Ulkomaat |

Muotitalo Abercrombie & Fitch joutui kuluttajaboikottiin

Amerikkalaisen vaatettajan toimitusjohtajaa vainoaa vanha haastattelu, jossa sanoi merkkinsä sopivan vain "viileille ja suosituille". Vaatemerkki ei tee L:ää suurempia kokoja naisille.

Abercrombie & Fitch -muotitalon myymälä ja ihmisiä sen edustalla.
Abercrombie & Fitch -muotitalon myymälä Hongkongissa 11. elokuuta 2012. Kuva: EPA

Nuorisomuotia tehtaileva amerikkalaisyhtiö Abercrombie & Fitch on joutunut huonoon valoon toimitusjohtajansa päästelemien sammakoiden vuoksi.

Abercrombie & Fitch ei valmista L:ää suurempia kokoja naistenvaatteistaan. Sinänsä se ei ole poikkeuksellista. Internetin kätköistä on kuitenkin nostettu esiin seitsemän vuotta vanha haastattelu, jossa toimitusjohtaja kertoo tarkemmin tavoittelemastaan kohderyhmästä.

- Joka koulussa on viileitä ja suosittuja nuoria, ja sitten on myös ei-niin-viileitä nuoria, toimitusjohtaja Mike Jeffries sanoi Salon-lehdelle 2006.

- Me tavoittelemme puoleensavetävää ja periamerikkalaista nuorta, jolla on mahtava asenne ja paljon ystäviä. Moni ei sovi [vaatteisiimme], eikä voisikaan sopia. Olemmeko poissulkevia? Ehdottomasti.

Seurauksena vanha haastattelu on nostettu esiin amerikkalaisissa keskusteluohjelmissa, julkkiskommenteissa ja kansalaisadressissa. Yhtiön Facebook-sivulla moni nuori on ehtinyt ilmoittaa ryhtyvänsä vaatemerkin boikottiin.

Varsin paljon näkyvyyttä amerikkalaismediassa on saanut toimitusjohtajan kommenteista syntynyt yhden miehen hyväntekeväisyyskampanja. Kalifornialainen Greg Karber antoi nettivideolla kodittomille käytettyjä Abercrombie & Fitch -luomuksia ja kehotti muita tuohtuneita samaan - ainakin video on levinnyt Yhdysvaloissa kulovalkean tavoin.

Toimitusjohtaja on reagoinut kasvavaan kuluttajanärään rauhoittelevalla kommentilla Facebookissa. Hänen mukaansa vanhat mietteet viime vuosikymmeneltä on irrotettu alkuperäisestä yhteydestään. Lupausta suuremmista naisten koista ei kuitenkaan liiennyt:

- A&F:n kohderyhmänä on useimpien muotivaatemerkkien tapaan tietty asiakassegmentti, Jeffries todensi.

Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä