Kotimaa |

Matikka nousi vitosesta kymppiin – yksilöllinen tuki on iso apu vaikeassa aineessa

Imatralaiset ysiluokkalaiset ovat etuoikeutetussa asemassa. Heillä on nimittäin mahdollisuus saada henkilökohtaista opetusta itselle vaikeassa aineessa.

Koulu mentorointia Imatralla Mansikkalan koulussa
Vilma Partanen on auttanut Jutta Sorsaa pääsemään kiinni matematiikan opiskeluun. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Matematiikka takkusi ysiluokkalaisella Jutta Sorsalla. Kaverit suosittelivat hänelle mentoria eli vanhempaa opiskelijaa, joka auttaisi Juttaa pääsemään parempiin arvosanoihin. Kannustimena olivat haaveet lähihoitajan opinnoista. Tarina on tuttu monen kohdalta.

– Kun 9-luokkalaiset hakevat jatko-opintoihin, niin he heräävät siinä kohtaa, että jossain aineessa voi tehdäkin tiukkaa. Näin he voivat parantaa jatko-opiskelumahdollisuuksia nostamalla numeroita, kertoo mentorointitoimintaa pyörittävä nuoriso-ohjaaja Sari Timperi Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry:stä.

Matikan numero nousi kohisten

Mansikkalan koulussa Imatralla mentorit ovat käytössä jo kolmatta vuotta. Yleisin aine, johon tukea kaivataan, on matematiikka. Opetusta kysytään myös kemiaan, fysiikkaan ja kieliin. Malli on todettu toimivaksi ja tulokset ovat hyviä. Jutta Sorsa on siitä mainio esimerkki.

Kokeesta tuli kymppi miikka ihan ensimmäistä kertaa

– Jutta Sorsa

– Miul on tosi tosi paljon noussu miun matikan tuntikuulustelut ja kaikki. Mie oon pärjänny matikassa nyt ihan tosi hyvin. Todistuksessa tais olla matikka vitonen aikasemmin niin nyt sit tulee varmaan ysi, arvelee Jutta Sorsa Mansikkalan koulun 9. luokalta.

– Kokeesta tuli kymppi miikka ihan ensimmäistä kertaa, iloitsee Jutta.

Opetusta oppilaan ehdoilla

Loistavien tulosten taustalla on Vilma Partanen, joka lähti mentoriksi kokeillakseen olisiko hänestä opettajaksi. Opetus on sujunut lähes omalla painollaan.

– Oppilaan mukaan mennään miten hän haluaa. Joko kerrataan vanhoja tai sitten mennään uuteen asiaan. Välillä on oltu jopa opetuksen edellä, kertoo Jutan mentorina toiminut abiturientti Vilma Partanen.

Oppilaan mukaan mennään miten hän haluaa

– Vilma Partanen

– Oppilaat on motivoituneita opiskelemaan niitä aineita missä on ollut hankaluuksia. Kokemukset ovat olleet hyviä ja vuosi vuodelta on mentoroitavien määrä kasvanut, kertoo Mansikkalan koulun opinto-ohjaaja Nina Marjak.

– Korostaisin, että tärkein asia kohoavien arvosanojen sijaan on opiskelutaitojen oppiminen eli opitaan opiskelemaan, kehuu käytäntöä opinto-ohjaaja Nina Marjak.

Mentoroinnin ansiosta matikka tuskin tuottaa Jutalle vaikeuksia jatkossakaan.

– Kyl siit aika suosikkiaine tuli, kun huomas, että on oikeesti hyvä siinä, kertoo sädehtien 9-luokkalainen Jutta Sorsa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä