Kotimaa |

Lähiruoka tulee nyt parkkipaikoille – tarjonta ja tilaukset hoituvat Facebookissa

Jo 8 000 kuluttajaa on liittynyt REKO-lähiruokapiiriin. Ruokapiirejä on jo parikymmentä. Pienessä Pietarsaaren kaupungissakin voi 4 000 kananmunaa vaihtaa omistajaa yhdessä illassa parkkipaikalla. Kustannukset pysyvät kurissa, kun tuottajat ilmoittavat tarjonnastaan ryhmäläisille Facebookissa.

Kanamunia laitetaan kennoon.
Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Kaikkiaan ruokapiirejä on koko maassa 20 paikkakunnalla, jäseniä niissä on noin 8 000. Ensimmäinen REKO-lähiruokapiiri näki päivänvalon Pietarsaaressa puolitoista vuotta sitten. Nyt suljetussa Facebook-ryhmässä on mukana 900 jäsentä. Maan suurin REKO-piiri löytyy Vaasasta, siellä jäseniä on 1 200.

Pohjanmaalla toimii jo kahdeksan ruokapiiriä muutamien kymmenien kilometrien päässä toisistaan. Marraskuussa myös Kokkola saa omansa ja Satakuntaan ollaan perustamassa neljää ruokarengasta. Thomas Snellman toi REKO-mallin Suomeen Ranskasta.

– "Varastin" idean Ranskasta ja vuosi myöhemmin sain kutsun sieltä tulla kertomaan ideasta. Olen saanut postia myös Montanan yliopistosta Yhdysvalloista, jossa ollaan perustamassa vastaavaa, kertoo Snellman.

Tieto kulkee Facebookissa

Ruokapiirit toimivat paikkakuntakohtaisissa, suljetuissa Facebook-ryhmissä. Ruuan tuottajat ilmoittavat, mitä heillä on tarjolla ja mihin hintaan. Kuluttajat jättävät tilauksensa kommenttikenttään. Tilaukset toimitetaan kerran viikon viikossa sovitulle paikalle.

Aiemmin ruokapiirien toiminta on vaatinut aktiivisia ihmisiä, jotka ottavat vastaan tilauksia, pitävät yhteyttä tuottajiin, hakivat tuotteita ja välittivät maksuja. Nyt tämä kaikki on jäänyt pois ja tuottajat ja kuluttajat voivat olla helposti suoraan yhteydessä toisiinsa.

Tämä on win–win-tilanne tuottajille ja kuluttajille.

– Perunanviljelijä Jonas Kackur

Perunanviljelijä Jonas Kackur myi syksyisenä iltana Pietarsaaressa 182 kiloa perunaa.

– Tämä on erittäin hyvä systeemi. Me tuottajat saamme suoran palautteen kuluttajilta. Saamme paremman hinnan tuotteista, mutta kuluttajat saavat silti tuotteet halvemmalla, kun mukana ei ole välikäsiä. Tämä on win–win-tilanne tuottajille ja kuluttajille.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä