Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 23.2.2017 (tv)

Maahanmuuttajien on vaikea oppia suomea, jos suomalaiset puhuvat heille englantia. Lahden MM-kisat avattiin keskiviikkona. Merikotkilla menee Suomessa hyvin. Säätiedot.

Torstai 23.2.2017 (radio)

 

Siwoja ja Valintataloja lopetetaan

Siwan logo.
Siwojen omistaja vaihtui viime vuonna. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Kauppafirma Kesko lopettaa yli 50 ruokakauppaa. Kaupat ovat Siwoja ja Valintataloja.

Kauppojen lopettamisen takia Kesko irtisanoo työntekijöitä. Yli 200 ihmistä menettää työpaikan. Kesko yrittää löytää heille muuta työtä.

Kesko osti Siwat ja Valintatalot viime vuonna. Jo silloin Kesko kertoi, että kaikki Siwat ja Valintatalot eivät ehkä voi jatkaa toimintaa.

SDP etsii presidenttiehdokasta

Jutta Urpilainen saapumassa eduskunnan täysistuntoon Helsingissä.
Kansanedustaja Jutta Urpilainen. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

SDP:llä eli sosiaalidemokraattisella puolueella ei ole vielä presidenttiehdokasta.

Monet sosiaalidemokraatit toivoivat, että kansanedustaja Jutta Urpilainen suostuu presidenttiehdokkaaksi. Urpilainen kuitenkin kertoi torstaina, että hän ei lähde ehdokkaaksi. Urpilainen sanoi, että hän tarvitsee aikaa perheelle. Urpilainen on pienen lapsen äiti.

SDP tarvitsee oman presidenttiehdokkaan, koska se on yksi Suomen suurista puolueista. Suomessa on presidentinvaalit ensi vuonna.

Valokuvausvoitto Suomeen

Pilvien yläpuolella oleva poika katsoo paperivenettään puron varrella.
Antti Karppisen valokuva Endless. Kuva: Antti Karppinen

Suomalainen valokuvaaja Antti Karppinen on voittanut ison kilpailun. Karppinen sai kultamitalin kilpailussa, jonka nimi on World Photographic Cup. Palkinto annettiin Karppiselle torstaina Japanissa.

Karppinen osallistui sarjaan, jossa kilpailevat kuvituskuvat. Hän voitti kilpailun valokuvalla Endless eli suomeksi Loppumaton.

Valokuvassa on Karppisen oma poika. Hänellä on enkelin siivet. Pojan takana virtaa vesi, ja näyttää siltä, että veden virtaaminen jatkuu aina.

Antti Karppinen on saanut valokuvasta paljon palautetta. Kuva on koskettanut esimerkiksi ihmisiä, joiden oma lapsi on kuollut.

Miljoona linnunpönttöä

Linnunpönttö puussa.
Uusi linnunpönttö. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Miljoona linnunpönttöä -kampanja on päässyt tavoitteeseen. Tavoite oli rakentaa miljoona linnunpönttöä.

Linnunpöntöillä halutaan auttaa lintuja. Pöntöt auttavat lintuja, jotka tekevät pesän puun koloon. Niiden on nykyään vaikeaa löytää hyvää pesäkoloa, koska vanhat puut on kaadettu metsistä pois.

Miljoona linnunpönttöä -kampanja alkoi vuosi sitten. Kampanjan aikana suuri joukko ihmisiä on rakentanut linnunpönttöjä.

Mitä ihmettelet?

Avantouimari menossa uimaan.
Onko vesi lämmintä? Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Suomella on pian syntymäpäivä. Suomi täyttää 100 vuotta 6. joulukuuta 2017.

100-vuotiaalla voi olla hassuja tapoja. Kerro meille, mitä asiaa tai tapaa ihmettelet Suomessa. Me kerromme siitä lisää.

Lähetä idea selkouutisten sähköpostiin. Osoite on selko.uutiset@yle.fi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä