Liikenne |

Liikenteessä voi talsia aiempaa turvallisemmin mielin – loukkaantumiset vähentyneet merkittävästi 2000-luvulla

Jalankulkijoiden loukkaantumiset ovat vähentyneet tieliikenteessä viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmanneksella ja kuolemat neljänneksellä. Loukkaantuneita on eniten 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä.

Henkilö kävelee suojatiellä
Suojatiet ovat yhä vaaranpaikkoja. Puolet jalankulkijoiden loukkaantumisista sattuu suojateillä. Kuva: Henrietta Lehtinen / Yle

Jalankulkijoiden yleinen turvallisuus on parantunut Suomessa 2000-luvulla merkittävästi. Loukkaantumiset ovat Liikenneturvan tilastokatsauksen perusteella vähentyneet kymmenessä vuodessa kolmanneksella ja kuolemat neljänneksellä.

Onnettomuuksien määrän laskuun vaikuttaa esimerkiksi ajoneuvokannan parantuminen. Selkeimmin jalankulkijoiden turvallisuutta on kuitenkin lisännyt Liikenneturvan suunnittelijan Petri Jääskeläisen mukaan taajamien liikennenopeuksien alentaminen.

– Taajamien rauhoittaminen on tärkeää, sillä yhdeksän kymmenestä jalankulkijoiden loukkaantumisista ja kaksi kolmesta kuomantapauksista tapahtuu taajamissa.

Suojatieonnettomuuksien määrät ovat nekin laskeneet merkittävästi 2000-luvulla.

2000-luvun alussa suojateillä loukkaantui yli 400 jalankulkijaa vuodessa ja nyt loukkaantuneita on hieman yli 200. Kyllä sieltä on tultu alaspäin

– Petri Jääskeläinen, Liikenneturvan suunnittelija

– 2000-luvun alussa suojateillä loukkaantui yli 400 jalankulkijaa vuodessa, ja nyt loukkaantuneita on hieman yli 200. Kyllä sieltä on tultu alaspäin, Jääskeläinen toteaa.

Silti jalankulkijoiden loukkaantumisista puolet tapahtuu yhä suojateillä. Tähän on Jääskeläisen mukaan monia syitä.

– Yksi asia on pimeys. Kuolemantapauksista miltei puolet tapahtuu pimeissä olosuhteissa. Ja kun on pimeää, on usein myös liukasta, jolloin jarrutusmatkat pidentyvät. Heijastimilla on myös suuri merkitys.

Heijastimien käyttö hämärällä ja pimeässä on yhä liian vähäistä. Liikenneturvan seurannan perusteella noin joka toisella jalankulkijalla heijastin ei heilu hihassa askelten tahtiin.

Nuoret ja nuoret aikuiset kärjessä loukkaantumistilastoissa

Poliisin tietoon vuosina 2012–2014 tulleiden tieliikenneonnettomuuksien perusteella jalankulkijoita loukkaantui ikäryhmittäin tarkasteltuna eniten 15–24-vuotiaiden joukossa. Heti heidän perässään loukkaantumistilastoissa tulevat yli 75-vuotiaat. Jälkimmäisen ikäryhmän jalankulkijoissa kuolleisuusluvut ovat huomattavasti suuremmat kuin muilla ikäryhmillä.

Eipä se ihminen niin hirveästi muutu. Tietty turvallisuuden vaatimus tietysti on kasvanut koko ajan. Se mikä ennen oli hyväksyttävää, ei enää välttämättä ole.

– Juha Valtonen, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö

Pidemmässä tarkastelussa (1999–2015) eniten jalankulkijoiden onnettomuuksia on sattunut alle 15-vuotiaiden ikäryhmässä. Vuodesta 2006 alkaen loukkaantumisia on kuitenkin sattunut keskimäärin enemmän 15–24-vuotiaiden joukossa.

– Nuorilla loukkaantumisriski näyttää olevan kolmanneksen korkeampi kuin aikuisilla, mutta myös nuorten liikkuminen on hieman erilaista kuin aikuisilla. Aikuiset liikkuvat enemmän aamu- ja iltapäivällä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo.

Valtosen mukaan liki neljännes nuorten jalankulkijoiden loukkaantumisista sattuu yöaikaan, jolloin liikenne on vaarallisempaa. Öisin nopeudet kasvavat ja havainnointi heikkenee.

Myös erot liikennekäyttäytymisessä saattavat osaltaan selittää nuorten loukkaantumisriskiä, joskaan niistä ei ole kivenkovaa tilastotietoa.

– Esimerkiksi jalankulkijoiden alkoholitapauksia tilastoidaan epävarmasti. Yksi asia, mistä on paljon puhuttu ja spekuloitu on myös se, onko tarkkaamattomuus lisääntynyt, kun kuljetaan älypuhelin kädessä, Valtonen sanoo.

Jos tarkkaamattomuus on lisääntynyt, ei se ainakaan jalankulkijoiden loukkaantumistilastoista käy ilmi. Niin nuorten kuin aikuistenkin jalankulkijoiden loukkaantumiset kun ovat vähentyneet liikenteessä.

Liikennekäyttäytymisessä ei yleisesti ottaen ole 2000-luvulla tapahtunut suuria muutoksia Valtosen mukaan.

– Eipä se ihminen niin hirveästi muutu. Tietty turvallisuuden vaatimus tietysti on kasvanut koko ajan. Se mikä ennen oli hyväksyttävää, ei enää välttämättä ole. Esimerkiksi pyöräilykypäröiden ja liukuesteiden käyttö on lisääntynyt. Myös heijastinliivejä näkyy enemmän, Valtonen toteaa.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä