Kotimaa |

Melkein puolet puhelupaketeista on liian suuria

Mobiililaskutuksen analysointiin erikoistunut Alekstra-yhtiö selvitti asiaa TV1:n Kuningaskuluttaja-ohjelmaa varten..

Nainen puhuu matkapuhelimeen.
Kuva: Petra Ristola / Yle

Valtaosalla matkapuhelinten käyttäjistä on väärän kokoinen puhepaketti liittymässään. 62 prosentilla puhelimen käyttäjistä on joko liian suuri tai liian pieni puhe- tai puhe/tekstiviestipaketti tarpeisiinsa nähden. Asia selviää mobiililaskutuksen analysointiin erikoistuneen Alekstra-yhtiön selvityksestä.

Alekstra analysoi TV 1:n Kuningaskuluttaja-ohjelmaa varten noin 7 000 puhelinlaskua Soneran ja DNA:n liittymistä. Selvityksen mukaan noin 40 prosentilla käyttäjistä oli ylisuuri puhe- tai puhe/tekstaripaketti. Käytännössä he siis maksavat tyhjästä.

- Näillä käyttäjillä keskimäärin yli puolet puheluajasta jää käyttämättä, sanoo Alekstran toimitusjohtaja Jani Puroranta.

- Siitä muodostuu vuodessa lähes sadan euron ylimääräinen kustannus.

Liian pieni paketti tarpeisiinsa nähden oli 22 prosentilla tutkituista. Sopiva paketti oli 38 prosentilla tutkituista.

Alekstran tietokannoissa on tuhansia puhelinlaskuja kuluttajilta, jotka ovat ladanneet älypuhelimiinsa yhtiön Ratemizer-sovelluksen. Sovelluksen avulla voi selvittää kuinka sopiva oma puhepaketti on.

Maksullisia yritysnumeroita ei paketteihin saa

Puhelupakettien käyttämättä jääneestä osasta ei kuitenkaan voi maksaa esimerkiksi lisämaksullisiin yritysnumeroihin soitettuja puheluita. Maksullisia numeroita on ollut jopa valtion virastoilla, esimerkiksi työvoimatoimistoilla ja oikeusministeriöllä. Kuningaskuluttaja selvitti operaattoreilta, miksi yritysnumerot eivät kuulu puhepaketteihin.

- Yritysnumerot eivät kuulu kuluttajien puhepaketteihin siksi, että emme voi automaattisesti tietää niiden hintoja, sanoo viestintäjohtaja Tatu Tuominen Sonerasta.

Yritysnumerot on määritelty operaattorien keskinäisessä liikenteessä kiinteän verkon numeroiksi, joten niihin soitetut puhelut myös maksavat enemmän.

- Puhepaketeissa puheluiden hinta voi olla alle yhden eurosentin. Jos maksetaan yhdysliikennehintaa toistakymmentä senttiä toisen operaattorin ylläpitämään yritysnumeroon soitettaessa, niin sehän on meille taloudellisesti mahdoton yhtälö, sanoo liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisasta. 

Valtionhallinnossa lisämaksullisia yritysnumeroita ei lain mukaan saa olla. Eduskunnan oikeusasiamiehen huomautusten jälkeen valtionhallinnossa onkin siirrytty lisämaksuttomiin yritysnumeroihin.

Eniten yritysnumeroista hyötyvät yritykset ja operaattorit. Joissain tapauksissa esimerkiksi yritys saa lisämaksullisen numeron käyttöönoton yhteydessä esimerkiksi sisäiset puhelut ilmaiseksi.

Lisää asiasta illan Kuningaskuluttaja-ohjelmassa, TV 1 klo 20.00.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä