Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.3.2017 (tv)

Kunnanvaltuustot päättävät kouluista ja opetuksesta. Kehtiysvammaisen on vaikea löytää työtä, josta maksetaan oikeaa palkkaa. Vapaaehtoiset ompelivat vaatteita keskosvauvoille. Säätiedot. 

Lauantai 25.03.2017 (radio)

 

Earth Hour

Ympäristöjärjestö WWF järjestää Earth Hour -tapahtuman. Kuva: WWF

Lauantaina vietetään Earth Hour -tapahtumaa. Se on ilmastotapahtuma, jonka aikana valot sammutetaan tunniksi kello 20.30. Valot sammuvat esimerkiksi Helsingin Finlandia-talosta, Jyväskylän Vesilinnasta ja Turun jokivarresta.

Earth Hour -tapahtuman järjestäjä on ympäristöjärjestö WWF. Se toivoo, että Earth Hour saa ihmiset ajattelemaan ympäristöä. Yksi teema on tänä vuonna ruoka. Esimerkiksi lihan kasvattaminen rasittaa ympäristöä.

Earth Hour -tapahtumaa vietetään joka puolella maailmaa. Valot sammuvat esimerkiksi Eiffel-tornista Pariisissa.

Euroopan unioni

Juha Sipilä allekirjoittamassa julistusta Roomassa lauantaina.
Myös Suomen pääministeri Juha Sipilä osallistui EU:n juhliiin Roomassa. Kuva: Tiziana Fabi / AFP

Euroopan unioni on täyttänyt 60 vuotta. Euroopan unionin kehittyminen alkoi, kun 6 maata allekirjoitti Rooman sopimuksen vuonna 1957. Nykyään Euroopan unionissa on mukana 28 maata.

EU-maiden johtajat juhlivat unionin syntymäpäivää lauantaina Roomassa. Juhlassa olivat mukana kaikkien EU-maiden johtajat, paitsi Britannian pääministeri Theresa May. May ei osallistunut juhlaan, koska Britannia aikoo erota EU:sta.

Jussi-palkinnot

Parhaan miespääosan Jussi-patsaan vastaanotti Jarkko Lahti elokuvasta Hymyilevä mies
Näyttelijä Jarkko Lahti sai Jussi-palkinnon. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Viime vuoden parhaat suomalaiset elokuvat on valittu. Niille annettiin Jussi-palkintoja. Jussi on Suomen Oscar.

Viime vuoden paras suomalainen elokuva on "Hymyilevä mies". Elokuva kertoo oikeasta tapahtumasta vuonna 1962. Silloin nyrkkeilijä Olli Mäki pääsi nyrkkeilemään siitä, tuleeko hänestä maailmanmestari. Mäki epäonnistui ja hävisi, mutta se oli Mäen elämän onnellisin päivä. Syynä oli rakkaus.

"Hymyilevä mies" sai yhteensä 8 Jussi-palkintoa. Palkinto annettiin esimerkiksi elokuvan ohjaajalle Juho Kuosmaselle ja näyttelijä Jarkko Lahdelle, joka esittää elokuvassa Olli Mäkeä.

Kesäaika

Kuvassa havainnollistetaan kesäaikaan siirtyminen kellon viisarein. Kello kolmelta aamuyöllä kelloja siirretään tunnin verran eteenpäin.
Sunnuntaina aamu tulee nopeasti, kun tunti kello 3:n ja 4:n välilä hypätään yli. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Sunnuntaina alkaa kesäaika.

Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kelloja siirretään tunti eteenpäin. Tunti kello 3:n ja kello 4:n välillä hypätään yli. Tämän takia yöjunat ja yöbussit ovat sunnuntaiaamuna tunnin myöhässä.

Takaisin normaaliaikaan eli talviaikaan siirrytään lokakuun viimeisenä sunnuntaina.

Talvinen sää

Sää pilviä
Talvi väistyy vähitellen. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Sunnuntai on lämmin ja tuulinen päivä. Etelässä lämpötila voi nousta noin 10 asteeseen, mutta kovan tuulen takia ilma ei tunnu lämpimältä.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi kertoo, että ensi viikolla lämpötila taas laskee ja sää on vielä melko talvinen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä