Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 23.5.2017 (tv)

Manchesterissä tehtiin terrori-isku. Iso ilmasotaharjoitus alkoi Lapissa. Syksystä lähtien myös yläkoululaiset saavat sanallisen arvion. Terveisiä Tokion Suomi-koulusta! Säätiedot.

Tiistai 23.5.2017 (radio)

Pommi räjähti Manchesterissa

Poliiseja partioimassa räjähdyksen jälkeen Manchester Arenan lähellä tiistaina.
Poliisit partioivat räjähdyksen jälkeen Manchester Arenan luona. Kuva: Paul Ellis / AFP

Britanniassa Manchesterin kaupungissa on tehty terrori-isku.

Pommi räjähti myöhään maanantai-iltana Manchesterin konserttihallin luona. Yli 20 ihmistä kuoli ja noin 60 loukkaantui. Osa uhreista on lapsia ja nuoria.

Konserttihallissa oli paljon ihmisiä, koska siellä oli amerikkalaisen pop-laulajan Ariana Granden konsertti. Pommi räjähti, kun ihmiset tulivat ulos konsertista.

Manchesterin poliisi sanoo, että räjähdys oli itsemurhaisku. Poliisi sanoo, että se tietää, kuka iskun tekijä oli. Nimeä ei kuitenkaan vielä kerrota, koska tutkinta jatkuu.

Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Juha Sipilä ovat esittäneet osanoton pommi-iskun uhrien omaisille ja läheisille. Presidentti myös sanoo, että Suomi tuomitsee kaiken terrorismin.

Suomen ulkoministeriön mukaan uhrien joukossa ei ole suomalaisia.

Afganistanissa siepattu nainen on yhä kateissa

Näkymä Kabuliin 20. toukokuuta.
Kabulin kaduilla on paljon sotilaita. Kuva: Ahmadullah Ahmadi / AOP

Afganistanissa lauantaina siepattu suomalainen nainen on yhä kateissa.

Naisen olinpaikasta ei ole mitään tietoa. Sieppauksen tekijää ei vielä tiedetä.

Afganistanissa uskotaan, että sieppaajat kuuluvat Kabulin rikollisjengeihin. Arvellaan, että sieppaajat haluavat rahaa, ennen kuin he suostuvat vapauttamaan suomalaisnaisen.

20 prosenttia vanhuksista ei koskaan asioi verkossa

Seniori tabletin kanssa.
Monilta vanhuksilta puuttuu verkkoasioiniin sopiva laite. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet vanhat ihmiset eivät ole koskaan asioineet verkossa.

Vanhus- ja lähimmäispalveluliitto Valli kysyi vanhuksilta, miten he käyttävät verkkopalveluita. Yli 20 prosenttia vastaajista sanoi, ettei ole koskaan asioinut verkossa millään tavalla.

Liitto on huolissaan siitä, miten vanhukset saavat digitaalisia palveluita. Monelta vanhukselta esimerkiksi puuttuu verkkoasiointiin sopiva laite.

80 prosenttia vastaajista sanoi, että sähköisen asioinnin ongelmissa he saavat apua omilta lapsilta tai muilta sukulaisilta.

Terveisiä Tokiosta!

Suomikoulu Tokio.
Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Tokion Suomi-koulusta Japanista.

Tokion Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Tokion Suomi-koulun terveiset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä