Kulttuuri

Muotoilija Ilkka Suppanen: "Skandinaavinen design ajateltava uusiksi"

Muotoilija Ilkka Suppanen kaipaa päivitystä skandinaaviseen designiin. Pohjola voisi Suppasen mielestä olla edelläkävijä ekologisessa muotoilussa. Ilkka Suppasen uraa esittelevä näyttely avautuu huomenna Helsingissä.

Suppanen Ilkka 2008
Ilkka Suppanen

Joskus vastaus ongelmaan on lähempänä kuin aluksi huomaakaan. Muotoilija Ilkka Suppanen tuskaili aikansa etsiessään uuden valaisimen muotoa, kunnes hän vilkaisi roskakoriin ja valo syttyi hänen päässään.

– Varmaan kaikille on tuttu se tilanne, kun mitään ei synny. Piirrät jotain, rypistät paperin tolloksi ja heität roskiin. Ja sitten sen tajusin: valaisin onkin tuo paperitollo, eikä se skissi, jota olin siihen hahmotellut, Suppanen naurahtaa.

Ilkka Suppanen kasaa Helsingin Designmuseossa näyttelyä, joka esittelee hänen tuotantoaan reilun parin kymmenen vuoden ajalta. Näyttely liittyy ruotsalaiseen Torsten ja Wanja Söderbergin palkintoon, jonka Suppanen sai viime vuonna.

– Halusin näyttelystä vaalean ja kevyen. Vähän materiaaleja, paljon vaaleutta.

Suppanen Tollo Light
Tollo

Esillä on viitisen kymmentä esinettä: huonekaluja, valaisimia, kankaita ja muun muassa rannekello. Kaiken yllä leijuu tuhannesta ohuesta puulastusta kasattu installaatio "Wood cloud".

– Materiaali on jätepuuta ystäväni puusepänverstaalta. Lastut muodostavat veneen, ehkä viikinkilaivan muodon.

Ensin valloitettiin maailma, vasta sitten Suomi

Ilkka Suppasen ura sai lentävän lähdön. Hän perusti 90-luvun lopussa ystäviensä kanssa Snowcrash design -yhteisön, jonka kanssa painui maailmalle. Syntyi Nomad-tuolin ja Lentävä matto -sohvan kaltaisia kevyitä, liikuteltavia huonekaluja. Syntyi myös yhteys italialaisiin sisustusyrityksiin.

Ilkka Suppanen nojatuoli Nomad prototyyppi 1991
Nomad-tuoli Kuva: Rauno Träskelin

– Ensimmäinen näyttely oli vuonna 1997 Milanossa, josta Cappellini keksi Lentävän maton. Alkoi yhteistyö ja kansainvälinen ura. Toimimme siis hieman toisin kuin muut: menimme ensin maailmalle ja vasta sen jälkeen aloimme työskennellä suomalaisfirmojen kanssa.

Poikkeuksellisen strategian taustalla oli myös pakkorako. Suomessa elettiin vielä laman jälkivaiheita, eikä nuorille muotoilijoille ollut ylen määrin työtilaisuuksia. Suppanen osaakin eläytyä tämän päivän nuoren muotoilijan asemaan.

– Työtehtäviä on taas vähemmän. Kun nuori muotoilija tulee uutena markkinoille, ei hän voi olettaa, että asiat tapahtuvat samalla tavalla kuin edelliselle sukupolvelle. Toisaalta, en ole havainnut, että suomalaisfirmat olisivat pienentäneet muotoilubudjettiaan, päinvastoin. Yritykset alkavat ymmärtää muotoilun merkityksen.

"Tyylilliset määritelmät ovat kiusallisia"

Viittä kymmentä lähestyvälle Ilkka Suppaselle (s.1968) Designmuseon näyttely tarjoaa mahdollisuuden katsoa hieman taakse päin, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä.

– En ole lopultakaan muuttunut tekijänä paljoakaan. Keveys ja materiaaleilla kokeilu ovat olleet mukana alusta asti.

Everyday Holy Mug Muuto 2006
Muuto-muki

Hillityn vaalea ja harmoninen liitetään myös Suppaseen. Hän hyväksyy määreet, mutta muistuttaa, että tekemistä ohjaavat muut asiat

– Tyylilliset määritelmät tuntuvat jotenkin kiusallisilta. Tyyli ei ole tietoista. En missään nimessä pyri suunnittelemaan tuotetta niin, että käsialani tunnistetaan, Suppanen kavahtaa.

– En ole koskaan kokenut itseäni muodonantajana, vaan enemmänkin ajattelijana, joka suunnittelee asioita tulevaisuutta varten. Siinä muoto on yksi tärkeä osa, mutta ei se dominoiva.

Skandi-design ei ole ekologista

Muotoilija Ilkka Suppanen on myös osa klassista pohjoismaista muotoiluperinnettä. Hän kuitenkin korostaa, ettei kyse ole tyylisuunnasta, vaan ajattelumallista.

– Skandinaavinen design tarkoittaa tapaa tehdä laadukkaita tuotteita teollisesti niin, että jokaisella on niihin varaa. Hieno idea, jota muut ovat kopioineet.

– Kriittinen näkökulma asiaan on se, ettei se ole ekologisesti kestävää. Toivoisinkin, että skandinaavisen designin seuraava askel olisi kohti kestävää kehitystä.

Suppanen on kiinnostunut ekologiasta, kuten monet muutkin kollegansa. Samalla hän myöntää ristiriidan kestävän kehityksen ja uusia tavaroita suunnittelevan ammattinsa välillä.

– Tiedän, ettei rajallisia luonnonresursseja pitäisi käyttää niin paljon. Toisaalta ammattini on suunnitella uusia esineitä. Ehkä ratkaisu on siinä, että suunnittelenkin esineitä, joita joka tapauksessa tarvittaisiin, mutta suunnittelen ne niin, ettei niiden valmistamiseen käytetä uutta materiaalia.

 

Ilkka Suppanen Designmuseon Galleriassa 29.1. – 27.3.2016.

Tuoreimmat aiheesta: Kulttuuri

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä