Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 28.2.2017 (tv)

Suomalaiset haluavat pakottaa nuoret kouluun tai töihin, että kukaan ei jää syrjään yhteiskunnasta. Helsingin uusi laivaterminaali on valmis. Eduskuntatalon pressu otetaan pois. Pöllöt huhuilevat metsässä ja etsivät paria. - Pahoittelemme, että tekstitys puuttuu.

Maanantai 27.2.2017 (radio)

Maanviljelijöillä on taloushuolia ja uupumusta

Traktorimarssi
Maanviljelijät tekivät traktorimarssin Helsinkiin viime keväänä. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Monilla maanviljelijöillä on vaikeuksia talouden ja jaksamisen kanssa.

Viljelijöiden taloushuolet ja uupumus ovat paljastuneet projektissa, jonka Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela aloitti tämän vuoden alussa. Projekti on auttanut jo yli 100 viljelijää terapiaan ja talousneuvontaan.

Auttajat sanovat, että viljelijöiden vaikeudet ovat ehkä jopa suurempia kuin 90-luvulla, jolloin Suomessa oli suuri lama. Myös tilastot kertovat, että maatilojen kannattavuus on heikentynyt jo 5 vuotta peräkkäin.

Valtuustotyö ei houkuta

Kuntavaalimainoksia Rovaniemen kauppatorin laidalla
Vuonna 2012 kuntavaaleihin löytyi helpommin ehdokkaita kuin nyt. Kuva: Hillevi Antikainen / Yle

Kuntavaaleja uhkaa ehdokaspula. Kunnanvaltuustoihin pyrkii nyt selvästi vähemmän ehdokkaita kuin edellisissä vaaleissa vuonna 2012. Etenkin isoilla puolueilla on pulaa ehdokkaista, kertoo Kuntalehti.

Ehdokaspulaan on monenlaisia syitä. Monet ihmiset sanovat, että heillä ei ole aikaa valtuustotyöhön. Myös sote- ja maakuntauudistus aiheuttavat epävarmuutta, kertoo Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

Kuntavaalien ehdokasasettelu päättyy tiistaina. Kuntavaalit pidetään 9. huhtikuuta. Kuntavaalissa valitaan valtuustojen jäsenet seuraavaksi 4 vuodeksi.

Nokia-puhelimet palaavat kauppoihin

Nokian 3310 -retromalli.
Nokian vanha suosikki 3310-puheilin näyttää nyt tältä. Kuva: Quique Garcia / EPA

Suomalainen puhelinvalmistaja HMD Global on julkistanut uusia Nokia-merkkisiä puhelimia.

Firma on esitellyt 3 Nokia-merkkistä älypuhelinta ja lisäksi vanhan tutun 3310-mallin, joka oli 2000-luvun alussa tosi suosittu. 

Uudet puhelimet tulevat myyntiin yli 100 maassa, myös Suomessa.

Vaikka puhelimet ovat Nokia-merkkisiä, Nokia ei niitä valmista. Nokia luopui matkapuhelinbisneksestä vuonna 2014.

HMD Global -firmalla on oikeus käyttää Nokia-tavaramerkkiä 10 vuoden ajan. Puhelimet valmistaa taiwanilainen firma Foxconn.

La La Land kahmi Oscareita

Damien Chazelle voitti parhaan ohjauksen Oscarin elokuvasta La La Land.
Damien Chazelle voitti parhaan ohjaajan Oscarin elokuvasta La La Land. Kuva: AOP

Yhdysvalloissa on jaettu elokuva-alan Oscar-palkintoja.

Musikaalielokuva La La Land voitti eniten palkintoja eli yhteensä 6 Oscaria.

Gaalassa sattui harvinainen virhe, kun palkittiin vuoden parasta elokuvaa. Ensin kerrottiin, että voittaja on La La Land. Sitten selvisi, että palkintokuoret olivat vaihtuneet ja oikea voittaja onkin elokuva Moonlight. Moonlight voitti yhteensä 3 Oscaria.

Parhaana ei-englanninkielisenä elokuvana palkittiin iranilaisen Asghar Farhadin ohjaama The Salesman.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä