Kulttuuri |

Maakuntaoopperan tuottamisesta on tullut liian kallista

Alueelliset oopperayhdistykset ovat joutuneet viettämään hiljaiseloa avustusten puutteessa.

Sevillan parturin näyttelijät
Valtakunnallinen Ooppera Bravo -seurue tuo Kuopiossa lavalle Sevillan parturin. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Paikallisin voimin tuotetusta oopperasta on tullut harvinaista herkkua pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Valtiolta ja kaupungeilta saatavien avustusten vähenemisen vuoksi esimerkiksi Turussa alueooppera on lakkautettu kokonaan ja useimmissa muissakin kaupungeissa vietetään hiljaiseloa.

- Rahoitus on tiukentunut niin paljon. Se on huolestuttavaa, koska alueoopperoista on noussut monia kansalliselle ja kansainvälisellekin tasolle yltäneitä laulajia, Suomen Oopperayhdistyksen puheenjohtaja Kaarina Dromberg sanoo.

Kun saisin vaikka 150 000 euroa, kyllä sillä oopperan tuottaisin.

– Martti Hämäläinen

Drombergin mukaan esimerkki tiukasta taloudesta huolimatta onnistuneesti toimivasta alueoopperasta on Pori.

Joensuussa edellinen paikallisin voimin järjestetty ooppera Don Giovanni (2010) keräsi lähes täydet salit, mutta pysyi taloudellisesti pinnalla juuri ja juuri. Mikkelissä puolestaan viimeinen esitys oli Jyväskylän kanssa yhteistyössä vuonna 2006 tuotettu Jevgeni Onegin.

- Muutaman kymmenen tuhatta euroa olisi oopperalle hirveän paljon. Kun saisin vaikka 150 000 euroa, kyllä sillä oopperan tuottaisin, heittää Mikkelin Oopperayhdistyksen puheenjohtaja Martti Hämäläinen.

Kuopiossa päättyy kuuden vuoden oopperahiljaisuus

Kuopiossa saa lauantaina ensi-iltansa Ooppera Bravon tulkinta Sevillan parturista, jossa on myös paikallista väriä. Modernisoidussa ja suomennetussa oopperassa on myös savolaista väriä: juonikasta parturi Figaroa esittää kuopiolaislähtöinen baritoni Ville Rusanen.

Paikallinen miehitys on sinänsä sattuma – tuotannosta vastaava Ooppera Bravo on valtakunnallinen toimija. Tuottaja Jukka Saarmanin mukaan Bravon tärkein etu taloudellisesti maakuntaoopperoihin verrattuna on ympärivuotisesti toimiva tuotantokoneisto.

- Meillä ei tule samanlaisia kustannuksia tuotannon aloittamisesta kuin mihin alueoopperat yleensä tarvitsevat avustuksia. Meillä on myös hyvin pieni organisaatio, Saarman sanoo.

Kyllä oopperalla on aina ollut kysyntää.

– Michael Claussen

"Avainsana on yhteistyö"

Kuuden vuoden oopperahiljaisuuden päättävällä Sevillan parturilla on korkeat odotukset yleisöstä. Myöskään maakuntaoopperoissa ongelmana ei ole ollut yleisön puute, vaan taiteenlajin kalleus.

- Avainsana on yhteistyö. Kuka ikinä sitä lähtee vetämään, tehtäisiin yhteistyötä, koska muuten se on aika hankalaa, Ville Rusanen pohtii.

Kuopion Musiikkikeskuksen johtaja Michael Claussen toivoo, että Sevillan parturi saisi aikaan innostuksen kuopiolaisessa oopperayhteisössä. Sen myötä myös aikoinaan vireästi toiminut Kuopion Ooppera voisi syntyä uudelleen.

- Kyllä oopperalla on aina ollut kysyntää. Kysymys on yksinomaan siitä, että oopperan tuottaminen on kohtalaisen arvokasta, Claussen sanoo.

Sevillan parturi saa ensi-iltansa Kuopion Musiikkikeskuksella lauantaina.

Tuoreimmat aiheesta: Kulttuuri

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä