Kulttuuri |

Muotoiluvaikuttaja Kristiina Lassus: Suomalainen muotoilu kaipaa potkua markkinointiin

Lassus on kuratoinut Habitaren Eko Design-näyttelyn.

Kristiina Lassus
Kristiina Lassus Kuva: M. Pirovano

Suomalaisella muotoilulla on kaikki edellytykset pärjätä kansainvälisillä markkinoilla, mutta monen asian pitäisi silloin olla kohdallaan, pohtii Ylen Kultakuume-ohjelman haastattelema Kristiina Lassus.

Lassus on suomalaissyntyinen sisustusarkkitehti ja muotoilija, joka työskentelee tällä hetkellä omassa toimistossaan Milanossa. Toimistonsa kautta hän suunnittelee muun muassa Intiassa ja Nepalissa valmistettavia mattoja.

Lassuksen uralta muistetaan erityisesti kuuden vuoden kausi Alessin designjohtajana. Hän on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi ja työskennellyt myös useissa sisustusarkkitehtitoimistoissa.

Lassus on parhaillaan Suomessa kuratoimassa Habitare-messujen Ekodesign-näyttelyä. Hänen mukaansa suomalaisten muotoilutuotteiden menestys maailmalla on kiinni muustakin kuin hyvästä suunnittelusta.

- Hinta on tietysti tärkeä tekijä, samoin malliston yksilöllisyys, materiaalin laatu, luettelee Lassus

Usein menestys kompastuu kuitenkin siihen, ettei tuotteiden myynti ja markkinointi ole tarpeeksi pitkäjänteistä.

- Tuote muotoillaan huolellisesti prototyypiksi asti, mutta sitten into tuntuu lopahtavan, analysoi Lassus suomalaista tuotantoprosessia.

Koivua ja graniittia väsymiseen asti

Lassus arvelee suomalaisten edelleen häpeilevän markkinointihenkisyyttä ja omien tuotteiden kehumista. Tosin uusi sukupolvi on pääsemässä tästä taakasta. Samoin nuoret tekijät eivät ole enää niin kiinni perinteisissä materiaaleissa, vaan tutkailevat avarammin mahdollisuuksia.

- Muistan omilta opiskeluajoilta, että alkoi välillä ahdistaa se pelkän koivun ja graniitin hehkuttaminen, naurahtaa Lassus.

Italiassa Lassus näkee hyvänä tuotanto- ja markkinointipuolen vankan osaamisen.

- Suomessa helposti luotetaan, että muotoilija vie homman loppuun asti. Muotoilija pitäisi vapauttaa omaan luovaan työhönsä, vaikka onkin hyvä, että hän suomalaiseen tapaan tuntee myös tuotantoprosessia, sanoo Lassus

Nuorille muotoilijoille Lassus antaa neuvon suhtautua nöyrästi ja yhteistyökykyisesti tuotannon ja markkinoinnin osaajiin. Yhteistyöllä syntyy tulosta.

- Ekologiset painotukset ovat nyt erityisen tärkeitä muotoilussa ja senhän suomalaiset osaavat.

Tuoreimmat aiheesta: Kulttuuri

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä