Talous

Mainosrahat valuvat kohdennettuun mainontaan, muutosta on vaikea tutkia

Muissa Pohjoismaissa digitaalisen mainonnan osuus on huomattavasti suurempi kuin Suomessa.

Bruttokansantuote ja mainosrahat vuosina 2007-2014
Ruotsissa mainosala on toipunut finanssikriisistä. Suomessa säästetään. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Markkinointiin käytetään Suomessa vuosittain miljardi euroa vähemmän kuin vuonna 2007. Summan pienenemistä selittävät muun muassa mediakentän pirstaloituminen ja säästöt. Varojen keskittäminen markkinointiteknologiaan ei näy vuosittain kerättävissä mainostiedoissa.

Digitaalisen mainonnan osuus mediamainonnasta kasvaa Suomessa noin 40 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä, arvioi markkinatutkimusyritys TNS Gallup. Muissa Pohjoismaissa osuus on nykyisin noin 40 prosenttia, Suomessa se on 25 prosenttia.

Mediamainontaa oli ennen yksinkertaisempaa mitata kuin nykyisin, sanoo Suomen TNS Gallupin yksikönjohtaja Marja Honkaniemi. Nykyisin Facebook ja Youtube valtaavat mainosalaa, mutta niiltä on vaikea saada tietoja, millaisista mainossummista puhutaan ja mihin ne kohdistuvat.

Markkinoinnin automaatioratkaisuihin keskittynyt Avaus Marketing Innovations -yritys arvioi, että viime vuonna suomalaisyritykset käyttivät puoli miljardia euroa muun muassa markkinointiteknologiaan, jonka avulla voidaan kohdentaa mainontaa entistä tarkemmin, sekä erilaisiin digipalveluihin.

TNS Gallup huomauttaa, että tarvittaisiin alan toimijoiden yhteinen näkemys, miten markkinointisijoitukset tilastoidaan tulevaisuudessa. Viisastenkiveä ei ole löytynyt.

– Yrityksillä itsellään on paras tieto, mitä menee mihinkin vuosibudjetista, Honkaniemi sanoo.

Eri asia on, haluavatko yritykset antaa tietojaan, jos mainonnanmuutosta tutkittaisiin haastattelututkimuksella. Oikeanlaisen otoksen saaminen voisi olla hankalaa. Nykyiset markkinointitutkimukset kertovat kuitenkin trendejä ja suuruusluokkia mediamainonnasta.

Ruotsalaiset suomalaisia tiiviimmin digimaailmassa

Ruotsissa perinteiseen mediaan käytetty mainosraha väheni vuosina 2007–2014 yli 600 miljoonaa euroa. Samaan aikaan digimainontaan käytettiin Ruotsissa yli 660 miljoonaa euroa. Vastaavana aikana Suomessa perinteisestä mediamainonnasta katosi lähes 520 miljoonaa euroa, mutta digitaalisen mainonnan summa oli 164 miljoonaa euroa.

Avaus Marketing Innovations -yrityksen myyntijohtaja Petri Heinonen tulkitsee, että Ruotsissa mainosrahat ovat siirtyneet digitaaliseen maailmaan, Suomessa ne on säästetty.

– Suomessa on vähennetty printti- ja tv-mainontaa sekä työntekijöitä. Samalla on kasvatettu omia palveluita ja analytiikkahankintoja, Heinonen luettelee.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä