Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 21.4.2017 (tv)

Maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätöksissä on enemmän virheitä kuin ennen. Tampereella Vapriikki-museossa tavaroita Kiinan Kielletystä kaupungista. Tutkijat seuraavat Ilpo-linnun lentoja. Sää jatkuu kylmänä. 

Lauantai 22.4.2017 (radio)

Halonen: Tauko pakkopalautuksiin

Presidentti Tarja Halosen avauspuhe seminaarissa Helsingin yliopistolla
Presidentti Tarja Halonen. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Presidentti Tarja Halonen sanoo, että Suomen täytyy lopettaa turvapaikanhakijoiden pakkopalautukset maihin, joissa on konflikteja. Halonen puhuu Syyriasta, Afganistanista ja Irakista.   

Halonen sanoo, että Suomen viranomaisten täytyy käydä katsomassa, mikä konfliktimaiden tilanne on. Sen jälkeen Suomi voi miettiä pakkopalautuksia uudelleen. 

Päivi Nerg sisäministeriöstä sanoo, että Suomi saa koko ajan luotettavaa tietoa konfliktimaiden tilanteesta. Tietojen perusteella viranomaiset ja tuomioistuimet ovat päättäneet, että Suomi voi palauttaa ihmisiä Afganistaniin ja Irakiin, mutta ei Syyriaan. Poliisit tottelevat tuomioistuinten päätöksiä, kun he palauttavat ihmisiä, jotka eivät halua lähteä Suomesta.

Tiedemarsseja maailmalla ja Suomessa

mielenosoittajia ja kylttejä
Tiedemarssi Sydneyssä Australiassa. Kuva: DAVID MOIR/EPA

Eri puolilla maailmaa on tänään lauantaina yli 600 tiedemarssia. Myös Helsingissä oli tiedemarssi, jossa oli mukana satoja ihmisiä. Tutkijat, opiskelijat ja muut tieteen ystävät halusivat näyttää, että he ovat tieteen puolella luuloja ja valheita vastaan.

Helsingin marssi loppui Senaatintorille. Sen jälkeen Helsingin yliopistolla oli luentoja, joita kaikki saivat mennä kuuntelemaan. Luennoilla tutkijat kertoivat esimerkiksi aivoista ja maailmankaikkeudesta.   

Ensimmäiset tiedemarssit järjestettiin USA:ssa.

Onko hiusväri turvallista?

Hiuksia värjätään.
Hiuksia värjätään. Kuva: Mikko Koski / Yle

Moni ihminen miettii, onko turvallista värjätä hiuksia. 

Jotkut tutkijat ajattelevat, että hiusväreistä tulee ehkä syöpää. Sitä ei kuitenkaan ole todistettu, vaan asiaa pitää tutkia lisää. Myös Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että ei ole luotettavaa arviota siitä, voiko hiusväreistä saada syövän. EU sanoo, että on parempi, jos alle 16-vuotiaat eivät värjää hiuksia, varmuuden vuoksi.  Ainakin hiusväri lisää ihmisen kemikaalikuormaa.

Suomalaiset värjäävät hiuksia kotona enemmän kuin muut eurooppalaiset. 

Pöly pois kaduilta

Kadunlakaisukone tulee kohti
Hiekka harjataan kadulta. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Keväällä pestään kaupunkien katuja. Kaduilta kerätään pois hiekka, jota niille levitettiin talvella, kun oli liukasta. Nyt hiekka ja pöly lentävät ilmassa ja ihmiset hengittävät pölyä.

Hiekka kerätään talteen ja se käytetään rakennustöihin. Kaduille hiekkaa ei voi levittää uudestaan, koska se on likaista. Hiekan peseminen on kallista.

Pekka Myllykoski kuollut

Pekka Myllykoski
Pekka Myllykoski. Kuva: Jukka Ritola / Lehtikuva

Muusikko Pekka Myllykoski on kuollut. Myllykoski kuoli syöpään lauantaiaamuna. Hän oli 57-vuotias.

Pekka Myllykoski oli Freud Marx Engels & Jung -kantriyhtyeen laulaja. Myllykoski myös teki sanoja yhtyeen lauluihin.   

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä