Kotimaa |

Oppilaat digimaailmassa kuin kalat vedessä, opettajien taidot jääneet jälkeen

Koulujen penkit täyttää uuden teknologian aikakaudella syntynyt sukupolvi, joka on kotonaan uuden tekniikan ja palveluiden parissa. Monella opettajalla nykytekniikka sen sijaan ei ole hallussa, eikä digitaidoista järjestetä yhtenäistä täydennyskoulutusta.

Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Kaikissa suomalaiskouluissa ei ole kunnolla valmistauduttu diginatiivin sukupolven opetukseen.

Suomalaiskoulut on vallannut uuden teknologian aikakaudella syntynyt ns. diginatiivi sukupolvi, mutta monien opettajien tietotekniikkataidot ovat vielä huteralla pohjalla.

Erot koulujen välillä ovat suuria, eikä opettajille ole tarjolla yhtenäisiä mahdollisuuksia täydennyskoulutukseen.

Tampereen normaalikoulua käyvien Roopen, Aleksin ja Katariinan käsitykset opettajien digitaidoista eivät ole mairittelevia.

– Laitteet löytyy, mutta opettajat eivät osaa käyttää niitä.

– Ne pitäisi laittaa jollekin kurssille, jos ne sitten oppisivat jotain.

– Aika heikkoa on.

Oppilailla on selkeä näkemys hyvästä digiajan opettajasta.

– Se osaa käyttää laitteita. Se tekee tunnista mielenkiintoisemman, kuin jos opettaja puhuu vain edessä ja sen jälkeen tehdään tehtäviä paperille. Niin, että kaikki oppilaat olisivat mukana siinä jutussa ja se koko tunti kiinnostaisi.

Digitaidot yhtä tärkeitä kuin lukutaito

Professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta arvioi, että kaikille ei vielä oikein ole kirkastunut, että maailma ympärillä on muuttunut ja että siihen on reagoitava.

– Yleistilanne on liikaa sellainen, että ollaan joko asian puolesta tai vastaan. Ei ymmärretä, että tämä on sellainen fakta, joka on läsnä ja tulee kouluihin nuorten kautta. Ja siihen on vain reagoitava, jotta vuorovaikutus nuoriin on terveellä pohjalla.  

Jos koulu ei ole pysy mukana tieto- ja viestintäteknologian vauhdissa, kasvaa digikuilun vaara myös nuorten välillä, muistuttaa Välijärvi. Digitaidot ovat nykymaailmassa yhtä tärkeitä kuin perinteinen lukutaitokin.

– Osalta nuorista, jotka eivät ole digimaailmassa mukana, puuttuvat ihan työelämässäkin tärkeät perustaidot. Tämän digilukutaidon varmistaminen on tärkeä perusopetuksen tehtävä. Sen puuttuminen on nykymaailmassa yhtä kohtalokasta kuin perinteisessä maailmassa oli lukutaidon puute.

Opettajien täydennyskoulutuksen tarve  on suuri, mutta oppia on tarjolla vaihtelevasti. Opetusneuvos Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä peräänkuuluttaakin opettajien koulutukseen yhtenäistä linjaa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Poliisi: Kuopiossa surmattujen lasten isä sai tiedon viranomaisilta – äitiä puhutettu

Video: Kynttilöitä kadunvarrella.
0:30

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä