet).

  • julius-lojos

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    en ole tutkijan kanssa samaa mieltä kaikessa on olemassa osto-hankintoja jotka mielummin hankin asiantuntija myyjän avustuksella kuin alan itse tumpelona touhuamaan vaikkapa tieto ja muuta äly elekrtonin hankintaa omin nokkineen se voi kostautua kalliisti.eli vaivaan varmasti henkilökuntaa jos olen epävarmalla pohjalla,toki midot ja mansikat osaan ostaa ihan ite.

  • 74-vuotias nainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllähän tämä itsepalveluyhteiskunta tuntuu yhä absurdimmalta. Viimeisin outo juttu on tämä VR:n lipunmyynnin lopettaminen asemilla. Ajatelkaapa etelästä pohjoiseen matkustavaa. Rovaniemellä hän astuu "kylmälle" asemalle. Minä henkilökohtaisesti en osaa netistä järjestellä lippua, sitä paitsi on kerrottu, ettei makuupaikkaa voi sieltä varata. Tämä menee mahdottomuuksiin. - Ja koko ajan, joka päivä uutisoidaan uusista irtisanomisista. Ja tätä kehitystä henkisesti vauhdittaa istuva hallitus.

    • yksi opiskelija

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Absurdia on myös se, kuinka itsepalveluun siirtymistä perustellaan säästöillä, mutta samaan aikaan tietotekniikkakulut vain kasvavat. Kuinka suuri osa niistä rahoista meneekään ulkomaille?

  • Seliseli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelu on järkevää rutiiniasioissa kuten esim. laskun maksamisessa tililtä.

    Bensa-asemalla jopa ärsyttää, jos vahingossa ajaa palveluasemalle ja saa palvelua, jota ei edes halunnut. Sen sijaan, että käyttäisin aikani siihen tankkaamiseen, joudunkin odottamaan saman ajan ja sen jälkeen joudun kävelemään kassalle kun palveluun ei yllättäen kuulukaan maksupalvelu. Tässä en oikein koe saavani palvelua vaikka se jollekulle toisella saattaisi sitä ollakin.

  • Palvelu on tärkeää

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Käyn kaupoissa joissa on myyjät etsimässä esim. minulle toiveiden mukaiset kengät. Sama koskee vaatteita. Taksikuskin pitää avata autonovet ja kantaa laukut. Tarjoiljan tulee tuoda ruuat pöytään ja viedä tyhjät lautaset ym. pois. Maksan ja haluan maksaa hyvästä palvelusta. Tarjoilijasta huomaa ravintolan tason. samaa voi sanoa myyjistä. Kioskilla on kiva käydä, koska siellä on tiskintakana myyjä.

  • Maailmanmatkaaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelu on huono asia. Suomi näyttäytyy kansainvälisesti kummallisena maana. Olen matkustanut maailman kaikilla mantereilla n. 50 maassa ja missään muualla ei ole tällaista itsepalvelun ihannointia kuin Suomessa. Itsepalvelukulttuuri ja sen ihannointi osoittaa kansakunnan sivistymättömyyden. Sivistyneissä kulttuureissa palvelua arvostetaan ja toisia ihmisiä kunnioitetaan.

    • kouluttaja evp.

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Suomi on tietoyhteiskunta, ja sellaisena kansana voimme ylpeillä, sillä että kaikilla on mahdollisuus hakea tietoa tuotteista. Kauppoihin mennessä asiakkaalla on useimmin tiedossa, mitä ja millaista tuotetta hän haluaa, normaalia on se, että asiakkaalla on tuotteesta paremmat tiedot, kuin myyjällä, myös merkki, malli ja valmistajan tuotenumero, vain hinnasta ja toimitusehdoista neuvotellaan kaupassa. Todellisa sivistystä osoittaa se, ettei mollaa kotimaataan ja vertaile kulttuuriltaan täysin erilaisiin ,lipeväkielisiin kansoihin. Meillä säistä puhuminen on lipevintä

      " smalltalkkia"

    • JRe

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Päinvastoin. Itsepalvelu on hyvä asia ja Suomi näyttäytyy FIKSUNA maana. Palvelun eli orjuuden arvostaminen kertoo sivistymättömästä ja keskiaikaiseta kulttuurista.

    • Miten on

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Miten sitten palvelu liittyy siihen, miten tuotteet menevät kaupaksi? Ilmanko suomalaiselle markkinoinnille naureskellaan. On jopa sellaista, että syytellään asiakkaita, kun tuotteet eivät löydä ostajia. Ei taida Suomi nousta.

    • mummi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Palvelua on se, että myyjä tuntee usean merkkiset vastaavat tuotteet, meillä maahantuojat rajoittavat kilpailua, estämällä tuotetiedon levittämistä. Kauppaketjut rajoittavat kauppiaita ( räikeimmin Expert ja Kesko), hinnoittalussa ei saa poiketa, ketjun ulkopuolisia tuotemerkkejä ei saa myydä. Edellä mainitsemani ketjut ovatkin synnyttäneet Suomeen paljon entisiä kauppiaita.

  • Kapu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Vaadin" usein palvelua myös itsepalveluun perustuvassa liikkeessä. En lähde vaeltelemaan supermarketissa, jos haluan ostaa esimerkiksi lompakon. Pyydän ohjeita infosta - ja mielellään myyjänkin k.o. pisteeseen. Koskaan en ole saanut halveksivaa katsetta.

  • Jään läpi näkee

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Asiallista, tavallisen hyvää palvelua, silloin kun itse tunnen siihen tarvetta. Tyrkyttäminen, tuputtaminen, tekoystävällisyys ja painostaminen, eivät saa ainakaan palaamaan uudestaan ostospaikalle. Hyvät alet, edulliset hinnat, ovat paras lähtökohta kaupankäynnille. Ystävällinen ja lämmin ilmapiiri, on luonnollista mainosta ja lähtee työntekijöitten hyvinvoinnista.

    Myyntialalla työskentelevien kassojen, kaupanmyyjien, siivoojien ym henkilökunnan hyvinvointi, välittyy asiakkaalle. Nälkäpalkalla, huonoissa ja kireissä tunnelmissa raatavat työntekijät, kertovat kyllä suoraan, minkälaisesta yrityksestä on kyse ja ovatko johdon puolella asiat kunnossa.

    Yrityksien verojenmaksu ym yhteiskuntavastuu, myytävien tuotteiden alkuperä, hinta, eettisyys yleensä, kuten ympäristövastuut, pitää myös olla kunnossa. Myös itsepalvelupuolella. Asioin kuitenkin mieluummin, kivojen ihmisten, kuin kylmien automaattien kanssa. Molemmat vaihtoehdot voivat tulla kysymykseen, edellämainituin ehdoin.

    • Exkauppias

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Hieman ristiriita kirjoituksessa. Ensin lähtökihta on halpuus, mutta seuraavaksi vaaditaan vaikka mitä työntekijöiden hyvistä palkoista eettisyyteen.

      Kerrohan hyvä esimerkki tämmöisestä huippupaikasta.

      Minä pyrin aikoinaan työntekijöiden hyvään kohteluun ja mainitsemiisi asioihin, mutta huonona ja kyvyttömänä en pystynyt halpoihin hintoihin. Siksi olenkin entinen kauppias.

  • Karpalo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Molempia pitää olla tarjolla.

    Kun elämän tilanne on kiireinen ja kaikki tarvittavat taidot hallussa, itsepalvelu tuntuu varmasti hyvältä.

    Mutta jos on aikaa, eikä ole pysynyt mukana yhä nopeutuvassa teknisessä kehityksessä, haluaa palveluja ja on valmis niistä myös maksamaan.

    Jos suosii itsepalvelua, ei ehkä huomaa ryhtyneensä ilmaiseksi pankkivirkailijaksi, lipunmyyjäksi, huoltoaseman työntekijäksi ym. eikä sitä, että on tullut samalla vähentäneeksi näiden alojen työpaikkoja.

    Kannattaisi myös miettiä, haluaako kirjastoja, joissa ei ole ketään, vai kirjastoja, joissa on tapahtumia ja toimintaa ja jotka palvelevat eräänlaisena olohuoneena ihmisille.

  • Talouspoliittinen Neuvonantaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kaupalliset "palvelut" ovat lähes poikkeuksetta aina turhia. Jos palvelun suorittaminen oikeasti vaatii jotain erikoisosaamista tai työkaluja, se palvelu on kaikkien verojen ja maksujen jälkeen niin kallista ettei kellään ole siihen varaa. Jos se taas on helppoa ja yksinkertaista niin miksi kukaan maksaisi siitä? Terveyspalvelut on ainoa poikkeus, koska ne maksaa aina KELA.

    Itsepalvelu on aina parasta, tehokkainta, halvinta ja sillä on elinikäinen takuu. Itsepalvelu on myös ainoa asia tässä yhteiskunnassa, josta ei toistaiseksi tarvitse maksaa veroa. Siksi se on niin suosittua. Ja siksi sitä pitää estää ja rajoittaa kaikin käytettävissä olevin keinoin.

    Esimerkiksi lainsäädäntöä kiristämällä, pätevyysvaatimuksilla, turvallisuuteen vetoamalla, standardien laiminlyönnillä, varaosia pimittämällä ja teknistä kompleksisuutta lisäämällä. Autoteollisuus etunenässä...

  • Kristian

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihmisten väliset vuorovaikutustilanteet arjessa ovat käyneet jo liian harvinaisiksi. Ennen hoidettiin paljon asioita henkilökohtaisen palvelijan välityksellä, ja aivan pienestä pitäen. Kauppojen ohella käytiin säännöllisesti pankissa, postissa, lippuluukulla, matkatoimistossa jne. ja saatiin palvelua asiaansa perehtyneeltä henkilökunnalta. Nykyään moni varsinkin nuorempi ei enää oikein osaa toimia tällaisissa palvelutilanteissa kovinkaan sulavasti. On ikävää, että ihmisten sosiaaliset taidot ruostuvat, kun niitä kerta ei pääse harjoittelemaan ja ylläpitämään missään. Samalla ammattitaidon arvostus heikkenee - nykyään R-kioskista on tullut jonkinlainen yleistiski, jossa sama kassa hoitaa veikkauskupongit, postin, passinluovutuksen, lipunmyynnin ja leffanvuokrauksen. On hävytöntä, että kuvitellaan Ärrän kassan voivan korvata esim. Postin työntekijän, jonka asiantuntemus juuri postipalveluista heitetään romukoppaan.

    • JRe

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei se ammattitaito ole arvostamisen väärtiä, jos kerran se voidaan noin helposti korvata sen R-kioskin kassan tekemisillä!

      Tässä on asia, jota ei työelämän muuttuessa näköjään oikein ymmärretä: osaaminen ja ammattitaito eivät ole itseisarvoja vaan saavat arvonsa sen kautta, että niitä tarvitaan johonkin, niistä on hyötyä jollekin.

  • MJ

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelu on ihan ok. jos kysessä on vaikkapa päivittäiset ruokaostokset mutta perinteisiä miesten vaatetusliikkeitä kaipaisin jossa on myyjä palvelemassa. Toinen paikka jossa palvelua vielä saa on esim, varaosa- ja työkaluliikkeissä. Asioin edelleen pienissä putiikeissa mieluummin kuin jättihalleissa, aina kun se vaan on mahdollista.

  • vastarannakiiski

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vältän itsepalvelua aina kun vain mahdollista, koska itsepalvelu ei ole laskenut tuotteiden/palvelujen hintaa - päinvastoin. Miksi ihmeessä minä maksaisin siitä, että palvelen itse itseäni? Itsepalvelu vähentää työntekijöitä, lisää työttömyyttä, eikä auta kansantaloutta mitenkään. Tämän vuoksi minä en palauta astioita keräilykärryyn kahvilassa ja minä en koskaan aio käyttää itsepalvelukassaa. Naurettavinta on se, että pankit perivät palvelumaksua siitä, että ihmiset maksavat laskunsa itse hankkimallaan tietokoneella, kuluttamalla itse maksamaansa sähköä ja ilmaiseksi omalla ajallan.

    Meille hoetaan mantraa siitä, miten automatio korvaa tämän ja tämän ammatin, kuin kyse olisi luonnonilmiöstä, jolle emme voi mitään. Höpö, höpö. Kyse on vain siitä, että yritykset haluavat saada maksimivoitot minimikustannuksilla. Me kuluttajat olemme hölmöjä, jos annamme yrityksille vastikkeetonta rahaa, maksamalla siitä, että palvelemme itse itseämme.

  • Huru-ukko metsästä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelu pankkiasioissa on tuonut paljon hyötyä.

    Lähes kaikki asiat pörssikauppa mukaan lukien hoituvat mökin pöydän ääressä.

    Pankkihenkilön kustannukset työnantajalle ovat varmaan lähellä 1 euro / min. Kuka sen maksaa? Asiakas tietysti.

  • remu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    itselleni on täysin käsittämätöntä tämä "KAIKKI NETTIIN touhu",ensinnäkin tämä on kallista, epävarmaa, kaikki vastuu ongelmista on käyttäjällä (eli ei ammattilaisella menee sormi suuhun).en voi käsittää miten suostumme maksamaan esim.. pankeille siintä, etttä teemme kaiken itse vaikka olemme asiakkaita.itse en asioi muuta kuin palvelevassa vaatekaupassa,rautakaupassa jne., miksi tilaisin netistä-hinta postimaksuineen voi olla muhkea.SÄÄLITTÄVÄÄ MIHIN SUOMESSA ALISTUTAAN!

  • Itsepalveluko kivaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En jaksa ymmärtää ihmisiä jotka haluavat tehdä kaiken itse asioissa, joissa ennen oli palvelu: Kädet täristen vannotaan tabletin ja somen nimeen, ährätään salasanojen kanssa, tehdää hommat itse, asennetaan apseja, kuvitellaan että pääsee helpolla. Enemmän vastuuta ja jos mokaat tai homma ei toimi, oma syy. Köyhää!

    Itse lopetin Ikeassa käynnin kun yli-innokas mamma pakotti automaattikassalle ja vahtasi vieressä että "varmasti maksan". Kiitti, riitti.

  • Hyvä, hyvä!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olin Turun keskustan H&M-liikkeessä 13.01 päivällä. Nuoria tyttöjä töissä ja voi, miten oli hyvää palvelua! Kiitos siitä kaikille tytöille. En pidä imelästä hyvää päivänjatkoa-tyylistä, mutta nämä tytöt olivat auttavaisia ja läsnä! HYVÄ tytöt!

  • Häpeilevä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä palvelu on mukavaa kun sitä saa, mutta myyjät ym. rahastajat voisivat lopettaa sen suureen ääneen kysymisen maksun yhteydessä, että luotolle vai pankille? Tuntuu aika kiusalliselta vaikkapa ravintolassa seurueensa keskellä sanoa, että luotolle, samalla voisi kuuluttaa suureen ääneen ettei tilillä ole rahaa.

    • JRe

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Höh. Ihan omien korviesi välissä vika, kun oletat muiden tekevän tuollaisen johtopäätöksen tai teet sellaisen itse.

      Minä maksan AINA luotolla, vaikka rahaa todellakin onkin aina siihen, että voisin maksaa debitilla. Mutta minusta tämä on parempi tapa taloudenhallintaan.

    • mummi

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Miksi häpeilet? Eihän köyhät saa luottokorttia. Itse käytän luottoa aina Alkossa, koska

      Liisa Hyssälä sanoi televisiossa, että eläkeläiset ovat velkaisia ja alkoholisoituneita. Eihän hän voi olla väärässä, siksi aloin maksaa koko perheemme alkoholit, aina luotolla.

    • Kohta eläkeläinen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      "mummille": Päivän paras piristys kommenttisi ! Hihihiii !

  • tiskin takana tarvitaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ruokakaupassa pitäisi olla vähintään liha-ja kalatiskillä myyjä. Silloin voisi valkata tuoreen tuotteen ja saada sopivan kokoisen palan. Valmiissa paketissa oleva ruoka on aina epäilyttävää.

  • Päivi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelu vie työpaikat. Esim. ihmiset hoitavat pankkiasiansa itse ja silti kaikki palvelut maksavat. Vanhemmaksi tultuaan moni haluaisi asioida virkailijan kanssa turvallisuussyistä. Pian emme enää osaa kohdata ihmisiä kasvokkain. Pankkivirkailijat ovat joutuneet "pihalle". En ymmärrä itsepalvelua enkä sitä, että pari minuuttia säästyy aikaa, mihin ? Säästäkää palveluyhteiskunta.

  • JRe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En usko tutkijan visioon palvelun "paluusta", koska sitä lähtökohtaisesti ei tarvita missään sellaisessa, jonka asiakas todella voi tehdä itse. Minusta on ärsyttävää odotella, että joku toinen tekee asian, joka kävisi minulta itseltäni yhtä nopeasti tai nopeammin.

    Ja myös nolostuttavaa. Palvelijan rooli on orjan rooli ja palvelun käyttäjä orjuuttaja, jos kyse ei ole asiasta, jossa todella tarvitaan ammattitaitoa/osaamista, jota ei voi odottaa asiakkaalla olevan.

    • No hoh-hoh

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Niin vähäistä tehtävää ei olekaan, etteikö siihen tarvittaisi osaamista. Ammattimainen asiakaspavelija ei koskaan ole orja. Hän opiskelee ja kehittää osaamistaan tarjotakseen parasta mahdollista asiakaspalvelua asiakkaalle, joka maksaa palvelusta. Tästä ammattitaidosta asiakaspalvelijalle maksetaan palkka. Koska asiakaspavelijat ovat alansa ammattilaisia, heidän tekemänsä työ saattaa näyttää niin helpolta ja vaivattomalta, että kuka tahansa sen osaisi tehdä. Tämä on harha, joka katoaa sillä hetkellä, kun saat huonoa palvelua.

      On uskomatonta asiakaspalvelijoiden ammattitaidon halveksuntaa kutsua heitä orjiksi.

    • 74v nainen

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      On ihan pakko kommentoida nimimerkki JRetä. Mistä ihmeestä tuo orjakäsite tuotiin tähän palvelu/itsepalveluasiaan. Palveluammatit ovat hyvin moninaisia ja monipuolisia ja erittäinkin tarpeellisia. Jos katsotaan riittävän laajasti niin mikäpä ammatti ei olisi palveluammatti - lääkäritkin, poliisitkin jne. miettikääpä tätä. On pelkästään asennekysymys miten palveluun suhtautuu - puolin ja toisin. Uudenlaisena ilmiönä olen havainnut, että nuoret ovat iloisia ja palvelualttiita, oikein päivän pelastuksia kun heitä kohtaa esimerkiksi kassoilla, takseissa, vaatekaupassa jne.

    • SamiSami

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Vaikka asiakas olisi millainen öykkäri ja nöyryyttäjä, niin aina täytyy vain pokkuroida ja olla mielin kielin. Orjuudesta on kyse, ei minkäänlaisesta tasapuolisesta suhteesta. Asiakas voi käyttäytyä ihan miten vain, ja itse on pakko vain myötäillä. Modernia orjuutta.

    • Tiskikasa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Aika erikoinen näköala orjuuttamisesta, sitä löytyy kotoakin. Akka pesee pyykit, tiskaa, imuroi jne. Sanoisin että aikamoista orjuuttamista.

  • Eve

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Molempia tarvitaan, sekä palvelua kaupassa että itsepalvelua. Toiset haluavat, että heitä palvellaan aina - vaatekaupassa, kahvilassa, ruokakaupan lihatiskillä, kassalla jne. Jollekin taas on iso haaste jo ylipäätään lähteä ihmisten ilmoille, saati sitten että joutuisi kohtaamaan jonkun ihmisen ja keskustelemaankin. Tällainen ihminen karttaa kaikkia palvelutilanteita ja menee ruokakaupassakin mieluiten itsepalvelukassalle, ettei tarvitsisi kohdata ketään. Siksi minusta on hienoa, että nykyisin löytyy myös sellaisia ruokakauppoja, joissa on itsepalvelukassat.

    Minä en ole ihmisarka enkä pelkää mennä kaupan kassalle. Haluan vaan kirjoittaa toisten puolesta ja muistuttaa siitä, että meitä on niin moneksi. Perusterve ja reipas ihminen ei voi ymmärtää sitä, miten vaikeaa ihmisten kohtaaminen on paniikkihäiriöstä kärsivälle.

  • Palvelua

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä haluan henkilökohtaista palvelua. Erikoisliikkeissä. Vaatekaupat, apteekit, pankkipalvelut osittain. Naisten alusasuliikkeet, laukkuliikkeet, kodinkoneliikkeet, tietokonemyyjät ja puhelinten myyjät nämäkin nimenomaan kivijalkaliikkeitä. Myös sopimukset henkilökohtaisesti. Ja monesti myös päivittäistavarakaupoissa tarvitsee apua, kun ei harhailusta huolimatta löydä jotain tiettyä tuotetta, bensa-asemilla myös kassalla maksaminen. En oikeastaan osaa sanoa paikkaa missä haluaisin asioida vain sähköisesti. Ravintolat myös kuuluvat henkilökohtaisen palvelun piiriin. Samoin terveyden ja sairaanhoito kuuluvat henkilökohtaiseen hyvään asiakaspalveluun. Lääkärikäynnit henkilökohtaisia ei netissä.

  • Tee sinä työt minä rahastan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On oltava osaava palveluhenkilökunta. Käsittämätöntä että kaikki pitäisi itse osata ja hakea milloin mistäkin. Hinnoissa se itsepalvelu ei näy kuitenkaan. Liika on liikaa mitä asiakkaan pitää itse palvella.

  • Luonnikasta palvelua, kiitos!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mielummin palvelua.

    Itsepalveluunhan meitä tyrkätään.

    Sitten soitellaan perään ja yritetään kaupata jotakin tai pyytää käymään "pakkomyynti-aivopesuun".

    Ja pankeissa, siellähän on nyt tyylinä: meillä ei enää palvella, meillä myydään.

  • Maryann66

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kaipaan palvelua esim. ostaessani takkia. Sain hyvää palvelua Sokos Wiklundilla viime viikolla ja ehkä takki olisi jäänyt kauppaan, jos minua ei olisi palveltu. Me seniorikansalaiset haluamme, että meitä palvellaan monissa yhteyksissä. Pelkään pahoin, että itsepalvelun lisääntyminen vähentää ennestään myyjiä ja siis työpaikkoja.

  • mummi lojo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    isoista kaupoista puuttuu myös asiantuntijat hyllyn ja henkarin täyttäjiä kaikki eli kaik saa tehdä ite.

    • Epätoivoista hamuamista

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kyllä niin totta. On erityisen hankalaa sovittaa vaatteita, kun koppiin riisuuntuu eikä vaatteet olekaan sopivat, on pukeuduttava ja mentävä hakemaan ns. sopivaa. Koot on mitä sattuu... Tätä saa itse tehdä yksin monta kertaa yhden käynnin aikana. Ei löydy apukäsiä, jotta voisi sovitella - onhan siellä hyllyjen täyttelijät, jotka luikkivat karkuun kun eivät "jouda" auttamaan asusteiden valinnassa. Riisuudu-pukeudu-sovita-riisuudu, käy penkomassa epätoivoisena josko jotakin sopivaa vahingossa löytyisi. Menee hermot - eikä löydä yhtään mitään.Tätäkö on siedettävä?

  • palvelua

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "ei haluta vaivata toista ihmistä" mikä ihmeen palvelija se sellainen on jota ei saa vaivata? Olen huomannut joissakin liikkeissä palvelun pelaavan varsin nopsaan, kun astelen sisään isohkon laukun kera, vastaavasti jos menen ilman laukkua niin myyjiä saa etsiskellä. Mitä asiaan tulee niin kaipaan palvelua, mielellään myyjä saisi marssia paikalle eikä kyräillä jossain etäämmällä. Debit asiakkaana menen sinne mistä saan hyvää palvelua.

  • Hanski

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Euroopassa 12 vuotta asuneena tiedän, mitä on palvelu. Siellä se on itsestäänselvyys ja kuuluu jokapäiväiseen elämänmenoon asiakasta kohtaan. Suomessa ei sellaiseen törmää vahingossakaan. Se vaan on sellainen fakta, joka ei täällä muuksi muutu. Suomalaiset eivät näemmä ole tottuneet toimimaan siten.

  • Asiakas isolla A:lla

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jätän kahviloissa ja huoltoasemilla astiat pöytään. Ei voi olla niin, että teen siellä itse työt ja siitä hyvästä vielä maksan veroistani työttömyyskorvauksia joillekin kotiin.

  • palvelua haluava

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On mukava saada hyvää ja osaavaa palvelua. Siitä jää hyvä mieli pitkäksi aikaa ja valitsen kaupan jossa tiedän ja olen saanut hyvää palvelua ennenkin. Hyvä myyjä osaa neuvoa ja myydä juuri oikean laitteen, näin vältyn hutiostoksilta joita voisin itsekseni tehdä.

    jos saan hyvää palvelua olen valmis maksamaan siitä.

  • Sirpale

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ilman muuta palvelua. En viitsisi mennä itsepalvelukauppaan. Jotenkin ankeaa, jos ei voisi turista myyjien kanssa.

  • hhantti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Todellakin toivon palvelua. En ole töissä kahvilassa, ravintolassa jne. Ihanaa mennä Hartolan kademummaan, josta saa hyvää palvelua, hyvää ryokaa yms. hyvää suuhun pantavaa. Olen mokannut itseni muutaman kerran Euroopan kaupungeissa, kun kannoin astioita takaisin. Heti tuli huomautus: meillä on palvelu.

  • Hyvä palvelu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On kauppoja jossa tarvitsen myyjän tietämystä jostakin tuotteesta esim. kenkäkaupat.

    Karsean pitkät kauppojen käytävät, ei henkilökuntaa mailla ei halmeilla, tällainen kauppa on esim. Tokmanni. Vieressä on Musti ja Mirri jossa asiakas johdatetaan kiiruusti haluamansa tuotteen luo tai se tuote tuodaan tiskille.

    Minä pidän siitä että myyjä tietään mitä asiakaspalvelu on ja jakaa tietonsa auliisti asiakkaalle.

  • ärsyttää

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Kuinka voin auttaa" useimmiten ärsyttää. Tulee jokin seuraavista tunteista: ollaan heti tyrkyttämässä jotakin liian kallista tai kuin luultaisiin, että on varastamassa jotakin jos liian kauan hyllyjä vain kiertelee. Kakaisen heti kovalla äänellä vain katselevani. Haluan nimittäin katsella rauhassa mitä ostan tai en osta. Apteekissa kiekaisen heti kovalla äänellä olevani hoitaja ja tiedän kyllä itse mitä etsin enkä tarvitse apua. Apteekissa auttamishalu onkin hyvä-paitsi jos asiakas sattuu itse olemaan hoitoalan ammattilainen ja tietää kyllä mitä etsii. Sitähän myyjä ei voi tietää.

    • Toiselta puolelta

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Tuttu asiakastyyppi: besserwisser ja ylpeä siitä. Todellisuudessa moni myyntialan ammattilainen tietää sinua enemmän myytävisät tuotteista ja voi todella auttaa sinua löytämään juuri oikean tuotteen, olethan kaiken lisäksi juuri itse tullut myymälään. Vaikuttaa vähän siltä, että olet epäkohtelias myyjille vain, koska pihi luonne ei anna ostaa arvokkaampaa laatutuotetta..

      Olisiko sinusta mukavaa, jos vastaanotolle hakeutuvat asiakkaat pottuilisivat päin näköä ihan noin muuten vaan?

  • Suomalaisen tuntee...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Suomalaisen tunnisti ennen valkoisista tennissukista ja verkkareista. Nykyään meidät tunnistaa etenkin Euroopan ravintoloissa siitä että suomalainen menee tilaamaan itse tiskiltä juomat ja ruuan, vaikka paikassa on henkilökuntaa. Aito ABC suomalainen koettaa sitten vielä epätoivoisest palauttaa astiatkin ihan itse. Jos palvelu on se joka maksaa, pitäisi Euroopassa olla kallista ja Suomessa halpaa, mutta taitaa olla päinvastoin.

    Kun Suomessa ei ole henkilökuntaa palveluammateissa, niitä on sitten työttöminä! Olemme siis tehneet ns. Oman Maalin!

  • Orpo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen ehdottomasti itsepalvelun vastustaja. Miksi me kuluttajat hyväksymme esim. kahvilassa asioidessamme seuraavanlaisen toimintatavan, keräämme kahvileivät ym. kaadamme kahvit, teet ja ym. juomat kuppeihimme, myyjä odottaa toimettomana tiskin päässä. Sitten kun saat hilattua tarjottimet kassalle, on loppu näytöksen aika, myyjä alkaa palvella asiakasta ja kysyy saisiko olla vielä jotain muuta, no johan ottaa pannuun, Maksan ja olen itse palveluuni taas kerran tyytymätön, kahvit läikkyivät puoliksi tarjottimille ja yhdestä kupista unohtui laittaa maito. Haikeudella muistelen niitä- 60 ja- 70 luvun aikoja jolloin asiakasta vielä palveltiin esim. tavallisessa kahvilassa. Menit pöytään istumaan, kohta tuli tarjoilija ottamaan tilauksesi ja toi esim kahvit ja kahvileivän pöytääsi samalla maksoit. Silloin ei asiakkaan tarvinnut kuljettaa talon astioita pöydästä pois, niistä huolehti työstään palkkaa saavat tarjoilijat/ myyjät .

  • enemmän palvelua saako olla?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Palvelupuolelta moni vois löytää työtä. Kun olin Lähi-idässä töissä, siellä homma pelasi. Kun ajoit tankille, ei tarvinnut autosta nousta kun autosi tankattiin ja rahastettiin. Kun menit auton pesettämään, tunnelin jälkeen nuoret miehet imuroivat auton ja putsasivat sisätilat muutenkin. Homma toimi ja tuntui hyvältä. Kun kävit kaupassa saatoit jättää tavarat kuljetettavaksi. Kylmää tarvitsevat ruoat pantiin odotusajaksi kylmään. Ei tarvinnut kantaa tavaroita itse. Kantaja sai tavarat tuotuaan tippinä palkkansa. Suomessa byrokratia estää kaiken tämmösen.

  • Marja-mummo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En käytä itsepalvelukassoja, haluan tarjota töitä, en tankkaa itse, en kerää astioita, paitsi kotona. Pankissa olen käynyt 48 vuotta, olin siellä töissä ja palvelin asiakkaita, nyt eläkkeellä ilman palvelua, pitää ruokakin tehdä itse.

    Todettakoon että, pankki tarjoaa tekniikan asiointiin, joku päätelaite pitää kuitenkin asiakkaalla olla. Ei kai kukaan oikeasti haluaa enää kantaa nippua laskuja pankkiin maksettavaksi.

  • stalingrad hans

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voitaisiin tietysti puhua systeemien itseohjautuvuuksista. Mikäli teknologia/infrastruktuuri /logistiikka sallii niin tietysti systeemit rakentavat itseään helpoimman ja halvimman reitin mukaan. Täytyy myös huomioida että ihmisten luomat systeemit ovat yhtä monimutkaisia kuin luonnossakin esiintyvät systeemit, joten muuttujia on siinä määrin että sumealogistinenkin laskuri takkuaa. Palvelu tai sen puute on enemminkin subjektiivista eikä kuulu reaaliin!

  • myyjän pissittämä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ravintolat taitaa olla ainoa paikka, jossa palvelua haluan. Kaupoissa myyjät eivät tunnu tietävän myymistään tuotteistaan mitään. Lyhyellä netin käytöllä löytää käyttäjien kokemuksia tuotteista, jonka jälkeen tarvitsee enään löytää halvin hinta.

    En enään osta mitään ilman taustatutkimusta

  • Tuuli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Palvelua tarvii,henkilökohtaista.Monesti olen halunut kysyä puhelin-nettiliittymästä ja sitä ei saa.Olen yrittänyt soittaa ,numero varattu,ennätys on ollut tunti ennenkuin on vastattu,operaattorille hyvä koska asiakasmaksaa.Olen yrittänyt netin kautta ja ilmoittanut asian ja esittänyt toiveeni jotta ottavat yhteyttä,on mennyt viikkoja siihen..Täytyy sanoa et operaattorit rahastaa ja palvelut ovat huonot.

  • Vaari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Sekä palvelua että itsepalvelua, ensitöikseen nuo palveluammateissa olevat saisivat palauttaa ne pankkiautomaatit takaisin. Jos kerta konttoreitanne aiotte vähentää, niin jättäkää edes automaatit. Se raha ei tule teidän luokse tuolla tavalla.

  • Autontankkaus ois kiva

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    -Palvelua, tarvittaessa. Kohteliasta, hymyilyä ja omaan rauhaan jättämistä myös.

    -Pientä huulen heittoakin, etenkin jos jokin kömmähdys sattuu, niin naurulla siitä pääsee.

    -Kahvilassa palveluun kuuluu se, että asiakas jättää astiat pöytään maksettuaan.

    -Ei missään nimessä tungettelua tai viiden eri myyjän ja viiden minuutin välein "voisinko auttaa, mitä etsit, mitä oikein teet täällä?" -kyselyjä. Ei missään nimessä!

    -Eikä tekopirteitä kummajaisia.

  • kapitalismi jyrää meitin

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itsepalvelusta voisi ottaa sanan palvelu pois. Kohta kaupoissa ei ole kuin hyllyntäyttäjät ja vartijat. Palvelusta ei voi puhua. Mutta kauppa on tyytyväinen että saa irtisanoa viimeisetkin "asiakaspalvelijat". Tuottavuusloikka nääs. Kilometritehtaalle lisää porukkaa.

  • Asiakaspalvelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mielestäni itsepalvelu on hyvin tähän päivään sopiva konsepti: Kun ihmiset jatkuvasti haluavat vain halvemmalla ja halvemmalla kaikkiea, on luonnollista ettei siihen hintaan enää sisällytetä asiakaspalvelua. Eli kääntäen, jos haluat halvan tuotteen, turha odottaa asiakaspalvelijan apua oikean tuotteen valitsemisessa. Jos taas todellisesti haluat löytää hyvän tuotteen ja olet valmis maksamaan hyvästä palvelusta ja laadukkaasta tuotteesta, on sinua ilo palvella.

    On typerää asiakaspalvelutyön aliarvioimista vaatia halvalla parasta sekä siihen päälle vielä hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua. Jos haluat halvimmalla, tilaa netistä!

  • a.p.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    ei haittaa onko kivijalka, vai hehtaarihalli .Olen oppinut pyytämään apua ,vaikka olis vähän tylyäkin,ja osaan sanoa kiitos en tarvitse apua, jos oletan pärjääväni itsekseni?

    • vaatija minäkin

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei tässä siitä ole kysymys osataanko palvelua pyytää. On kysymys palvelukulttuurista, rahan päälle saatua palvelua.

  • Ateria voisi olla juhla

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei ole kiva aterioida, jos vieressä on likaisine astioineen keräilykärry, johon minun odotetaan myös kohta lajittelevan astiani.

    Käsitän, että se säästää työntekijöiden vaivoja, heidän työnsä on varsin raskasta.

    Olen kuitenkin sitä mieltä, että pitäisi palkata lisää henkilökuntaa ja antaa asiakkaalle ruokarauha ilman siivousvaadetta. Tämä koskee myös "edullisempia" aterioita. Pienituloiselle kympin ateria on juhla, tai olisi, ilman tätä velvoitetta.

    Voi kunpa kunnioitettaisi ruokaa, syömisen mukavuutta ja ylellisyyttä (kuten sanoin, kympin ateria on jo sitä monelle), siitä nauttimista, sen parissa hetken lepäämistä.

  • lyö korville

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Periaatteessa kannatan itsepalvelua jos se ei hidasta kaupassa käyntiä ja löydät tarvitsemasi tavarat. Näitä toimivia kokemuksia ovat marketin itsepalvelukassat, jotka nopeuttaa kaupassakäyntiä huomattavasti. Kuitenkin oletan, että asiakkaiden palveuun on varattu siellä tavarapuolella sitten neuvojia niille, jotka sitä apua tarvitsevat. Olen toisaalta jättänyt ostamatta jotain tavaraa, jos en sitä löydä eikä muut asiakkaatkaan osaa neuvoa. Tämä on tilanne yleensä ruoka tai vaateosastolla.

  • Bob Nokia

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Pääosin otan oikein hommaksi etsiä ja valita liikkeet joista saa palvelua. Välttelen kaikkia palvelusta kieltäytyviä dressmanneja ja ikeoita sun muita, aina kun on vähänkin lakupötköä monimutkaisempi tuote ostettavana.

    On kuitenkin pari paikkaa jossa ajattelen toisin. Ruokakauppojen automaattikassat ovat mainio juttu. Ei siksi etteikö myyjä osaisi asiaa hoitaa, vaan kun tunarointi, hidastelu ja pelleily kassoilla asiakkaiden toimesta saavat potutuksen nousemaan. Setelien talletusautomaatti on myös ihan ok keksintö, eikä pikkurahojen laskenta nyt varsinaisesti ole pankkivirkailijan osaamisen hyötykäyttöä.

    Ajatus: tämä nykypäivän trendi nostaa myös rimaa palvelussa - kun sitä saa, sen on oltava parempaa. Ehkäpä se auttaa kehittämään suomalaista palveluosaamista myös vientituotteena, kun haastamme itsemme aina parempaan?

  • Asiakas

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä,itsepalvelu on ehdottoman hyvä asia. Saa rauhassa tehdä ostopäätöksen ,eikä kukaan tyrkytä vieressä.

  • Hanne

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ikääntyvien ihmisten määrä kasvaa kohinalla. He tarvitsevat yhä enemmän palvelua ja apua ostosten tekemisessä. Miten mummo osaa itse ostaa itselleen sopivat talvikengät isosta marketista, jos mukana ei ole joku auttamassa tai myyjää lähellä. Tässäpä mainio idea pienille liikkeille; hyvällä palvelulla ja sopivalla tuotevalikoimalla asiakkaita kyllä löytyy jatkossakin. Ikäihmisten mahdollisuuksia kuluttajina ei ole vielä otettu tarpeeksi huomioon.

  • mummeli 75 v.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ostin äskettäin älypuhelimen. Reipas ja ystävällinen nuorimies suositteli juuri kriteerieni mukaista laitetta ja neuvoi sen käytössä yhtään vähättelemättä mummuasiakasta, lupasi vielä, että jos tulee ongelmia, tervetuloa kysymään.

    Mitähän tuostakin ostoksesta olisi tullut itsepalveluna tai verkkokaupassa?

    Myöskään ruokakaupan itsepalvelukassan kautta en mene niin kauan kuin yksikin ihminen istuu jollain toisella kassalla.

  • Joutilas tarkkailija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En pidä asioimisesta typerän koneen kanssa, palvelu kunniaan! Näin ongelmajäteiässä, eläkeläisenä, voin ilolla todeta, että nuoret hoitavat hommansa hyvin, ovat iloisia ja auttavaisia ja muutoinkin mukavia. Siispä vanhemmasta väestäkin murjotus pois ja nuorilta yttä saamaan!

Tuoreimmat aiheesta: Turku

Pääuutiset

Talous

Arvostettu saksalaisprofessori: EU:n on uudistuttava selviytyäkseen Brexit-kriisistä

Saksalainen ekonomisti ja Ifo-instituutin pääjohtaja Hans-Werner Sinn.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä