Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 28.4.2017 (tv)

Hallitukseen tulee 3 uutta ministeriä. Suomen somalialaiset ovat kehittäneet sairaanhoitoa Somalimaassa. Rauhanorkesteri konsertoi ensimmäistä kertaa Suomessa. Tampereen Tappara on jääkiekon Suomen mestari. Suomella on pian syntymäpäivä.

Perjantai 28.4.2017 (radio)

Suomen talous näyttää piristyvän

Ihmisiä rullaportaissa.
Valtiovarainministeriö sanoo, että kulutuksen kasvu kertoo ihmisten luottamuksesta talouteen. Se näkyy muun muassa kaupoissa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Valtiovarainministeriö on nostanut ennustetta Suomen talouskasvusta.

Ministeriö ennustaa, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 1,2 prosenttia. Joulukuussa ennuste oli noin prosentin.

Hallitus on arvioinut, että sen tavoitteet toteutuvat, jos Suomen talous kasvaa 2 prosenttia.  Hallitus tavoittelee 72 prosentin työllisyysastetta. Työllisyysaste on työllisten prosenttiosuus väestöstä. Maaliskuussa työllisyysaste oli 69,2 prosenttia.

Kuolleisuus ylitti syntyvyyden

Seinäjoen hautasmaalla riittää vielä tilaa.
Suomessa kuoli viime vuonna 53 923 ihmistä. Kuva: YLE / Vesa Ylipelkonen

Syntyneiden määrä on jäänyt ensimmäistä kertaa pienemmäksi kuin kuolleiden määrä. Tilastokeskus kertoo, että viime vuonna kuoli lähes 54 000 ihmistä, mikä on suurin määrä sotavuoden 1944 jälkeen.

Aiemmin vastaavaa on nähty vain sisällissodan ja talvisodan aikana vuosina 1918 ja 1940.

Vaikka lapsia syntyy vähemmän, Suomesta eivät silti ihmiset lopu. Tilannetta tasoittaa se, että maahan muuttaa enemmän ihmisiä.

Paavi vierailee Egyptissä

Paavi Franciscus lähdössä Egyptiin Fiumicinon lentokentällä Italiassa 28. huhtikuuta.
Paavi Franciscus lähdössä Egyptiin Fiumicinon lentokentällä Italissa. Kuva: Telenews / EPA

Paavi Franciscus on saapunut vierailulle Egyptiin. Vierailu kestää 2 päivää. Paavi aikoo tavata vierailun aluksi Egyptin kristittyjen ja muslimiyhteisön johtajia. Sen jälkeen hänen on tarkoitus vierailla kirkossa, johon iskettiin joulukuussa.

Vierailu toteutuu vain muutama viikko sen jälkeen, kun kahteen koptikristittyjen kirkkoon tehtiin pommi-iskut. Iskuissa kuoli yli 40 ihmistä. Egyptin kirkot on pantu erityistarkkailuun.

Paavi toivoo, että vierailu antaa tukea alueen kristityille ja tuo välittävän veljeyden sanomaa muslimeille.

Kivimiehet saivat naamiot

Helsingin päärautatieaseman kivimiespatsaat saivat KISS-kasvomaalaukset 28. huhtikuuta 2017. VR juhlistaa hard rock -yhtye KISSin toukokuista Helsingin-konserttia tarjoamalla neljälle KISS-fanille mahdollisuuden maalata 3D-tulostettuun naamariin jonkun KISSin jäsenen kasvomaalauksen. Naamarit koristavat kivimiehiä huhtikuun lopulta 5. toukokuuta saakka.
VR juhlistaa rockyhtye Kissin Helsingin-konserttia. VR antoi neljän fanin maalata kivimiehille Kiss-henkiset naamiot. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Helsingin päärautatieaseman patsaat eli kivimiehet ovat saaneet naamiot. Kivimiehet saivat naamiot, koska rockyhtye Kiss esiintyy Helsingissä ensi viikolla.

Rautatiefirma VR järjesti naamioista kilpailun.

Patsaat valmistuivat vuonna 1914. Patsaiden alkuperäinen nimi on Lyhdynkantajat, ja ne teki kuvanveistäjä Emil Wikström.

Varhaisperunan kasvaminen jännittää tänäkin keväänä

Perunoita
Perunat istutettiin Rymättylässä Lounais-Suomessa noin viisi viikkoa sitten. Peruna kasvaa katteen alla. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Harvinaisen kylmä kevät on hidastanut varhaisperunan eli uuden perunan kasvua. Peruna kuitenkin selviää kylmästä, kun se kasvatetaan katteen alla. Esimerkiksi Rymättylässä ensimmäiset perunat istutettiin maahan yli 5 viikkoa sitten.

Joka kevät arvaillaan, milloin uusia perunoita saadaan juhlapöytään. Viljelijä Anssi Leinonen arvelee, että perunoita saadaan ehkä lakkiaisviikonlopuksi toukokuun lopussa. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä