Kotimaa |

Moottorikelkkareiteillä on opittu säännöt – Urien ulkopuolella vallitsevat villin lännen lait

Itä-Suomen poliisille tulee miltei päivittäin ilmoituksia teillä ja yksityisalueilla luvatta kelkkailevista. Lakia rikotaan usein myös jääalueilla. Säännöllisesti kelkkailua harrastavat liikkuvat virallisilla moottorikelkkareiteillä, joilla liikennesääntöjä noudatetaan entistä paremmin.

Moottorikelkkoja jäällä.
Kuva: YLE / Raine Martikainen

Itä-Suomen poliisi saa nykyään enää harvoin valituksia moottorikelkkareiteillä tapahtuvasta törttöilystä.

– Kelkkareitit ovat menneisiin vuosiin verrattuna huomattavasti siistiytyneet. Siellä asiat näyttäisivät olevan suhteellisen hyvin, Itä-Suomen liikennepoliisin päällikkö, ylikomisario Petri Pahkin kertoo.

Tästä kertoo osaltaan se, että tänä talvena Itä-Suomen kelkkareiteillä ei ole käräytetty vielä yhtään rattijuoppoa.

– Värähdyksiä on useitakin ollut, mutta ne eivät ole ylittäneet rajaa, Pahkin sanoo.

Kelkkailijoista tulee valituksia harva se päivä

Alueilla, joissa kelkkareittejä on vähemmän, vallitsevat kuitenkin yhä villin lännen lait. Itä-Suomen poliisi saa useita ilmoituksia viikossa ajamisesta moottorikelkalla luvattomilla alueilla.

Useimmiten valituksia tulee tiellä ajamisesta. Useita soittoja tulee myös maanomistajilta, joiden alueella ajetaan ilman lupaa.

– Kansalaiset seuraavat kelkkailijoiden liikkeitä ja antavat palautetta, että poliisi voisi käydä vähän valvomassa ja katsomassa perään, Pahkin sanoo.

Ilmoituksia tulee melko tasaisesti niin Etelä-Savon, Pohjois-Savon kuin Pohjois-Karjalan alueilta.

– Silloin, kun lunta on, niin aika tasaisesti ne koko alueelle jakautuvat. Valituksia tulee enemmän sieltä, missä on vähemmän virallisia uria tai kelkkareittejä.

Suurin syy rikkeisiin on ylikomisarion mukaan laiskuus.

– Ei viitsitä siirtää kelkkaa perävaunussa virallisen reitin varteen, vaan halutaan ajaa se matka tietä myöten ilman välisiirtoa.

Seurauksena tiellä ajamisesta ovat yleensä sakot, jos ajamiselle ei löydy hyväksyttävää perustetta. Sakot tulevat myös toisten metsissä ajelemisesta, jos maanomistaja vaatii asiasta rangaistusta.

Jääalueilla kaahaillaan

Pahkinin mukaan Itä-Suomessa on tapahtunut tänä talvena vakavia rikkeitä eniten jääalueilla. Jäillä ajellaan ylikomisarion mukaan ilman kypärää ja rekisteröimättömillä kelkoilla.

Myös jääalueen nopeusrajoitusta, 80 kilometriä tunnissa, rikotaan toistuvasti.

– Nykyisillä kelkoilla tehot ovat aika huomattavat, 80 ei ole vauhti eikä mikään saavuttaa, Pahkin sanoo.

Jäällä kaahailu aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka muita liikkujia järvellä ei olisikaan.

– Tutkijalautakunnalla on Pohjois-Savon alueella Rautalammilta yksi juttu tutkinnassa, missä on ajettu kovalla vauhdilla, törmätty kiveen ja pudottu maahan ilmalennon jälkeen. Aika vakava loukkaantuminen, Pahkin sanoo.

Osa sääntöjen rikkomisista saadaan selvitettyä

Aktiivisesti kelkkailua harrastavat noudattavat sääntöjä Pahkinin mukaan hyvin. Harvemmin kelkalla liikkuvien rikkomukset puolestaan vähentyisivät ylikomisarion mukaan, jos virallisia kelkkareittejä olisi tarjolla enemmän ja kiinnijäämisen riski rikkomuksista suuri.

– Jos harvemmin harrastetaan kelkkailua, niin ei viitsitä laittaa asioita kuntoon. Tietysti lasketaan vähän sen valvonnan vähäisyyteenkin.

Vaikka poliisin mahdollisuudet valvoa kelkkailijoita ovat rajalliset, ei Pahkinin mukaan kannata kuitenkaan tuudittautua liialliseen turvallisuuden tunteeseen.

– Vaikka tuntuu, että poliisia ei näkyisi ikinä, joku päivä voi sattua, että se kuitenkin tulee vastaan.

Rikkeitä paljastuu niin autopartioiden normaalivalvonnassa kuin kelkkapartioiden toimesta. Poliisilla on Itä-Suomessa maakunnasta riippuen käytössä kahdesta neljään moottorikelkkaa.

Moni rikkomus saadaan myös selvitettyä

– Osa saadaan, osa ei. Vähän tietysti priorisoidaan, että minne ennätetään seuraamaan, mutta yleensä ne kelkat jättävät sinne aika hyvät jäljet, niin että partiot seuraamalla kohteen monestikin löytävät, Pahkin toteaa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä