Häme |

Oppilas on mieluummin tyhmä kuin hikipinko

Suomalaiskouluja vaivaa edelleen onnistumisen pelko. On turvallisempaa olla kasin poika kuin kympin poika, sanoo yläkoulun opettaja. Edelleen etenkin pojat alisuorittavat, koska ryhmässä on helpompaa mokata tai pelleillä kuin onnistua ja kantaa hikipinkoleimaa. Alisuorittaja suojeleekin itseään ympäristönsä paineilta.

Lyseon koulun oppilas täyttämässä mokienkeruulomaketta
Koululaisilta kerätään mokamuistoja syksyllä julkaistavaa Mikä moka -kirjaa varten. Kuva: Nina Keski-Korpela / Yle

Hämeenlinnan Lyseon koulun 8 C -luokan oppitunnilla äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Hanna Sulanderkin kannustaa täyttämään paperille edes jotain. Hänen suhtautumisensa epäonnistumiseen luokassa on kannustava.

- Ei se ole vakavaa, virheistä oppii. Ilmaisutaidon taustallani tiedän, että moka on lahja. Itsekin häslään esimerkinomaisesti ja luokassa on aika rento ilmapiiri.

Sulander toivookin, että ne ajat olisivat jo ohi, jolloin luokissa ei uskallettu viitata väärän vastauksen pelossa.

- Kun joku vastaa jotenkin väärin, sanon, että toi oli ihan loistava virhe. Itsekin kuulen samalla, miten oppilas ajattelee sen asian. Tärkeintä on vastata edes jotain, että päästään eteenpäin.

"Hikari" on pahempi kuin "tyhmä"

Oppilas saattaakin jättää viittaamatta siksi, että välttyisi hikarin maineelta, arvioi Sulander.

- Menestymisen paineet ovat koulussa suuret, mutta siitä vedetään pikemminkin herja, että on huono tai ei osaa. Siitä tulee suojautumiskeino. Nykyään on nolompaa menestyä ja olla hyvä, varsinkin jos luokan henki menee vinoutuneeksi. Opettajana näkee, että on ysin, kympin oppilaita, mutta sitä ei uskalleta näyttää. On helpompi mokata kuin onnistua, ryhmäpaineen takia.

On turvallisempaa olla kasin poika kuin kympin poika.

– Hanna Sulander

Sulanderin mukaan sukupuolten välillä on eroja: kympin tyttöä ei välttämättä kiusata, mutta kympin pojalla voi olla haastavampaa.

- Sen takia usein hyvät pojat eivät viittaa niin paljon kuin voisivat, tai jopa eivät viittaa ollenkaan, tavallaan vetäytyvät kuoreensa. On turvallisempaa olla kasin poika kuin kympin poika.

- Ehkä tytöillä ei ole ihan samanlaista painetta, luokassa saattaa tosin kuulla hikari-huutelua, jos joku viittaa usein. Oppilaat leimaavat keskenään toisensa hyvin äkkiä, vaikka menestyminen eri oppiaineissa saatta vaihdella tosi paljon, hän sanoo.

Yritä edes!

Epäonnistumisen pelkopeikkokin vaanii silti. Hanna Sulanderin mukaan kouluissa pitäisikin enemmän kannustaa yrittämään.

- Onnistumista kyllä korostetaan ja sitä onnistumisen painetta on koulussa niin paljon, että mielestäni on tärkeämpää rohkaista yrittämään, silläkin uhalla, että jokin menisi pieleen. Ei palauta tyhjää koepaperia, vaan pitäisi yrittää edes jotain, eikä luovuttaa heti ja sillä ruokkia huonoa minäkäsitystä tai itsetuntoa.

Murrosikään ylipäätään kuuluu epävarmuus siitä, millainen on ja kelpaako. Nuorilla on korostunut hyväksytyksi tulemisen tarve, varsinkin omassa vertaisryhmässä, sanoo Sulander.

Monella ei ole kiinni kyvystä, vaan motivaatiosta tai asenteesta, ja kaikki ovat hyviä siinä, mistä ovat innostuneita.

– Hanna Sulander

- Toisilla luokilla täytyy ihan hirveästi pönkittää ja korostaa, että luottakaa itseenne, te osaatte. Itse olen tehnyt läpinäkyväksi, että teidän ongelmanne ei ole se, ettette osaa, vaan että ette usko osaavanne.

- Epävarmuus saattaa ilmetä myös röyhkeytenä ja öykkäröintinä, joka ehkä näyttäytyy muille itsevarmuutena, mutta se onkin vain epävarmuuden peittämistä. Varmaan valtaosa nuorista voi kuitenkin hyvin myös tässä suhteessa, sanoo Sulander.

Sulanderin luokan liitutaululla on motto: "Kyky on se, mitä pystyt tekemään, motivaatio ratkaisee sen, mitä teet, ja asenne ratkaisee, kuinka hyvin teet sen."

- Se kiteyttää tosi hyvin tätä koulumaailmaakin, monella ei ole kiinni kyvystä, vaan motivaatiosta tai asenteesta, ja kaikki ovat hyviä siinä, mistä ovat innostuneita.

Keskustele uutisesta 61 kommenttia

Tuore yhdysvaltalaistutkimus kertoo, että tyttöjä ja poikia kehutaan eri tavoin. Pojat saavat vanhemmiltaan tyttöjä enemmän kiitosta siitä, mitä he tekevät. Tyttöjä kehutaan siitä, millaisia he ovat. Otatko huomioon, millä tavalla itse kehut tyttöjä ja poikia? Voiko lasten kehitystä muokata erilaisilla kehuilla?

Siirry keskusteluun

Tuoreimmat aiheesta: Häme

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä