Helsinki

Länsimetrolla suhataan jo maaliskuussa – mutta vain testimielessä

Länsimetron koekäytön piti alkaa alun perin jo helmikuussa, mutta rataa on päätetty testata mieluummin pidemmällä pätkällä. Koejoilla halutaan muun muassa varmistaa, voidaanko uusia M300-sarjan metrojunia käyttää turvallisesti henkilöliikenteessä.

Melkein valmiilta näyttävät metrokiskot.
Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä. Kuva: Suvi Vesalainen / Yle

Tarkkakorvaiset saattavat kuulla junan vinguntaa länsimetron varrella jo maaliskuun loppupuolella. Kyse ei ole kuitenkaan metron varaslähdöstä, vaan pelkistä koeajoista.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo, että metrorataa aletaan testata maaliskuussa uusilla M300-sarjan junilla välillä Ruoholahti-Keilaniemi.

Koejoilla halutaan varmistaa, voidaanko junia käyttää turvallisesti henkilöliikenteessä.

– Niillä on ajettava tietty määrä kilometrejä, jotta ne on koeajettu turvalliseksi käyttää henkilöliikenteessä, Kokkinen kertoo.

Länsimetron koekäytön piti alkaa alun perin jo helmikuussa, mutta rataa on päätetty testata mieluummin pidemmällä pätkällä.

– Valmius koeajoihin välillä Ruoholahti-Koivusaari olisi jo olemassa. Kun se on kuitenkin aika tylsä yhteys ajella edestakaisin, niin sovitimme HKL:n kanssa koeajot maaliskuun lopulle.

Myöhemmin keväällä testiliikenne ulottuu Tapiolaan ja siitä lopulta Matinkylän asemalle saakka. Koeajot etenevät sitä mukaa, kun asetinlaitteet valmistuvat.

Kaluston testaamisen lisäksi koeajot ovat tärkeitä siksi, että metron ohjausjärjestelmä saadaan testattua.

– Ohjausjärjestelmän pitää toimia kaikissa tilanteissa turvallisesti ja järjestelmällisesti, Kokkinen kertoo.

Metroliikenne Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään alkaa 15. elokuuta.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Brexit

Juncker: Britannian eroneuvottelujen alettava välittömästi

Jean-Claude Juncker

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä