Kotimaa |

Osapuolet Kehäratakeskustelusta: Oikeudenkäynti haluttiin välttää

Liikennevirasto ja Lemminkäinen kertovat, että Kehäradan rakennusten pohjavesiongelmista käytiin pitkiä neuvotteluja ja oikeudenkäynti haluttiin välttää. Liikennevirasto aloitti eilen torstaina selvityksen siitä, sisältyykö rakennusurakkaan virka-aseman väärinkäyttöä tai epäasiallisia sopimuksia.

Liikennevirasto käynnisti torstaina selvityksen siitä, minkälainen rooli virkamiehellä on ollut Kehäradan lisä- ja muutostöiden maksuista ja sisältyykö kauppoihin puolueellisia kytköksiä.

Rakennussuunnitelman mukaan Kehäradan itäiseen suuaukkoon piti tehdä vesitiivis kaukalo. Pohjavesi pääsi valumaan kaivantoon, mistä seurasi pohjaveden lasku, mikä taas aiheutti maaperän ja rakennusten painaumia. Lemminkäisen mukaan vesivuoto johtui kallion rikkonaisuudesta, mutta työmaaorganisaation ja asiantuntijoiden mielestä kysymys oli työvirheestä.

Liikenneviraston tiedotteen mukaan pohjavesiongelmien kustannusjaoista ja vastuista neuvoteltiin pitkään ulkopuolisten asiantuntijoiden voimin. Tarkoituksena oli Liikenneviraston mukaan välttää oikeudenkäynti, joka olisi lisännyt lisäkustannuksia ja viivyttänyt aikataulua entisestään. Neuvottelut johtivat Liikenneviraston mukaan molempia osapuolia tyydyttävään kompromissiratkaisuun. Liikennevirasto maksoi Lemminkäiselle lisä- ja muutostöistä yhteensä 1,85 miljoonaa euroa.

Lemminkäiseltä sanotaan, että kyseessä oli näkemysero, joka saatiin hoidettua sovussa. Lemminkäisen mukaan lisä- ja muutostyöt eivät olleet poikkeuksellisen suuria rakennusurakan kokonaisuutta ajatellen.

Lemminkäisen mukaan ratkaisun pitkittyminen nosti kummankin osapuolen kustannuksia. Liikenneviraston korvaus maaliskuussa oli Lemminkäisen mukaan vähemmän kuin tämä aluksi vaati, ja urakka oli yhtiölle tappiollinen.

Asia nousi julkisuuteen eilen, kun Rakennuslehti kirjoitti mahdollisista epäselvyyksistä, jotka liittyvät Kehäradan rakennuskauppoihin.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä