Kotimaa |

MTV:n mediakysely: Mediapäättäjät uskovat someen, yleisö ei

MTV Uutisten mediakyselyn mukaan yleisö kaipaa lisää tutkivaa journalismia ja uutisia. Molemmat ovat valmiita karsimaan viihteen määrä. MTV julkisti mediakyselyn tulokset keskiviikkona Porissa.

Pikaviestipalvelujen kuvakkeita äkypuhelimen näytöllä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Mediapäättäjien ja yleisön näkemykset  tiedotusvälineiden sisällöistä kohtaavat huonosti. MTV Uutisten mediakyselyn mukaan valtaosa suomalaisista haluaa tiedotusvälineisiin lisää tutkivaa journalismia ja uutisia. Toimitusten johto taas uskoo sosiaaliseen mediaan.

MTV julkisti mediakyselyn tulokset keskiviikkoaamuna Porissa.

Yhtä mieltä vain viihteestä

Kesäkuussa tehtyyn kyselyyn vastanneista mediapäättäjistä reilu puolet ( 55%) aikoo panostaa lähivuosina etenkin sosiaalisen median roolin kasvattamiseen. Yleisövastaajista tätä toivoo vain noin joka kymmenes (9%).

Somen sijaan yleisö haluaa mediaan lisää tutkivaa journalismia ja uutisia. Mediapäättäjillä uutiset sijoittuvat tärkeysjärjestyksessä toiseksi ja tutkiva journalismi kolmanneksi sosiaalisen median jälkeen.

Viihteen määrästä toimitusten johto ja yleisö ovat yhtä mieltä. Sitä kannattaa jatkossa karsia.

Yleisöllä ei maksuhaluja

Eri linjoilla ollaan myös siinä, miten tiedotusvälineiden sisältö rahoitetaan. Mediapäättäjistä yli puolet uskoo, että sisältöjen hinnat nousevat lähitulevaisuudessa, kun verkkomainonnan määrä laskee ja levikki- ja yleisömäärät laskevat.

Yleisö ei kuitenkaan ole valmis kaivamaan kuvettaan. Vain kolme prosenttia yleisövastaajista oli valmis käyttämään nykyistä enemmän rahaa mediasisältöihin.

MTV Uutisten yleisökyselyyn vastasi 1619 suomalaista  ja mediapäättäjäkyselyyn 22 keskeisten suomalaisten uutismedioiden päättäjää.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä