Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 26.9.2016 (tv)

Vanhuksia käytetään joskus hyväksi taloudellisesti. Kaikilla kouluilla ei ole tarpeeksi tietokoneita. Monelle ulkomaalaiselle opiskelijalle tulee ensi syksynä maksu. Kemijärvestä kalastetaan syksyllä muikkua. Sää on harvinaisen lämmintä.

Maanantai 26.9.2016 (radio)

Laki käyttöön

Vastarintaliike Helsingin Narinkkatorilla.
Suomen vastarintaliike -niminen uusnatsien yhdistys mielenosoituksessa Helsingissä. Kuva: Yle

Suomen hallitus sanoo, että väkivaltaiset äärijärjestöt voidaan kieltää jo Suomen nykyisen lain mukaan.

Laki on olemassa, mutta sitä ei ole käytetty. Nyt hallitus haluaa, että lakia aletaan käyttää. Yhdistys voidaan kieltää, jos sen toiminta rikkoo lakia tai hyviä tapoja.

Poliisi ei ole vielä päättänyt, pyytääkö se oikeudessa Suomen vastarintaliike -nimisen uusnatsien yhdistyksen kieltämistä.   

Ensimmäinen tv-väittely

Donald Trump ja Hillary Clinton.
Donald Trump ja Hillary Clinton. Kuva: Michael Reynolds ja Shawn Thew / EPA

Yhdysvaltojen presidenttiehdokkailla on ensimmäinen vaaliväittely televisiossa tiistaina kello 4 Suomen aikaa. Väittelyä katsoo ehkä yli 100 miljoonaa amerikkalaista.

Ennen väittelyä demokraattisen puolueen ehdokas Hillary Clinton on suositumpi kuin republikaanisen puolueen Donald Trump. Clintonia kannattaa 46,5 prosenttia kyselyihin vastanneista ja Trumpia 43,7 prosenttia.

Ylen TV1 ja Yle Areena näyttävät väittelyn suorana. Tiistaina aamupäivällä se näytetään uudestaan, ja silloin ohjelmassa on suomenkieliset tekstit.  

Koulu ja tietokoneet

Mankkaan koulu
Espoossa Mankkaan koulussa on hyvät laitteet. Kuva: Yle

Päättäjät haluavat, että kaikki Suomen lapset oppivat koulussa käyttämään hyvin tietokonetta ja Internetiä.

Joissakin kouluissa tietokoneita ei kuitenkaan riitä kaikille oppilaille. Lisäksi monet opettajat eivät ole itse saaneet koulutusta tietokoneiden ja Internetin käyttöön opetuksessa.

Kuntien välillä on isoja eroja siinä, miten suuri osa opetuksesta tehdään digitaalisesti tietokoneilla. Se tarkoittaa, että Suomen lapset eivät ole opetuksessa tasa-arvoisia. 

Korkeakouluihin maksu ulkomaalaisille 

Moskovan esittelytilaisuus
Korkeakoulut esillä Moskovassa. Kuva: Erkka Mikkonen/Yle

Suomalaiset korkeakoulut kertoivat itsestään moskovalaisille nuorille viikonloppuna. Moni venäläinen haluaa opiskella Suomessa.

Nyt opetus on kaikille ilmaista, mutta ensi syksynä monille ulkomaalaisille opiskelijoille tulee maksu. Silloin yhden vuoden opetus maksaa noin 8 000 euroa, jos opiskelija tulee muualta kuin EU-maasta, Norjasta tai Islannista.

Jotkut korkeakoulut antavat kuitenkin ulkomaalaiselle opiskelijalle stipendin, jolla hän saa opetusta ilmaiseksi.        

Lapin järvissä muikkuaika

Verkko täynnä muikkuja.
Muikkuja verkossa. Kuva: Jorma Korhonen / Yle

Lapin järvien vesi on pian tarpeeksi kylmää muikun kalastukseen.

Esimerkiksi Kemijärvessä liikkuu paljon muikkua, kun vesi kylmenee. Kalastaja Taisto Törmänen sanoo, että Kemijärvessä on tänä syksynä paljon muikkua. Kalat ovat kuitenkin pieniä. Ne ovat kasvaneet hitaasti, koska kylmänä kesänä niillä oli vähemmän ruokaa.

Taisto Törmänen uskoo, että syksyn parhaat muikkusaaliit ovat vielä edessä. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä