Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 24.5.2017 (tv)

Britannia nosti terrorismin uhkatasoa. Suomesta muutettu paljon ulkomaille. Suklaa maistuu suomalaisille. Presidentti Koiviston hautajaiset pidetään huomenna Helsingissä. Sää on aurinkoista, huomenna tulee sateita.

Pahoittelemme tekstityksen puuttumista lähetyksen alussa. Syynä on tekninen vika, jota selvitetään. 

Keskiviikko 24.5.2017 (radio)

Irakilaisveljekset vapautettiin joukkomurhasyytteistä

Terroristiepäillyn vangitsemisoikeudenkäynti Tampereella
Irakilaismiehen vangitsemisoikeudenkäynti oli Tampereella joulukuussa 2015. Nyt mies ja hänen vejensä on vapautettu. Kuva: Leena Peltokangas / Yle

Pirkanmaan käräjäoikeus ei tuominnut irakilaisia veljeksiä, joita syytettiin joukkomurhasta. Miehet on vapautettu.

Syyttäjä vaati oikeudessa, että veljekset pitää tuomita elinkautiseen vankeuteen joukkomurhasta, joka tehtiin Irakissa vuonna 2014.

Syyttäjän mukaan veljekset osallistuivat joukkomurhaan. Veljekset tulivat Suomeen syyskuussa 2015, ja poliisi pidätti heidät joulukuussa. 

 

Manchesterin iskun takia tehty pidätyksiä

Kaksi poliisia kävelee kadulla
Manchesterin kaduilla on paljon aseistettuja poliiseja pommi-iskun jälkeen. Kuva: Andy Rain / EPA

Britannian poliisi on pidättänyt joitakin ihmisiä Manchesterin pommi-iskun takia. Poliisi epäilee, että he liittyvät pommi-iskuun. Pommi-iskun tekijä kuoli iskussa.

Britannia on nostanut terrorismin uhkatasoa Manchesterin iskun jälkeen. Se on nyt korkein mahdollinen eli uusi terrori-isku voi tapahtua milloin tahansa.

Myös Suomen ulkoministeriö sanoo, että Britanniassa pitää olla varovainen, vaikka Britannia on yhä melko turvallinen maa matkailijoille.

Pommi-isku tehtiin maanantai-iltana Manchester Arenassa, jossa oli konsertti. Konsertissa oli paljon lapsia ja nuoria. Iskussa kuoli yli 20 ihmistä ja kymmeniä loukkaantui. Osa ihmisistä loukkaantui vakavasti.

 

Monissa ulkomaan kaupungeissa on tuhansia suomalaisia

Suomi-imperiumi
Suomalaiset ovat muuttaneet ulkomaille mm. työn, lämmön ja rakkauden perässä. Kuva: Henna Ryynänen

Ulkomailla on paljon kaupunkeja, joissa asuu tuhansia suomalaisia.

Eniten suomalaisia asuu Ruotsissa. Tukholmassa asuu 46 000 suomalaista ja Göteborgissa 18 000 suomalaista.

1900-luvulla monet suomalaiset muuttivat ulkomaille, koska heidän piti saada työtä.

Nykyään moni suomalainen muuttaa ulkomaille myös auringon ja lämmön takia. Esimerkiksi Espanjan aurinkorannikolla asuu yli 20 000 suomalaista.

 

Suklaa maistuu suomalaisille

Kuvassa kaupan karkkihylly, jossa näkyy suklaata ja karkkipusseja.
Kaupan karkkihyllyn suosikkituote on suklaa. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle
 

Suomalaiset syövät aiempaa enemmän karkkia.

Kaupat kertovat, että karkin myynti on lisääntynyt alkuvuonna.

Karkit ovat nyt halpoja, koska niistä ei makseta enää veroa. 

Suomalaisten suosikkikarkki on suklaa, kertovat kaupat.

Kaikki viisi suosituinta karkkia ovat suklaata.

 

Presidentti Koivisto haudataan helatorstaina

Presidentti Mauno Koivisto hymyilee.
Presidentti Mauno Koivisto vuonna 2003. Kuva: All Over Press / Mauri Ratilainen
 

Presidentti Mauno Koiviston hautajaiset ovat torstaina Helsingissä.

Presidentin hautajaiset ovat suuri tapahtuma. Helsingissä on torstaina paljon poliiseja, ja katuja on suljettu.

Hautajaissaattuetta voi seurata jopa 100 000 ihmistä.

Saattue kuljettaa presidentin arkkua. Saattue lähtee liikkeelle Helsingin Tuomiokirkosta.

Presidentti Mauno Koivisto haudataan Hietaniemen hautausmaalle.

Hautajaisia voi seurata TV1:stä ja Ylen nettisivuilta.

Mauno Koivisto oli Suomen tasavallan presidentti vuodesta 1982 vuoteen 1994. Hän kuoli 93-vuotiaana.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä