Lihansyönnin merkitys ilmastonmuutokseen arvioidaan uudelleen
YK aikoo selvittää uudelleen lihan kulutuksen osuuden ilmastonmuutoksen aiheuttajana. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan lihansyönnin vähentäminen ei hillitsisi ilmaston lämpenemistä niin tehokkaasti kuin on luultu.
Amerikkalaisen California-Davis -yliopiston tutkija Frank Mitloehner väittää, että päästöjä voidaan kyllä vähentää, mutta ei karsimalla lihan ja maidon kulutusta. Lehmien ja sikojen syyttäminen ilmastonmuutoksesta on vailla tietellistä pohjaa, Mitloehner sanoo.
Hän esitti arvionsa lihansyöntiä ja ilmastonmuutosta koskeneessa konferenssissa Kaliforniassa.
YK arvioi kolme vuotta sitten, että lihan tuotantoketju aiheuttaa 18 prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Liha tuottaa YK:n arvion mukaan enemmän päästöjä kuin koko maapallon liikenne yhteensä. Väitettä on tukenut myös hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC.
Liikenteen päästöjä pidetty pienempinä
YK:n aiemmassa arviossa on laskettu yhteen koko lihan tuotantoketjun päästöt pellolta pöytään, mukana on mm. lannoitteiden vaikutus. Mitloehnerin mukaan liikenteen päästäjä ei ole arvioitu yhtä kokonaisvaltaisesti.
YK:n maatalousjärjestö FAO laatii parhaillaan aiempaa perusteellisempaa analyysia ruuantuotannon päästöistä.
YK:n arvio on synnyttänyt näyttäviä lihansyönnin vastaisia kampanjoita. Esimerkiksi Beatles-yhtyeeseen kuulunut Paul McCartney on osallistunut lihansyönnin vastaiseen maailmanlaajuiseen tempaukseen "Meatless Monday".
Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat
Naton ilmaiskusta siviiliuhreja Afganistanissa
Naton ilmaiskun kerrotaan surmanneen kahdeksan hengen perheen Afganistanissa. Myös viisi Nato-sotilasta on saanut surmansa erillisissä iskuissa viikonlopun aikana.
Golden Gate -silta täyttää 75 vuotta
Golden Gate -sillan vuosipäivää juhlistetaan tänään San Franciscossa muun muassa ilotulituksella.
Loreen lauloi Ruotsin voittoon
Ruotsi on voittanut Euroviisut. Ennakkosuosikkeihin lukeutunut Loreen voitti viisut ylivoimaisesti Euphoria-hitillään. Toiseksi eniten ääniä sai Venäjä. Kolmanneksi kisassa tuli Serbia.
Kapinallisryhmät yhdistyivät Malissa
Tuaregien tärkein kapinallisryhmä MNLA-sissiliike ja islamistinen Ansar Dine ovat päättäneet yhdistää voimansa. Ne haluavat Azawadin alueen Malin pohjoisosassa itsenäiseksi.
Lähde: Hollannissa tuomittu 90-vuotias natsirikollinen kuollut
Klaas Carel Faber eli Saksassa eikä joutunut suorittamaan rangaistusta.
YK-tarkkailijoiden johtaja: Houlan uhrien joukossa lukuisia lapsia
YK:n tarkkailijat löysivät Houlan alueelta yli 90 ruumista.
Kiina kimmastui Dalai-laman Itävallan-vierailusta
Liittokansleri Werner Faymann sanoi päättävänsä itse, kenet tapaa.
Uusi demokratia ohitti Syrizan kannatusmittauksissa
Viiden kannatusmittauksen mukaan säästöpakettia tukevan Uuden demokratian kannatus on 25,6 - 27,7 prosenttia ja säästöohjelmaa vastustavan Syrizan 20,1 - 26,0 prosenttia.
Moskovassa mieluisa vieras Serbiasta
Serbian tuleva presidentti lämmittelee suhteita Venäjään. Venäjä lupasi suurlainan Serbialle.
Vatikaani vahvisti paavin hovimestarin pidätyksen
Hovimestarin hallusta löytyi luottamuksellisia dokumentteja.

Kommentoi aihetta
(0 kommenttia)
Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.
Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.
Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.
Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.