Kotimaa

Kylmästä lämpimään: Euroopan rantakohteet matkailijoiden kestosuosikkeja

Suomalainen haluaa lomallaan rentoutua, syödä ja juoda hyvin. Kohteilta toivotaan aitoja elämyksiä ja hemmottelua. Matkailijoiden kestosuosikkeja ovat Espanja ja Kanaria, Kreikka sekä Turkki.

Ihmiset kävelevät espanajalaisella rannalla auringon laskiessa.
Kuva: Javier Etxezarreta / EPA

Helsingissä Messukeskus täyttyi viikonloppuna lomamatkaa suunnittelevista suomalaisista. Monen messuvieraan toiveena oli päästä kylmästä lämpimään.

– Olemme yleensä käyneet rantalomilla. Nyt yritämme etsiä ideoita pienestä kreikkalaisesta saaresta, missä olisi vain vähän turisteja. Haluamme mennä rannoille, joissa ei ole muita ja yleensä sellaisia löytyykin, kertoo helsinkiläinen Jaana Saxelin.

Vantaalaisen Per-Erik Hännisen valintoihin vaikuttaa kohteen turvallisuus. Useimmiten hän matkustaa Kanarialle.

– Matkoilla tykkään tanssia, ja toiveena on tietysti auringonpaistetta.

Kartta, jossa valmismatkojen suosikkimaat.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
 

Matkat tekevät kauppansa

Kireä taloustilanne ei ole vaikuttanut suomalaisten matkailuinnostukseen. Matkoja tehdään entiseen tapaan.

–  Taloustilanne ei vaikuta. Ihmiset haluava varmistaa kesäloman lämpimässä. Olemme myyneet jo nyt ensi kesän perhelomia enemmän kuin viime vuonna, vahvistaa Aurinkomatkojen tuotejohtaja Pekka Antila.

Suomalaiset valitsevat ulkomaanmatkakohteensa useimmiten Euroopasta. Viime vuonna suomalaiset tekivät 530 000 valmismatkaa Eurooppaan.

Vanhat suosikkikohteet ovat pitäneet pintansa. Vetovoimaisin on vuodesta toiseen Espanja ja siellä etenkin Kanariansaaret. Seuraavaksi suosituimpia valmismatkakohteita ovat Kreikka ja Turkki. Kaukokohteista eniten matkustetaan Thaimaahan.

Lomalta halutaan aito elämys.

– Kati Kelola

– Tällä hetkellä kiinnostavat aidot, paikalliset kokemukset. Lomalta halutaan aito elämys, kertoo matkailulehti Mondon päätoimittaja Kati Kelola.

Saman on huomannut Aurinkomatkojen tuotejohtaja Pekka Antila.

– Matkailijat eivät halua vain katsella appelsiinipuita, vaan itse poimia niitä appelsiineja.

Matkailijat eivät halua vain katsella appelsiinipuita, vaan itse poimia niitä appelsiineja.

– Pekka Antila

Grafiikka matkaodotuksista.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
 

Naisille kulttuuria, miehille ruokaa ja juomaa

Puolet suomalaisista on kiinnostuneita tietyn teeman ympärille suunnitelluista matkoista. TNS Gallupin tekemän, suomalaista matkailua kartoittaneen tutkimuksen mukaan teemamatkoista naisia kiinnostavat kulttuuri- ja terveysmatkat, miehiä etenkin aktiivilomat sekä ruoka- ja viinimatkat.

– Yksi vahva trendi on hyvinvointi. Joillekin se tarkoittaa rentoutumista kylpylässä, toisille sykkeen nostamista urheillen tai uuden harrastuksen aloittamista joogamatkalla, Aurinkomatkojen tuotejohtaja Pekka Antila sanoo.

Gotlanti ja Tallinna nousussa

Matkailulehti Mondo on listannut vuoden 2016 kiinnostavimmat kaupungit ja maat. Kärkikohteita löytyy myös läheltä.

Tänä vuonna kannattaa matkustaa muun muassa Peppi Pitkätossun saarelle Gotlantiin tai perhekohde, teemapuisto Legolandiin Tanskassa. Herkuttelijalle on tarjottavaa Tallinnassa. Kaukokohteista Mondon listalla on esimerkiksi Iso Valliriutta Australiassa.

TNS Gallupin tutkimuksen mukaan kun suomalainen pääsee matkalle, hän haluaa ensisijaisesti rentoutua, syödä ja juoda hyvin, olipa kohde mikä tahansa.

– Sitähän sitä hakee, että pääsee täältä kokonaan pois. Loma muualla on aina loma, Jaana Saxelin sanoo.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä