Helsinki

Länsimetron lopullinen hintalappu 240 miljoonaa euroa arvioitua kalliimpi

Länsimetron lopullinen hinta on asettumassa 1 088 miljoonaan euroon. Rakennuskustannukset ovat lähes 30 prosenttia alkuperäisen hankesuunnitelman arviota korkeammat.

Koneita louhimassa länsimetron tunnelia.
Länsimetron tunnelityömaa Kuva: Yle

Elokuussa valmistuvan länsimetron loppukustannukset alkavat olla selvillä. Päivitetyssä loppukustannusennusteessa hintaa 14 kilometriä pitkälle ratalinjalle on tullut 1 088 miljoonaa euroa. Kustannukset ylittävät hankesuunnitelman indeksikorotukset huomioivan kustannusarvion peräti 240 miljoonalla eurolla.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen pitää 1 088 miljoonan euron kustannusennustetta melko tarkkana.

– Määrälaskelmat niin sanottujen kalliiden rakennusosien osalta on saatu tehtyä, niin kustannusennustetta pystyttiin päivittämään, Kokkinen sanoo.

Ilman isompia muutoksia länsimetro on siis tullut lähes 30 prosenttia alkuperäistä hankesuunnitelma-arviota kalliimmaksi.

Puutteellinen hankesuunnitelma

Kokkisen mukaan suurimman heiton aiheuttivat hankesuunnitelman ratkaisut, joita piti kehittää niin, että länsimetro vastaa nykyään edellytettäviä säädöksiä.

– Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että esteettömyys toteutuu kaikilla sisäänkäynneillä ja savunpoistoon liittyvät ratkaisut ovat teknisesti vaativampia ja laajempia.

Lisäkustannuksia aiheutui Kokkisen mukaan myös Rautatientorin metron vesivahingosta, joka tapahtui länsimetron rakennustöiden alkuvaiheessa. Veden tulviminen ja käyttökatkokset johtivat Kokkisen mukaan siihen, että länsimetron sähkötiloja nostettiin kerrosta korkeammalle ja asemien rakenteita muutettiin.

– Tällaisessa pitkässä hankkeessa kustannuksia on vaikea ennustaa etukäteen. Pyrkimyksenä on ollut tehdä kaikki mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Kokoomuksen Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö otti eilen Facebookissa kantaa Länsimetron toimintaan ja johtamiseen.Männistö toivoi Länsimetron hallituksen toteuttavan kattavan ulkopuolisen selvityksen siitä, missä on tapahtunut virheitä, joiden johdosta kulut ovat paisuneet.

Seitsemän vuotta valmisteilla olleen metron on tarkoitus aloittaa liikennöinti 15. elokuuta.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä