Lahti

Ollaanko junavuoroja karsimassa vastoin lakia? – Asiantuntijat jätetty kuulematta kokonaan

Liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n suunnitelmissa puolittaa Lahti–Riihimäki-junavuorot on unohdettu kysyä asiantuntijoiden mielipidettä. Uudenmaan ELY:n mukaan valmistelussa on toimittu lainvastaisesti.

Matkustaja astelee z-junaan.
Kuva: Hanna Lumme / Yle

VR on ilmoittanut karsivansa Lahti–Riihimäki-junavuoroja merkittävästi. Käytännössä vuoroista jäisi ajamatta noin puolet maaliskuun lopusta alkaen.

Uudemaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikön Minna Weurlanderin mukaan vuorojen vähentäminen kirpaisee kaikkein ankarimmin koululaisia ja työmatkalaisia. Näin merkittävään junavuorojen riisumiseen myös ELY-keskuksella olisi ollut sanansa sanottavana.

– Työmatkaliikennettä ei voi korvata bussiliikenteellä monestakin syystä. Jos ajettaisiin kaikkien asemien kautta, tulisi todella pitkät kiertomatkat ja matka-aika kasvaisi huomattavasti. Liput bussien ja junien välillä eivät myöskään ole yhteensopivia, Weurlander summaa.

Emme ole päässeet esittämään meidän näkemystä

– Minna Weurlander

ELY-keskus ei ole kuitenkaan päässyt sanomaan asiaansa, vaikka lain mukaan junavuoroja karsittaessa viranomaisia pitäisi kuulla asiassa.

– Emme ole olleet missään neuvotteluissa. Laki velvoittaa yhteistyöhön, mutta emme ole päässeet esittämään meidän näkemystämme asiasta, Weurlander toteaa.

Weurlanderin mukaan junavuorojen merkittävää vähentämistä on tehty liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n palaverihuoneissa, vaikka ELY-keskukselta sekä kuntien toimivaltaisilta viranomaisilta olisi voinut löytyä ehdotuksia, joilla mittavilta junavuorojen vähentämisiltä olisi vältytty.

– Vaikka valtio vähentää rahoitustaan VR:lle, ei ole edes kysytty, olisivatko esimerkiksi Lahti tai Riihimäki halunneet maksaa itse, jotta vuoroja ei näin radikaalisti vähennettäisi, Weurlander pohtii.

Asia nousee esille eduskunnassa

Kannattamattomat junavuorot ovat olleet kallis menoerä valtiolle.

– VR on velvoitettu ajamaan kannattamatonta raideliikennettä 20 miljoonan euron tappiolla vuosittain. Valtio on sen päälle tukenut 12 miljoonalla eurolla, joten 32 miljoonaa euroa on kannattamattoman raideliikenteen kustannus vuosittain, kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.) toteaa.

Kansanedustaja Mika Karin (sd.) mukaan junavuorojen merkittävää vähentämistä ei voi perustella pelkästään rahalla.

Aion ainakin tehdä kirjallisen kysymyksen

– Mika Kari

Työmatkustamisen vaikeuttamisesta koituu hänen mukaansa haittaa koko yhteiskunnalle.

Mika Kari on myös huolissaan, koska hänen mukaansa junavuorojen vähentämissuunnitelmat on tehty ilman viranomaisyhteistyötä.

– Nyt on tehtävä kaikki mahdollinen. Itse aion ainakin tehdä kirjallisen kysymyksen asiasta eduskunnalle, koska on tullut esiin väite, että ministeriö ei ole toiminut tässä asiassa lain mukaan, Kari toteaa.

Tuoreimmat aiheesta: Lahti

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä