Talous |

Luhta rakensi tornin uudeksi pääkonttorikseen

Tekstiilialan konserni L-Fashion Groupin uusi pääkonttori moottoritien varressa on maamerkki sekä Lahdelle että Luhdalle. 12-kerroksisessa tornitalossa työskentelee lähes 300 luhtalaista.

Luhdan pääkonttori Lahden Renkomäessä.
Luhdan pääkonttori Lahden Renkomäessä näkyy kauas. Kuva: Jan Kallas

Luhta luottaa Renkomäen alueen kasvavan tulevaisuudessa sekä liike- että asuinalueena. Uusi pääkonttori on rakennettu niin, että sille on muutakin käyttöä, jos Luhta taas parinkymmenen vuoden päästä siirtyy uuteen pääkonttoriin. Yli 100-vuotiaassa perheyrityksessä kiinteistöihin on sijoitettu jo 40-luvulla. Renkomäen tontille rakentamisesta oli haaveiltu kauan ja uusi toimitila on vastannut odotuksia.

- Tämä on meille hyvä paikka tehdä työtä. Kaikki operatiiviseen toimintaan liittyvä on otettu huomioon. Talossa on myös hyvä akustiikka ja valaistus, ne lisäävät viihtymistä ja mukavuutta, Luhtanen kehuu.

Valoisat ja avarat tilat nousevat lähes 60 metriä maanpinnasta ylöspäin. Helsingin moottoritie on vieressä.

Luhdan Helsingin työntekijät kulkevat nyt töissä Lahdessa ja aiemmista Lahden muista toimitiloista on siirrytty Renkomäkeen saman katon alle.

Toimitusjohtaja Vesa Luhtanen kertoo, että kolmesta toimipaikasta yhteen siirtymisellä saavutetaan etuja varsinkin työkulttuuriin.

Aasialaismerkille päänavaus

12-kerroksinen rakennus on Lahden korkein talo. Pääkonttorissa työskentelevät Luhdan johto, suunnittelu sekä myynti- ja markkinointiväkeä. Vaikka valmistus on ulkomailla, Luhdan sydän pysyy Lahdessa ja suomalaisuus on tärkeä arvo, vakuuttaa Vesa Luhtanen.

- Täällä peltojen ja metsien keskellä maisemastakin näkyy tosiaan Suomi. Olemme suomalaisittain suuren kaupungin kyljessä, mutta kun katsoo maisemia, niin melkein pelkkää metsää näkyy. Sitä ulkomaalaiset ihmettelevät ja ihailevat, hymyilee Luhtanen.

Luhdan useiden vaatemerkkien oheen konserni on tehnyt lisenssisopimuksen suuren kiinalaisen urheiluvaatemerkki Li-Ningin kanssa 12:een Euroopan maahan. Li-Ning oli esillä mm. Lontoon olympialaisissa.

- Se on uusi aluevaltaus meille. Kilpailijoitamme ovat Adias, Nike ja Puma. Aasian brändit ovat nousevia ja tämän teollisuuden alan toimijoina me haluamme olla nousussa mukana, kertoo Luhtanen.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä