Kotimaa |

Mitä kuuluu poliisin kuuden euron pizzakampanjalle? – Yksikään pizzeria ei kärähtänyt

Poliisin suurta julkisuutta viime lokakuussa saavuttanut harmaan talouden pizzakampanja ei johtanut yhteenkään rikosilmoitukseen. Poliisi pyysi tuolloin kansalaisia ilmoittamaan, jos jossakin myytäisiin epäilyttävän halpaa pizzaa. Hyviä vinkkejä kansalaisilta otetaan edelleen vastaan.

Kaappaus poliisin facebook-sivulta
"Ihana pizzantuoksu leijuu laatikosta, hetken kuluttua pääsen herkuttelemaan", kirjoittivat poliisin talousrikostutkijat Anne ja Jutta Suomen poliisin Facebook-sivulle lokakuun 12. päivä. Samalla he kysyivät, "jäikö kuitti saamatta pizzanhakureissulla?" Alle kuuden euron pizzojen etsiminen käynnisti poliisin kaikkien aikojen ensimmäisen harmaaseen talouteen keskittyvän somekampanjan. Kuva: Yle

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho ei tule hevin unohtamaan lokakuun 12. päivää 2015. Sinä päivänä alkoi poliisin ensimmäinen harmaaseen talouteen keskittyvä somekampanja Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Snapchatissa. Kampanjan avauspäivänä Anne ja Jutta -nimellä esiintyvät talousrikostutkijat muistuttivat, että poliisi toivoo kansan ottavan yhteyttä, jos pizzeriassa myydään jatkuvasti alle kuuden euron pizzaa.

Kahden viikon mittainen kampanja ylitti kaikki poliisihallituksen asettamat julkisuusodotukset jo heti ensimmäisillä tunneilla. Kansa raivostui ja myös somekampanjan ohjausryhmän puheenjohtaja Tarmo Lamminaho sai kuulla kunniansa. Höykytystä kesti viikon verran.

– Sanottakoon ja korostettakoon vielä tässäkin yhteydessä se seikka, että kampanjan tarkoituksena ei ollut vähimmässäkään määrin kannustaa kansalaisia ilmiantoihin, Lamminaho kirjoittaa sähköpostissa.

Yle kysyi poliisihallituksesta, montako ilmoitusta halvoista pizzoista kansalaisilta lopulta tuli. Lamminahon mukaan ”yhteydenottojen kokonaislukumäärä lienee useissa kymmenissä.”

– Pelkästään yhteydenottojen ja niiden yhteydessä saadun tiedon perusteella ei kirjattu yhtään rikosilmoitusta, poliisitarkastaja kirjoittaa.

Kiinteä yhteistyö kansalaisten kanssa jatkuu

Pizzagate-pilkkanimen lokakuussa saanut kampanjan avaus ei poliisia lannistanut. Kansaan luotetaan edelleen ja yhteistyötä toivotaan. Poliisitarkastaja Lamminahon mukaan hyvät vihjeet ja vinkit ”rikosten ennalta estämistä, selvittämistä ja syyteharkintaan saattamista varten” ovat aina tervetulleita.

– Totta kai poliisille voi tehdä edelleenkin ilmoituksia epäilyttävistä ja poikkeavista tapahtumista ja asioista, koskien vaikka pizzerioitakin.

Poliisi sanoo, että kansalaisten pizzeriavinkit aiheuttivat syksyllä kuitenkin sen verran, että saatujen ”tietojen perusteella käynnistettiin lisäselvittelyjä, useimmiten yhteistyössä veroviranomaisten kanssa.” Lopulta verovilpillisen halpoja pizzerioita ei löytynyt.

Vaikka kansanvinkit eivät tuloksiin johtaneetkaan, on poliisilla tälläkin hetkellä tutkittavana lukuisia tapauksia, joissa ravintolanpitäjiä epäillään talousrikoksista.

– Verohallinnossa on ollut menossa varsin laaja ravintoloihin kohdistuva tarkastusprojekti, josta on poikinut ja tullee myös jatkossa poikimaan rikosilmoituksia epäillyistä väärinkäytöksistä, Lamminaho kirjoittaa.

Viisi kuukautta kampanjan jälkeen ainakin talousrikostutkijat Anne ja Jutta viettävät aikalisää sosiaalisessa mediassa. Viimeisin Twitter-viesti on lähetty marraskuun puolivälissä.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ulkomaat

Turkin pääministeri: Istanbulin lentokenttäiskussa ainakin 36 kuolonuhria

Video: Poliiseja juoksemassa.
00:29

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä