Terveys |

Liikuntalääkäri: Peili ja mittanauha parhaat apukeinot painon tarkkailussa

Omena on päärynää pahempi, ainakin jos katsotaan rasvan kertymistä ja sen myötä vartalon muotoa. Painoindeksi ja puntari eivät välttämättä aina ole käyttökelpoisia kilojen seurannan kannalta. Liikuntalääkärin mukaan mittanauha ja peili ovat parhaita apuvälineitä painon hallinnassa.

Lihava nainen pitelee mittanauhaa vatsansa ympäri.
Mittanauha on käyttökelpoinen väline painon tarkkailussa. Kuva: Arja Lento / Yle

Vuoden alku on aikaa, jolloin jouluna kertyneitä kiloja pudotetaan urakalla. ODL Liikuntaklinikan liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tiina Nylander tyrmää pikadieetit kesän rantakuntoon pääsyn keinoina.

– Niiden tehosta ei ole näyttöä. Tulos ei säily, jos ei sisäistetä esimerkiksi toisenlaisia ravintotottumuksia, Tiina Nylander sanoo.

Jos ihminen pääsääntöisesti elää ja syö järkevästi, niin jouluherkuttelu ei ole paheksuttavaa.

– Täytyyhän elämässä olla kohokohtia.

Vartalon optinen harha

Painoindeksi voi Nylanderin mukaan johtaa myös hivenen harhaan. Hyvin lihaksikkaalla ihmisellä, kuten aktiiviurheilijalla se voi olla hyvinkin korkea.

Painoindeksi kuvastaa rasvakudoksen määrää. Myös ruumiinrakenteella on merkitystä, esimerkiksi isorintaisella naisella painoindeksi voi olla korkea, koska rinnoista iso osa on rasvakudosta.

– Nainen voi näyttää isommalta kuin onkaan. Vaatteet voivat luoda siten optisen harhan, Tiina Nylander kertoo ja lisää, että löysän puseron alla voi olla hoikka keskivartalo.

Peili paras puntari

Tiina Nylander sanoo, että painonhallinnassa parhaita apuvälineitä ovat mittanauha ja peili.

– Peili paljastaa vartalon muodon. Omenan mallinen vartalo on terveyden kannalta pahempi kuin päärynän muotoinen, Tiina Nylander sanoo ja lisää, että mittanauha on erittäin käyttökelpoinen, sillä huomiota on kiinnitettävä keskivartaloon.

Jos katsotaan puntaria, niin hoikkakin ihminen, jonka elintavat ovat huonot, voi joskus olla niin sanottu lihava laiha.

– Tällöin hänellä ei ole lihaksia, mutta hänellä on vatsaontelossaan rasvaa suhteessa liian paljon, joka on aineenvaihdunnan kannalta vaarallinen asia, Tiina Nylander kertoo.

Hänen mukaansa säännöllisesti liikkuva, pulskempi ihminen, voi puolestaan olla terveempi kuin laiha ja liikkumaton henkilö.

Tiina Nylander huomauttaa, että toki pulskemman ja lihavan ihmisen on syytä tarkkailla itseään, jos ilmaantuu esimerkiksi sairauksia, joihin ylipainolla on merkitystä.

Sutjakkaasti solakka vai sopivasti lihava?

– Tärkeintä on kuitenkin, että ihminen on tyytyväinen ja sovussa itsensä kanssa. Ihminen voi olla siten solakka tai sopivasti lihava, Tiina Nylander toteaa.

Painon nousu on kuitenkin merkki siitä, että ihminen on syönyt yli tarpeen.

– Ruokapäiväkirja on myös hyvä apukeino. Ihminen voi syödä aiempaa vähemmän kaloreita, mutta ne eivät välttämättä mene kulutukseen. Liikunnan lisääminen ja syömisen vähentäminen on yksinkertainen neuvo kilojen karistamiseen.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä