Kotimaa |

Osa kouluista uhkaa tipahtaa digivauhdista

Jossain kouluissa pohditaan, saako älypuhelimia käyttää oppitunnilla. Toisissa kouluissa mobiiliteknologia on valjastettu opetuskäyttöön.

Oppilas käyttää kännykkää historiankirjan päällä.
Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Koulujen digitaalisissa valmiuksissa on isot erot. Monen koulun on ollut vaikea pysyä digivauhdissa mukana, kun älypuhelimet ja muut mobiililaitteet ovat yleistyneet nopeasti.

– Internetistä on tullut yhä pienempien lasten arkipäivää, kun mobiiliviestintä on lisääntynyt ja tablettien hinnat laskeneet, kertoo mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilainen Tampereen yliopistosta.

– Kouluissakin mobiililaitteet pitäisi ottaa mahdollisuutena eikä uhkana.

Tampereen yliopiston normaalikoulun lehtori Mikko Horila käy usein kouluttamassa myös muissa kouluissa.

– Erot ovat valtavat. Jossain kouluissa ollaan todella pitkällä, mutta samaan aikaan on kouluja, joissa taloudelliset ja tekniset voimavarat on jouduttu keskittämään muualle. Niissä kouluissa ollaan digitaalisessa opetuksessa kaukana siitä, missä pitäisi olla.

Pulpetin päälle mahtuvat sekä kirja että kännykkä

Tampereen yliopiston normaalikoulun 5.A - luokalla on alkamassa historian tunti. Oppilaat kaivavat oppikirjan lisäksi esiin myös älypuhelimen tai tabletin. Jos omaa laitetta ei ole, luokan seinustalla on latauksessa useita mobiililaitteita.

Historian kotiläksyt kuulustellaan tällä tunnilla mobiiliteknologialla.

– Lasten digitaidoissa saattaa olla eroja, mutta innostus ja motivaatio ovat yleensä korkealla. Koska into oppia uutta on kova, se antaa opettajalle otollisen maaperän tasoittaa näitä eroja, kertoo opettaja Mikko Horila.

Monelle opettajalle digimaailman nopea muutos on vaikea sulattaa. Uusien opetusmenetelmien ja uusien laitteiden käyttöönotto vaatii sekä lisää koulutusta että henkilökohtaista rohkeutta.

–  Tämä vaatii opettajalta uudenlaista asennoitumista ja valmiutta ottaa pieniä riskejä. Et voi tietää kaikkea, mitä tunnilla voi tulla vastaan, kun otat käyttöön tällaiset laitteet.  

–  Opettajan on pakko mennä välillä vähän heikoille jäille. Joskus varmaan vähän jalat kastuvat, mutta yleensä päästään sen järven ylikin, kuvailee Horila.

Mediakriittisyys yhä tärkeämpää

Vaikka oppilailla on usein paremmat tekniset digitaidot kuin opettajilla, opettajilla on aikuisen osaaminen median toiminnasta.

– Internetkin on media, muistuttaa mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilainen.

– Mobiiliteknologian edetessä mediakriittisyys on entistäkin tärkeämpää. Monen nuoren on vaikea esimerkiksi erottaa uutinen ja mainos toisistaan. Siinä on aikuisen ymmärrys ja tuki tarpeen.

Kotilainen harmittelee, että keskustelu näyttää joissain kouluissa juuttuneen siihen, saako oppitunneilla käyttää kännykkää vai ei.

– Minusta kouluissakin pitäisi pikemminkin ajatella, miten oppilaat ja opettajat voivat yhdessä opetella digitaalisia taitoja.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä