Kotimaa |

Navigaattori laskee kuljettajan verenpainetta

Navigaattorin käyttäminen vähentää kuljettajan stressiä ja epävarmuutta. Laajassa eurooppalaistutkimuksessa myös ylinopeuksien todettiin vähenevän.

Navigaattori kiinnitettynä auton ikkunaan.
Tutkimuksen mukaan ajantasaisella liikennetiedolla säästettiin sekä aikaa että polttoainetta Kuva: Johanna Vuonokari / Lehtikuva

Kuljettajan apulaitteista, kuten navigaattoreista, on selvää hyötyä. Esimerkiksi ajantasainen liikennetieto yhdistettynä ajokäyttäytymiseen säästää aikaa ja vähentää polttoainekulutusta. VTT:n koordinoimassa laajassa tutkimuksessa on selvitetty älylaitteiden käyttöä ajokäyttäytymiseen.

Erikoistutkija Petri Mustonen VTT:n Oulun yksiköstä koordinoi eurooppalaista laajaa tutkimusta, jossa neljän vuoden aikana lähes 3 000 kuljettajaa ajoi 10 miljoonaa kilometriä kahdeksassa Euroopan maassa.

Tutkimuksessa testikuljettajien älypuhelimista saatu tieto ajokäyttäytymisestä kerättiin yhteen ja analysoitiin. Testattavina palveluina olivat mm. navigointi, taloudellisen ajon tuki, ylinopeusvaroitus sekä ajantasainen liikennetieto. Tulokset auttavat jatkossa myös tavallista tienkäyttäjää.

- Kautta linjan kaikki palvelut, joita testattiin TeleFOT-projektissa lisäsivät ajomukavuutta ja turvallisuuden tunnetta. Muun muassa suurissa kaupungeissa pystyttiin välttämään ruuhkia ja myös polttoainesäästöjä saavutettiin, Mustonen kertoo.

Jokapäiväinen käyttö tuo helpotusta liikenteeseen

Navigaattoreiden kehittyessä apu kuljettajalle helpottuu ja liikennetiedon määrä kasvaa. Navigaattorit ovat monelle tienkäyttäjälle jo arkipäivää, mutta tietoa niiden todellisista vaikutuksista esimerkiksi liikenneturvallisuuteen ei ole aiemmin ollut saatavilla.

Suurin hyöty saadaan kun ajamista auttavien apulaitteiden käyttö on jatkuvaa. Tutkimukseen osallistuneiden käyttäjien ennakko-odotukset liikennepalveluista olivat aluksi korkealla. Osa kuljettajista oli aluksi pettyneitä, kun hyödyt tulivatkin esiin vasta pidemmän ajan myötä.

Lopulta huomattiin, että mitä pidempään palveluja käytettiin, niin sitä selvemmin niiden hyödyt koettiin ja sitä tyytyväisempiä kuljettajat olivat.

Kommentoi aihetta (2 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Nuukki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mitä eikö kukaan ole vielä kommentoinut, että nykyään ei osata suunnistaa ilman apua, minun nuoruus ja talvisota?

  • Hankolainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei tee järkeä ajaa muualle kuin kotien ja laspien sekaan ?

    Rekoilla ajetaan jatkuvasti jopa 100km/h omakotikaduilla ,kouluilla ja kerrotaloilla missä 40km/h ,missä laki ja seuranta ,onko sallittua ?

    Päivittäisivät ,onihmisiä ,asukkaita ,lapsia ja koteja huomiovaa satama toimintaa Suomessa kuten Kotkaa , Vuosaarta,Turkua jolla ohikulkutiet ,tunnelit ..!

    Ohjasivat rekat tulemasta Hankoon muualle kotien ja lasten sekaan ajamaan kuin hullut ennenkuin ohikulkutiet ja kevyeen liikkenteen alikulkutiet tehty kaikille tuhansille asukkaillle asukkaille ja sadoille lapsille !

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Politiikka

105 kannatti ja 92 vastusti – näin kansanedustajat äänestivät avioliittolaista

Grafiikka

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä