Rovaniemi

Lapin matkailun kolme pointtia: Joulupukki, revontulet ja Euroopan puhtain ilma

Pukki ja ensimmäisen Manner-Euroopan reittilennon juhlaa
Pukki ja ensimmäisen Manner-Euroopan reittilennon juhlaa. Kuva: Finavia

Pikkupoika lyttää nenänsä Finnarin koneen ikkunaan. Hän ei saa silmiään irti lumisesta maisemasta. Hollannissa ei ole nähty kunnon talvea vuosiin, pojan elinaikana ei koskaan. Talvinen maisema ei ole syy perheen matkaan Suomen Lappiin. Oikea syy on Joulupukki.

”Hyvää iltaa, hyvää iltaa! Markus-setä on nyt täällä Peltolan talossa seuraamassa lasten joulupuuhia. Tämä Peltolan talo on, ainakin helsinkiläisistä katsottuna aika lähellä Korvatunturia”.

Markus-sedän lastentunti jouluaattona vuonna 1953 alkaa 10-minuuttisella joululaulu-potpurilla ja sen jälkeen radiolähetyksellä täysin kuvitteellisesta Peltolan talosta ja siellä asuvasta perheestä, joka oli todellisuudessa radioteatteri.

Lappi oli vielä 1950-luvulla mystinen paikka, josta vain harvalla oli todellista kokemusta. Ohjelmassa esiintyivät Markus-sedän lisäksi Radioteatteri lapsinäyttelijöineen. Joululauluja ohjelmassa esitti muun muassa Kipparikvartetti.

Radio oli tuolloin voimallinen tiedotusväline ja se löytyi lähes joka taloudesta. Ei siis ihme, että aikansa ainoan lastenohjelman, ja aikansa ainoan mediapersoonan Markus-sedän lastentunnin kertomukset Korvatunturin Joulupukista aina 1920 -luvun lopulta alkaen tulivat osaksi suomalaista kollektiivista muistia.

Markku Rautio, alias Markus-setä ei koskaan myöntänyt tarinan olevan hänen itse keksimänsä, kertoo elämänkerran kirjoittanut Paavo Oinonen. Oinosen käsitys on, että Rautio kuuli teatterimatkoillaan tarinan, jonka hän sitten tuotteisti koko kansalle radiossa.

Suomen lapset alkoivat pian lähettää kirjeitä Korvatunturin Joulupukille, joihin aluksi vastasivat metsätöissä olleet työmiehet ja 1970-luvulla Matkailun edistämiskeskus. 2000-luvulla Joulupukin pääposti Napapiirillä, Rovaniemellä, vastaanottaa joka vuosi yli puoli miljoonaa kirjettä ympäri maailman.

Lapin joulumatkailu alkoi Britanniasta

Siinä missä Markus-setä keksi sijoittaa joulupukin Korvatunturille, jatkoi Niilo Tarvajärvi joulun tarinan jalostamista kaupallisempaan suuntaan. Tarvajärvi sai ajatuksen matkailullisesti hyödynnettävästä talvisesta huvipuistosta Yhdysvaltain-vierailullaan 1959, esikuvanaan Disneyland.

Joulumaa ei kuitenkaan koskaan toteutunut, vaikka Tarvajärvi ajoikin sitä vaivojaan ja rahojaan säästämättä. 32 vuotta Joulumaa Oy:n perustamisen jälkeen, joulumaa-idean pelastajaksi kaavailtu elämysluola, muovinen Santa Park ajautui sekin nopeasti taloudellisiin vaikeuksiin.

Lapin Safarin toimitusjohtaja Jyrki Niva antaa Tarvajärvelle tunnustusta erityisesti suomalaisen joulutarinan rakentamisesta ja jalostamisesta.

– Näistä palasista kootaan lopulta se suomalainen joulutarina, jota turisteillekin myydään.

Kansainvälisestä joulumatkailusta Lappi saa kiittää kahta brittiä, Finnairin Ison-Britannian nuorta myyntiedustajaa Steve Mitchelliä ja Concorde -joululentojen isää Colin Mitchelliä. Sukunimistään huolimatta he eivät tiettävästi ole sukua toisilleen.

Concorde Rovaniemen lentokentällä
British Airways laskeutui Rovaniemelle ensimmäisen kerran vuonna 1984 Kuva: Yle
 

Lapin joulumatkailun elinkaari - Concorde-lennoista laajamittaiseen joulumatkailuun -kirjan (2007) mukaan Steve Mitchell vaikuttui Suomen Lapista ensimmäistä kertaa jo vuonna 1972 mutta idea tehdä joulupukki ja Lappi tunnetuksi syntyi lähes 10 vuotta myöhemmin.

Mitchell järjesti vuonna 1981 Isossa-Britanniassa lapsille Finnairin ja lontoolaisen kaupallisen radioasema Capital Radion yhteistyönä prinsessa-aiheisen kirjoituskilpailun. Kilpailu syntyi prinsessa Dianan ja prinssi Charlesin vihkimisvuoden kunniaksi.

Kilpailun voittaneet kuusi lasta pääsivät palkintomatkalle Lappiin tapaamaan joulupukkia ja samalla lennolla kulkivat myös brittilasten kirjeet joulupukille.

Capital Radio uusi menestyneen kilpailunsa seuraavana vuonna ja vastauksia saapui lähes 60 000. Vuosina 1982 ja 1983 Steve Mitchell esitteli Lappia ja joulupukkia myös Ison-Britannian televisiossa ja sai näin luotua kuvaa Lapista joulupukin kotimaana. Hän toi myös DC-10 -tilauslennon Rovaniemelle toukokuussa 1982.

Goodwood Travel -matkatoimiston omistajan Colin Mitchellin mukaan idea lentää Concordella juuri Rovaniemelle tuli hänen hyvältä ystävältään ja entiseltä työtoveriltaan suomalaiselta Tarja Feinbergiltä. Pubissa istuessaan he piirsivät karttaan ympyrän, josta hahmoteltiin paikkoja, minne voisi tehdä päivämatkan. Feinbergin mietittyä asiaa hetken, hän ehdotti Suomen Lappia.

Porot -patsas Rovaniemen lentoasemalla
Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Seuraan katseella hollantilaisperheen iloa jo Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Sana ”santa” kuuluu kymmeniä kertoja perheen keskusteluissa. Vanhemmat puhelevat arviolta 6-7 vuotiaalle pojalle rauhallisesti mutta se ei riitä rauhoittamaan innokasta matkustajaa, joka odottaa malttamattomana pääsyä Finnairin Rovaniemen lentokoneeseen ja kohti Lappia. Kone on viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty ja suomalaiset vähemmistössä.

Puheen pulputus vaihtuu iloiseksi huudoksi, kun lentokone lopulta kaartaa kohti Rovaniemen lumista lentokenttää. Sää on harvan lumisateinen ja maa valkoinen. Upi Kärrin lasiturkkiset porot lentoaseman vastaisella rinteellä kimmeltävät aseman valoista ja luovat vahvan mielikuvan Joulupukin reen vetoporoista.

Pikkupoika lyttää nenänsä Finnarin koneen ikkunaan. Hän ei saa silmiään irti lumisesta maisemasta. Hollannissa ei ole nähty kunnon talvea vuosiin, pojan elinaikana ei koskaan.

Joulumatkailun kansainvälinen läpimurron katsotaan tapahtuneen vuonna 1984, kun ensimmäinen British Airwaysin Concorde -yliäänilentokone laskeutui Rovaniemen lentokentälle. Kone toi matkailijat Lappiin yhdeksi päiväksi. Se oli tapaus muuten jouluun hiljentyneellä Rovaniemellä.

Katkeamaton autojono mutkittelee lähes 10 kilometrin matkan Rovaniemen kaupungista lentoasemalle. Legendaarinen Concorde on laskeutumassa ensimmäistä kertaa Rovaniemelle ja tämän ihmeen haluavat rovaniemeläiset nähdä omin silmin. Kaupunki on käytännössä kiinni joulupäivänä ja historiallinen konevierailu täytti lentoaseman alueen tupaten täyteen.

Lapissa hämmästellään kuin Asterix-sarjakuvassa gallialaiset roomalaisia, kun kuullaan brittiläisten tulevan Rovaniemelle yhdeksi päiväksi ja maksavan lystistä yli 700 puntaa/nenä, ”hulluja nuo britit".

Ensimmäisellä Concorde-vierailulla oli mukana Independent Televisionin kuvausryhmä ja samana iltana kanava lähetti Isossa-Britanniassa vierailua koskevan uutisfilmin. Rovaniemen lentokentällä Concorden laskeutumista oli seuraamassa arviolta yli 10 000 lappilaista.

Kolme vuotta myöhemmin, vuonna 1987 a-studion raportti kiinnitti huomiota Lapin ja Rovaniemen vaatimattomiin palveluihin. Lappi oli käytännössä kiinni joulunpyhät eikä Rovaniemen jouluvaloissakaan ollut kehumista. Silti matkailijat vaikuttivat tyytyväisiltä.

Ensimmäistä lentoa seuranneen vajaan 15 vuoden aikana Concordet toivat Lappiin yli 9 000 matkustajaa. Matkustajamäärää enemmän Lappi hyötyi kansainvälisestä median kiinnostuksesta. Kuva Rovaniemestä ja Lapista joulupukin maana levisi ympäri maailman.

Sittemmin matkailijamäärät ovat monikymmenkertaistuneet ja joulumatkailijoiden ääriään myöten täyttämiä tilauskoneita on parhaimpina vuosina laskeutunut Lapin kentille kolmen viikon aikana lähes 600.

"Joulupukin konkurssi"

Lapin joulumatkailussa on vuosikymmenien aikana nähty sekä konkursseja ja toimintojen lopetuksia, kuin joitain osumiakin. Viimeisin läheltä piti -tilanne koettiin syksyllä 2015 Rovaniemen Napapiirillä, pajakylässä, jonka sydän Joulupukin Kammari vältti konkurssin vain 5 minuuttia ennen verottajan takarajaa. Kammari vaihtoi omistajaa ja verovelat kuitattiin viime hetkellä.

Joulupukin imagon voimasta kuitenkin kertoo paljon se, että uutinen "joulupukin konkurssista" ei suinkaan pilannut joulusesonkia, kuten olisi voinut odottaa, kävi päinvastoin. Kulovalkean tavoin kansainvälisesti levinnyt uutinen tuotti yllättäen kävijäennätyksen.

Googlen palvelussa voi nähdä myös Joulupukin kammarissaan.
Googlen palvelussa voi nähdä myös Joulupukin kammarissaan. Kuva: Google
 

Joulumatkailijat kävelevät tiiviissä ryhmässä täydestä koneesta kohti terminaalia katse naulittuna lasiseinäisestä terminaalikäytävästä kohti kenttää, jonne leijailee vieno lumisade. Lasten katse on havainnut kentällä seisovan muovisen joulupukin. Kamerat ja kännykät räpsyvät ja ensimmäiset selfiet matkaavat kohti sosiaalista mediaa.

Vaikka Lapin matkailussa on tapahtunut paljon keskittymistä on lappilaisen matkailuyrittäjän pahin kilpailija edelleen toinen matkailuyrittäjä. Viimeksi vuonna 2013 Lapin matkailun yhteistyö Kuusamon Rukan kanssa jakoi matkailutoimijat avoimeen välirikkoon sillä seurauksella, että Tunturi-Lapin yrittäjät irtautuivat yhteisestä markkinointikampanjasta ja aloittivat mieluummin yhteistyön Ruotsin Lapin ja Pohjois-Norjan kuin Koillismaan kanssa, jonka koettiin tulevan valmiiseen pöytään hyödyntämään Lapin vetovoimaa.

Välirikon seurauksena aloitettu Tunturi-Lapin matkailuyrittäjien 6,4 miljoonan euron kampanja Ruotsin ja Norjan matkailutoimijoiden kanssa on kääntämässä riidan koko Lapin voitoksi. Tekijöiden mielestä kolmen maan yhteinen markkinointi sataa kaikkien matkailutoimijoiden laariin. Maailmanlaajuisessa kysynnän kasvussa riittää jaettavaa kaikille.

Joulupukki matkaan 2015 Napapiirin Pajakylä
Kuva: Visit Rovaniemi

Rovaniemen Napapiirillä ja Joulupukin Kammarissa käy joulukuussa kuhina. Yhdysvaltain presidentin Rooseveltin Lapin vierailun kunniaksi 1960-luvulla rakennetun Rooseveltin majan ympärille syntynyt matkailurysä kerää tänäkin jouluna kymmeniä tuhansia kävijöitä, josta jo puolet ovat Kiinasta. Tammikuussa Napapiiriä kansoittavat lähinnä venäläiset, joita tänä vuonna odotetaan vähemmän kuin aikaisemmin.

Rovaniemen lentoasema natisee liitoksistaan

Rovaniemen lentokenttä on noussut yli 450 000 matkustajallaan Suomen kolmanneksi vilkkaimmaksi kentäksi heti Helsingin ja Oulun jälkeen. Tänä jouluna Lappiin arvioidaan laskeutuneen, päivittäisten Finnairin ja Norwegianin vuorokoneiden lisäksi kaikkiaan 420 tilauslentoa, joista 141 Rovaniemelle, 153 Kittilään, 69 Ivaloon ja 57 Enontekiölle.

Lentoaseman päällikön Martti Oinaan mukaan matkustajamäärien arvioidaan nousevan tänä jouluna noin 6 prosenttia edellisvuodesta ja vuoden matkustajamäärä kasvanee 465 000 tuntumaan.

Nousevista luvuista huolimatta matkaa joulunajan ennätykseen on vielä runsaasti. Vuoden 2007 joulukuussa Lappiin lensi kaikkiaan 600 tilauskonetta. Vuoden 2015 matkustajamäärät varmistuvat lähiaikoina.

Rovaniemen lentokentän aula.
Kuva: Finavia
 

Perusteellisen remontin läpikäynyt Rovaniemen lentoaseman terminaali joutuu pistämään parastaan palvellakseen lentomatkustajien tarpeita vuoden kiihkeimmän sesongin aikana. Neljässä viikossa aseman uusitun terminaalin läpi virtaa yli 81 000 matkustajaa.

Kaikki eivät jää Rovaniemelle, osan matka jatkuu vielä busseilla kohti Lapin tunturikeskuksia kuten Pyhä- ja Luostotunturia, jotka joinakin vuosina ovat olleet Rovaniemeltä katsoen lähimmät lumiset paikat. Silloin Rovaniemelle matkanneet jouluturistit kuskataan busseilla lumen äärelle ohjelmapalvelujen ääreen.

Tänä vuonna joulusesonkia saatiin Lapissa viettää lähes täydellisessä säässä, lämpötila vaihteli vain hieman nollan molemmin puolin ja lunta oli kaikkialla.

Rovaniemen omatoimisen joulumatkailun pullonkauloja ovat majoitustilojen vähyyden lisäksi heikko julkinen liikenne ja riittämättömät taksipalvelut. Ilman etukäteen tilattua taksia, voi matkustaja joutua odottamaan lentokentällä pitkiäkin aikoja kuljetusta 10 kilometrin päähän keskustaan.

Ryhmillä on ohjelmapalveluyrityksen järjestämä kuljetus, mutta omatoimimatkailijat voivat joutua yllätetyksi jatkoyhteyden odotusajoista.

Majoitustilojen puute estää kasvua

Rovaniemellä on 3 300 hotellitason petipaikkaa. Se on aivan liian vähän joulukuun sesongille. Suuret hotelliketjut eivät ole investoineen Rovaniemen majoituskapasiteettiin vuosikymmeniin. Investointihaluttomuus johtuu sesongin ulkopuolisesta ajasta, joka tiputtaa vuosittaista käyttöastetta.

Joulukuussa Rovaniemi on kuitenkin täynnä, sanoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

– Mikäli huone vielä löytyy, hinta nousee varsin korkeaksi, Sanna Kärkkäinen kertoo.

Kärkkäisen mukaan Rovaniemen petipaikkatilanne on este joulumatkailun kasvulle. Vertailuna voidaan käyttää Lapin tunturikeskusten, kuten Ylläs-Levi alueen 40 000, Saariselän 13 000 ja Sallan 8 000 petipaikkaa. Suuren eron selittää mökkimajoitus, jota Rovaniemellä on vähän.

Sanna Kärkkäinen kertoo Rovaniemen vuosittaisen majoitusvuorokausien määrän olevan virallisesti noin 500 000, mutta se on pahasti alakanttiin.

– Se on jopa kolmanneksen alakanttiin ja lisäksi tästä luvusta puuttuvat Airbnb-majoitusvuorokaudet, Kortelainen sanoo ja toivoo kaupungin hotelliketjujenkin heräävän investoimaan kasvavaan matkailuun.

Hotelliketjujen investointihaluttomuus ei silti ole pysäyttänyt kokonaan rakentamista Rovaniemellä, sillä paikallisilla toimijoilla on riittänyt uskoa matkailun kasvuun. Kaupunkiin on 2000-luvulla noussut kaksi hotellia yksityisellä rahalla ja lisää on suunnitteilla. Hotellien lisäksi tasokkaampaa mökkimajoitusta on rakennettu sekä lähes keskellä kaupunkia sijaitsevan Ounasvaaran rinteille ja juurelle että Rovaniemen joulu-brändin ytimeen, Napapiirille, jonne on noussut kokonainen mökkikylä.

Kysyntää on riittänyt myös yksityisten Airbnb-majoituksille. Joulusesongin aikana vain harva asunto on Rovaniemellä tyhjänä. Toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen kertoo Rovaniemellä olevan tarjolla vähintään 200 Airbnb-majoitusyksikköä, joissa on vähintään kaksi petiä/yksikkö. Kärkkäisen mukaan kehitys ei yllätä tilanteessa, jossa kysyntää on selvästi enemmän kuin tarjontaa.

Revontulet

Revontulet ovat leimunneet Lapin taivaalla aina, mutta vasta viime vuosina matkailu on alkanut hyödyntää niitä. Todellinen herääminen tapahtui vasta muuan vuosi sitten, kun brittiläinen lehti kysyi lukijoiltaan, mitä he haluaisivat tehdä ennen kuolemaansa. Suomen matkailutoimijoiden pieneksi yllätykseksi lukijoista enemmistö halusi nähdä kaikista maailman ihmeistä juuri revontulet.

Lappiin on 2000-luvulla alkanut nousta lasista rakennettuja igluja, jotka mahdollistavat tähtien ja hyvällä onnella myös revontulten katselun selällään sängyllä maaten, lämpimässä. Halutessaan matkailija voi myös ladata älypuhelimeensa Ilmatieteenlaitoksen revontuli-hälytyksen, joka ilmoittaa revontulista vaikka kesken unien.

Myös Rovaniemellä on herätty revontulikysyntään ja lappilaisen Santa Claus -hotelliketjun suunnitelmat lasi-iglukylästä Napapiirille, kaupungin valojen ulkopuolelle ovat jo pitkällä. Samoin elämysluola Santa Parkin suunnitelma mökkikylästä Syväsenvaaran juurelle haluaa hyödyntää Lapin vetovoimatekijöitä, Joulupukkia ja revontulia.

Revontulet Rovaniemen Perunkajärveltä
Revontuliloistoa Rovaniemen Perunkajärvellä 17.-18.3.2015. Kuva: Erkki Kuoksa
 

Maailman puhtain ilma?

Seuraava matkailubuumi voi olla odotettavissa Kiinasta, josta matkataan ilmastoltaan leutoon Lappiin joulupukin lisäksi myös puhtaan ilman perässä. 20 vuotta ilmanlaatua tutkinut projekti julkaisi vuonna 2014 tiedon, jonka mukaan Pallas-tunturilla on Euroopan puhtain ilma.

– Se on Suomen puhtainta, Euroopan puhtainta ja ehkä maailman puhtainta, erikoistutkija Pia Anttila Ilmatieteen laitokselta sanoo.

Kiinassa kehitys on päinvastainen. Joulukuun alussa Ylen Aasian kirjeenvaihtaja Mika Mäkeläinen kertoi Pekingin antaneen ensimmäistä kertaa korkeimman mahdollisen, niin sanotun punaisen varoituksen pitkään jatkuneen saastesumun vuoksi.

Jos vuonna 2013 Kiinalainen liikemies toi Pekingin ilmansaasteiden ahdistamille ihmisille puhdasta ilmaa pullossa. Chen Guangbiao jakoi pääkaupungin kaduilla näytepulloja, joissa oli raikasta ilmaa muun muassa Tiibetistä, tehtaiden ja liikenteen saasteiden ulottumattomista.

Tempauksen tavoitteena oli kiinnittää huomio huonoon ilmanlaatuun, joka on johtanut vuosittain useisiin ilmanlaatuvaroituksiin ja rajoituksiin etenkin miljoonakaupunki Pekingissä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä