Kotimaa |

Media tarvitsee somea

Sosiaalisella medialla on yhä suurempi merkitys mediatalojen arjessa. Esimerkiksi tietyille Ylen sivustoille jo yli neljännes kaikista kävijöistä tulee sosiaalisen media kautta. Asiantuntijoiden mukaan markkinointia ei enää kannata tehdä ilman sosiaalista mediaa.

Ylen Elävän arkiston verkkosivu.
Kuva: Yle

80-luvun tv-ohjelmien hitit Ylen Elävässä arkistossa ovat hyvä esimerkki sosiaalisen median markkinavoimasta. Pelkästään viime viikolla Elävässä arkistossa vieraili 82 000 kävijää.

Heistä selvästi yli viidennes löysi sivut sosiaalisen median avulla. Some eli sosiaalinen media on siis päivän sana. Markkinoinnin asiantuntijan mukaan markkinointia ilman sosiaalista mediaa on likipitäen turha harrastaa.

- Sosiaalinen mediahan ylipäätään on nopein kuluttajakäyttäytymisen muutos, joka internetissä on koskaan käynyt. Se on tällä hetkellä tärkein nimenomaan uutta liikennettä tuova väline kaikille yrityksille, jotka tekevät markkinointia, sanoo markkinointitoimisto Toisen Helsingin luova johtaja Jani Halme.

Median oltava siellä missä ihmisetkin

Ylen internet-palveluihin tulee sosiaalisen median eli käytännössä Facebookin kautta parhaimmillaan jopa kymmeniä prosentteja kaikista kävijöistä, ja määrä kasvaa koko ajan. Suunta on sama myös muissa mediataloissa.

- Ajankäyttö näissä palveluissa on tänä päivänä melkoista. Jos muutama miljoona suomalaista on Fb:n käyttäjiä ja heistä noin puolet kirjautuu palveluun päivittäin, niin kyllä meidänkin pitää olla siellä missä ihmiset ovat ja käydä dialogia heidän kanssaan, pohtii Yle.fi:n asiakkuuspäällikkö Leevi Kokko.

Toistaiseksi suomalaisyleisön huomiota on jakamassa käytännössä vain muutama some-palveluntarjoaja.

- Tällä hetkellä Suomessa on kolme verkkopalvelua, jotka pelaavat miljoonaluokassa eli keräävät yli miljoona uniikkia kävijää joka viikko. Ja muutama muu uutismedia on siinä lähellä, laskee luova johtaja Jani Halme.

Uutisia välittävien verkkosivujen kävijämäärissä yli miljoonan asiakkaan rajan viikossa ylittävät Iltalehti, Iltasanomat, MTV3, Helsingin Sanomat ja Yle, kertovat TNS-gallupin keräämät tilastot esimerkiksi viikolta 12.

Keskustele uutisesta 43 kommenttia

Sosiaalisella medialla on yhä suurempi merkitys mediatalojen arjessa. Esimerkiksi tietyille Ylen sivustoille jo yli neljännes kaikista kävijöistä tulee sosiaalisen median kautta. Asiantuntijoiden mukaan markkinointia ei enää kannata tehdä ilman sosiaalista mediaa. Kannattaako Ylen olla mukana sosiaalisessa mediassa?

Siirry keskusteluun

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ukraina

Ukraina asetti Venäjälle 48 tunnin aikarajan

Venäläiset sotilaat istuskelevat sotilastankin päällä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä