Oluen laimentaminen pelastaisi satoja ihmishenkiä
Oluen laimentaminen vähentäisi tuntuvasti alkoholin aiheuttamia kuolemia. Tuore tutkimus kertoo, että alkoholin kulutus vähenisi selvästi, jos ruokakaupoissa myytävä olut ja siideri laimennettaisiin Ruotsin tapaan enintään 3,5 prosentin vahvuiseksi.
Oluen laimentaminen nousi jälleen esiin, kun peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson väläytti ajatusta toissa viikolla. Ministeri saa nyt tukea tutkimuksesta, jonka ovat tehneet Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Karolinska Institutet ja Itä-Suomen yliopisto.
Tutkimuksen mukaan kaupassa myytävän oluen laimentaminen ja keskioluen siirtäminen Alkoon vähentäisi alkoholin kulutusta yhdeksän prosenttia ja säästäisi 350 ihmishenkeä vuodessa. Vaikutus olisi merkittävä, koska esimerkiksi liikenteessä kuolee vuosittain noin 300 suomalaista.
- Oluen saatavuus vähenisi, jolloin kulutus pienenisi ja kansanterveydelliset haitat vähenisivät, sanoo tutkimusta tehnyt ylijohtaja Aki Kangasharju Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta.
- Myös alkoholista johtuvat sairaudet vähenisivät, samoin poissaolot työstä.
Perustana Ruotsin kokemukset
Tutkimus perustuu havaintoihin siitä, miten kaupassa myydyn oluen laimentaminen vaikutti Ruotsissa 70-luvun lopussa. Kangasharjun mukaan maiden välille ei olla kuitenkaan vetämässä yhtäläisyysmerkkejä.
- Käytämme Ruotsin 70-luvun reformia suuntaa antavana tapauksena, hän selittää.
Tutkimuksen perusteella tämän päivän Suomessa alkoholinkulutus ei vähenisi yhtä paljon kuin aikanaan naapurimaassa.
- Ruotsissa lopetettiin 70-luvulla keskioluen myynti koko maassa, myös alkoholiliikkeissä. Emme oleta, että Suomessa tapahtuu näin, vaan keskiolutta saisi edelleen Alkoista, jolloin vaikutus ei voi olla Suomessa yhtä suuri, selittää Kangasharju.
Tutkijat tyrmäävät olutrallin kiihtymisen
Laimennuspuheista kimpaantunut Panimoliitto on varoittanut, että oluen lantraus lisäisi oluen tuontia ulkomailta. Tutkimuksen perusteella olutralli ei kiihtyisi.
- Suomen väestön keskipiste on Hämeenlinnassa, emmekä usko että Hämeenlinnasta haluttaisiin lähteä tämän takia Tallinnaan ostamaan olutta, sanoo Kangasharju.
- Suomessa keskimäärin 90 prosenttia ihmisistä asuu lähempänä kuin kymmenen kilometrin päässä Alkosta. Kyllä ihmiset ennemmin menevät Alkoon kuin Tallinnaan.
Valtion kirstu lihoisi?
Kangasharju ei myöskään usko, että oluen laimentaminen saisi ihmiset siirtymään vahvempiin juomiin. Ruotsissa vahvemman oluen suosiota selittää Kangasharjun mukaan se, että keskioluen valmistaminen loppui kokonaan kymmeneksi vuodeksi.
- Voi kysyä, miksi Suomessa mentäisiin nelosolueen, kun tällä hetkellä Suomesta saa yhtä lailla nelos- ja kolmosolutta, ja silti ihmiset juovat keskiolutta enemmän. Emme usko, että kovin mittavissa määrin mentäisiin suoraan vahvaan olueen.
Oluen laimentaminen voisi lihottaa myös valtion kirstua, sillä tutkimuksen mukaan Alkossa myytävän oluen, siiderin ja long drink -juomien kysyntä lisääntyisi.
Yhtälö on mahdollinen, koska oluen ja siiderin myynti vähenisi tutkimuksen mukaan ruokakaupoissa enemmän kuin se kasvaisi Alkossa. Kulutetun oluen keskimääräinen alkoholipitoisuus siis alenisi.
Tuoreimmat aiheesta: Terveys
Äiti viittoilee, isä ei
Kuurot ja huonokuuloiset lapset ja nuoret haluavat olla mukana porukassa. He eivät halua tulla määritellyiksi vain kuulonsa kautta. Myös vanhempien viittomakielen taitaminen olisi tärkeää.
Ostan kondomeja, näkeekö joku?
Kondomikirjailija Tiia Aarnipuu kehottaa valmistajia käyttämään enemmän mielikuvitusta. Miten olisi kondomi, johon voi piirrellä tai kumi senttimitalla?
Osteoporoosilääke voi altistaa murtumille
Luukadon hoidossa käytettävät lääkkeet voivat altistaa harvinaisille reisluumurtumille, kertoo tuore tutkimus. Vuosia jatkunut lääkitys lisäsi murumariskiä moninkertaiseksi.
Kalansyönnin hyödyt peittoavat ympäristömyrkkyjen haitat
Paljon kalaa syövä ammattikalastaja kuolee sydän- ja verisuonitauteihin harvemmin kuin muu väestö. Kaloista elimistöön kulkeutuvat ympäristömyrkyt eivät näytä vaikuttavan kuolleisuuteen.
Allergianeuvoja: "Nykypäivän antihistamiinit eivät aiheuta väsymystä"
Siitepölyallergikot ovat saaneet tänä keväänä tuta varsin kovia allergiaoireita. Monet siitepölystä oireita saaneet ihmiset ovat valitelleet, että jotkin antihistamiinit tuntuvat väsyttävän. Allergia ja astmaliiton allergianeuvoja kuitenkin toteaa, että uuden sukupolven antihistamiinit eivät väsytä, vaan itse allergiaoireet aiheuttavat väsymystä.
Korvien tinnitus voi hellittää ryhmäterapialla
Hetkellisestä tinnituksesta kärsii joka toinen ihminen jossain vaiheessa elämäänsä.
Rahanpuute estää polion kitkemistä maailmasta
Poliota esiintyy enää vain Nigeriassa, Pakistanissa ja Afganistanissa. Intiasta tauti hävitettiin tänä keväänä.
Selkäongelmat kuriin työasentoja vaihtamalla
Staattinen istumatyö on yksi selkävaivoille altistavista tekijöistä. Kiinnostus seisomatyötä kohtaan onkin kasvanut parin viime vuoden aikana.
Valiokunta kieltäisi itsepalvelusolariumit kokonaan
Hallituksen aiemman esityksen mukaan palvelujen tarjoajan tulisi huolehtia siitä, etteivät alaikäiset käytä solariumia.
Auringon UV-säteily lisääntyy
Suomessa on vain kuusi mittauspistettä. Lisääntyvän UV-säteilyn myötä haluttaisiin uusia mittareita varsinkin Kaakkois-Suomeen ja länsirannikolle, mutta laiteinvestointeihin ei ole rahaa.

Kommentoi aihetta
(0 kommenttia)
Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.
Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.
Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.
Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.