Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 201.1.2017 (tv)

Lasten liikkuminen. Suomalaisturistit Gambiasta. Trumpin virkaanastujaiset. Suomalainen elokuva. Revontulivahti.

Perjantai 20.1.2017 (radio)

Tytöt liikkuvat päiväkodissa poikia vähemmän

lapset laskevat liukumäestä
Liikuntatottumuksia opitaan jo lapsena. On tärkeää, että pienet lapset liikkuvat paljon ja monipuolisesti. Kuva: Lenni Kuivalainen / Yle

Tytöt ja pojat liikkuvat eri tavalla. Liikkumista on tutkittu päiväkodissa liikemittarilla. Tyttöjen liikemittareihin tuli vähemmän minuutteja kuin poikien mittareihin.

Kahdeksan (8) tunnin aikana reipasta liikuntaa oli tyttöjen mittarissa noin kymmenen (10) minuuttia vähemmän kuin poikien mittarissa.

Tutkijat sanovat, että aikuiset ehkä kannustavat tyttöjä liikkumaan eri tavalla kuin poikia. Tytöt myös leikkivät usein rauhallisempia leikkejä kuin pojat.

Erot ovat merkittäviä, sillä liikuntatottumuksia opitaan paljon jo lapsena.

Infografiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Keskeytykset ovat haitallisia sairaalassa

Sairaanhoitaja jakaa lääkkeitä kippoihin.
Lääkkeiden jakaminen sairaalassa on tarkkaa työtä. Jatkuva keskeyttäminen voi haitata tarkkuutta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Kuva: Yle

Turhat keskeytykset sairaalassa haittaavat potilaiden turvallisuutta.

Lääkäri voidaan työpäivänä keskeyttää ehkä kymmeniä kertoja. Keskeytykset ovat suuri riskitekijä. Ne voivat aiheuttaa virheitä ja vaaratilanteita.

Riskejä voidaan myös vähentää. Esimerkiksi sairaanhoitajalla voi olla päällä huomioliivi. Sen avulla muut näkevät, että hoitajaa ei saa häiritä. Myös puhelinkeskusteluja varten pitää olla rauhallinen tila.

Palmyraa on jälleen tuhottu

Palmyran tetrapylon toukokuussa 2016
Venäläissotilas Palmyran Tetrapylonin juurella keväällä 2016. Nyt Isis-järjestö on räjäyttänyt rakennelman. Kuva: Sergei Chirikov / EPA

Terroristijärjestö Isis on tuhonnut lisää historiallista kohdetta Syyriassa.

Ääri-islamilainen Isis tuhosi Palmyrassa julkisivun ikivanhasta amfiteatterista. Lisäksi Isis tuhosi kaupungin pylväikön, Tetrapylonin. Pylväiden keskellä kulkee kaupungin pääkatu.

Palmyra oli tärkeä kaupunki antiikin aikana. Se on rakennettu ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla jälkeen ajanlaskun alun. Palmyra on YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien maailmanperintökohde.

Ruotsin väkiluku on nyt tasan 10 miljoonaa

Tukholman keskusrautatieasema
Ruotsin väkikulu on jo kymmenen miljoonaa. Se näkyi esimerkiksi pääkaupunki Tukholman rautatieasemalla joulun alla. Kuva: Stina Stjernkvist/EPA

Suomen länsinaapurissa Ruotsissa on nyt kymmenen (10) miljoonaa asukasta. Ruotsin tilastokeskuksen arvio väkiluvusta on minuutintarkka. Tasaluku tuli täyteen perjantaiaamuna kello 8.49 Suomen aikaa.

Arvio ottaa huomioon syntyneet, kuolleet ja maahan muuttaneet. Siksi kukaan ei tiedä, onko kymmenes miljoonas ihminen vauva vai maahanmuuttaja.

Kahdeksan (8) miljoonaa tuli täyteen vuonna 1969. Uusin ennuste kertoo, että 11 miljoonaa tulee täyteen vuonna 2024.

Suomen väestö kasvaa hitaammin. Tilastokeskus kertoo, että marraskuun lopussa Suomen väkiluku oli 5 503 347. Väkiluku kasvoi viime vuonna yli 16 000 hengellä.  Suurin syy väestönkasvuun oli muuttovoitto ulkomailta.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä