Helsinki

Luonan toimitusjohtaja: "Meillä ei sallita rasistista käytöstä asukkaita kohtaan"

Vastaanottokeskuksia pyörittävän Luona Oy:n mukaan terveydenhoitajissa on edelleen vajausta. Yhtiön mukaan henkilökunnan epäasialliseen käytökseen on tarpeen mukaan puututtu.

Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi.
Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi. Kuva: Luona Oy

Yksityisiä vastaanottokeskuksia Uudellamaalla pyörittävän Luona Oy:n mukaan terveydenhoitajien määrässä on edelleen vajausta.

Yle kertoi tänään Luonan entisten työntekijöiden kokemuksista vastaanottokeskuksissa, joista on valitettu Maahanmuuttovirastoon muun muassa terveydenhoidon henkilöstövajauksen ja työntekijöiden rasistisen käytöksen vuoksi.

Toimitusjohtaja Milja Saksin mukaan työntekijöiden käytökseen on tarpeen vaatiessa puututtu.

– Meillä ei sallita rasistista tai epäasiallista käytöstä asukkaita kohtaan. Jos ihmiset eivät ole olleet soveltuvia vastaanottokeskustyöskentelyyn, olemme tehneet henkilöstövaihdoksia, hän sanoo.

Yhtiö rekrytoi parhaillaan lisää terveydenhuollon henkilöstöä.

– Tavoitteena on saada terveydenhoidon henkilöstömitoitukset täytettyä mahdollisimman pian, viimeistään maaliskuun aikana, Saksi sanoo. 

"Akuutit tapaukset on aina hoidettu"

Yle haastatteli viisi Luona Oy:n vastaanottokeskuksissa työskennellyttä henkilöä, joilla oli keskenään hyvin samankaltaisia kokemuksia yksiköiden toiminnasta.

He kertoivat muun muassa turvapaikanhakijoiden epäasiallisesta kohtelusta ja vaikeuksista saada terveydenhoitoa.

Milja Saksi myöntää, ettei terveydenhuolto ole ollut alusta asti kunnossa.

– Akuutit tapaukset meillä on aina hoidettu, mutta kiireettömien kohdalla on varmasti ollut puutteita, Saksi sanoo.

– Ensimmäinen vastaanottokeskuksemme perustettiin 12 tunnin varoitusajalla. On selvää, ettei kaikki ole heti valmiina.

Saksin mukaan terveydenhuolto pelaa jo, vaikka suositukset eivät täysin täytykään.

– Yksiköissämme on nyt mahdollisuus päästä terveydenhoitajalle. Meillä on joka päivä suunniteltuja tapaamisia, mutta myös mahdollisuus ottaa vastaan akuutteja tapauksia.

– Kehitämme koko ajan toimintaamme. Olemme antaneet Maahanmuuttovirastoon selvityksen mitä toimenpiteitä on jo tehty ja mitä aiotaan vielä tehdä. Tähän selvitykseen myös Maahanmuuttovirasto on ollut tyytyväinen.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä