Terveys

Lihasta saatu rasva voi olla erityinen sydänriski

Tutkimus näyttää, että kovista rasvoista maitorasvat ovat lihan rasvoja pienempi riski - ellei kysymys ole maito- ja lihatuotteiden muiden ravintoaineiden vaikutuksista.

Sydämen terveyden kannalta ei välttämättä ole yhdentekevää mistä ruuista kovaa rasvaa saadaan. Tuoreen tutkimuksen perusteella näet näyttää siltä, että erityisesti tyydyttyneen rasvan saaminen lihasta lisää sydän- ja verisuonitapahtumien vaaraa.

Ravitsemussuosituksissa ohjeistetaan rajoittamaan tyydyttyneitä rasvoja sisältävien ruokien kulutusta sydämen hyvinvoinnin vuoksi. Seurantatutkimuksissa ei ole kuitenkaan löydetty vahvaa yhteyttä kovan rasvan kokonaissaannin ja sydän- ja verisuonisairauksien välillä.

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvitettiinkin, miten eri ruoka-aineiden kovat rasvat liittyivät sydäntapahtumien vaaraan.

Tutkijat seurasivat 5 200 iältään 42-84 -vuotiasta aikuista kymmenen vuoden ajan. Osallistujien ruokavaliota kartoitettiin ruoka-ainekyselyllä. Seurannan aikana todettiin 316 sydän- ja verisuonitapahtumaa.

Tuloksista ilmeni, että maitotuotteista kovaa rasvaa saavat sairastuivat sydäntapahtumiin muita epätodennäköisemmin. Vastaavasti runsaasti tyydyttyneitä rasvoja lihasta saaneiden sydän- ja verisuonitapahtumien vaara osoittautui muita korkeammaksi.

Tutkijat laskivat, että jos kaksi prosenttia lihasta saatavan kovan rasvan energiasta korvattaisiin maitotuotteiden kovalla rasvalla, pienenisi sydäntapahtumien riski neljänneksen.

Kasvisrasvan ja voin kovien rasvojen ja sydäntapahtumien välillä ei havaittu merkitsevää yhteyttä, mikä saattaa johtua siitä, että erot niiden kulutuksessa olivat vähäiset.

Tutkijoiden mukaan tulokset viittaavat siihen, että tyydyttyneiden rasvojen terveyshaitat saattavat olla ruuan lähteestä riippuvia. Toisaalta on myös mahdollista, että maidon ja lihan muut ravintoaineet selittävät osaltaan nyt tehtyjä havaintoja.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Suosittelemme

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä